Sinds de introductie van de 407 is de term leeuwenbek in het vocabulaire actueler dan ooit. Door de jaren heen is deze grote mond het gezichtspunt van bijna elke Peugeot geworden. De 407 was er vanaf het begin al mee gezegend, en voor de recent doorgevoerde facelift – na de productie van ruim 750.000 exemplaren en veelal als sedan - werd daar dan ook vrijwel niet aan getornd. De ontwerpers zijn namelijk subtiel te werk gegaan. De Fransen hebben de 407 wat eleganter vormgegeven, met meer chromen details en nieuwe lichtunits. De achterbumper gaat zelfs wat sportiever door het leven; het ontwerp met diffusorlook doet denken aan de 407 Coupé. Met de laaggeplaatste kentekenplaat is het toch even wennen. Meer nieuwtjes zijn er niet, wel krijgt de 407 nu meer karakter; de opfriskuur laten deze lease-leeuw net weer eleganter en ‘rijker’ uitstralen.
Motorisch werden de diesels iets zuiniger, schoner en soms krachtiger. Aan het benzinemotoren palet werd een Bioflex-exemplaar toegevoegd. Het is een tweeliter krachtbron die naast Euro95 ook bio-ethanol tot zich kan nemen. Deze biobrandstof wordt ook wel E85 genoemd en is een mengsel van benzine en ethanol dat wordt vervaardigd uit vergisting van gewassen als maïs, tarwe, suikerriet, bieten of aardappelen, en is daarom in principe meer CO2 neutraal omdat planten tijdens hun groei CO2 opnemen. De prijs die je hiervoor aan de pomp betaalt ligt sinds dit jaar door een initiatief van Tamoil op het niveau van Eur95. Hoewel de tijd zal leren welk leven bio-ethanol beschoren is – in landen als de VS, Zweden en Brazillië is E85-brandstof aardig ingeburgerd, in ons land zijn er slechts een tiental tankpunten, al is het wel groeiende - heeft Peugeot er in ieder geval op geanticipeerd.
Op welke geschikte brandstof je ook rijdt, de tweeliter levert 140 pk en is tevens goed voor 200 Nm. Een prettige krachtbron, die licht gromt maar op constante snelheid stil zijn werk doet. Deze soepele metgezel weet goed te presteren wanneer je de toeren in gaat. Rustig aan gaat ook prima af, de vijfbak – die lange slagen maakt maar wel soepel werkt - is namelijk vrij kort gespatieerd, waardoor met een gangetje vanaf 60 al de vijfde versnelling kan worden ingeschakeld. Die afstelling heeft wel een keerzijde op de snelweg, want bij 120 km/u is er toch – ondanks de goede geluidsisolatie - meer motorgeluid te horen dan ons lief is. Het brandstofverbruik valt ons toch iets tegen. Een op 11 halen in deze Franse limousine geen vanzelfsprekendheid. En wie op bio-ethanol rijdt verbruikt zelfs nog 20% meer, al kunnen we deze nadelige eigenschap van die brandstof de 407 moeilijk aanrekenen. Reden om voor deze Bioflex te kiezen is de aanschafprijs van de 407 Bioflex hoeft geen financieel struikelblok te zijn. Peugeot vraagt namelijk precies dezelfde prijs voor zijn louter op benzine rijdende broer.
Zoals het een echte Franse auto betaamt kunnen we onderweg de nodige luxe en comfort verwachten. De afstemming van het onderstel is naar Frans gebruik relatief zacht, maar niet tot in den treure. Gemoedelijk loodsen we kilometers lang door het land, waarbij je niet uitgenodigd wordt tot dynamische taferelen. Maar als het er wel op aan komt valt hij niet door de mand. De besturing is namelijk wel vrij direct en enthousiaste bestuurders worden weinig met onderstuur geconfronteerd. Waar nodig grijpt het wakend oog ESP subtiel in.
Tijd om binnenin eens goed om ons heen te kijken. Een klassieke combinatie van beige velours bekleding en wortelnotenhout afwerking met enkele chromen details verspreidt rijke uitstraling, zonder te overdrijven. De ontwerpers hebben gebruik gemaakt van prima materialen, we zien dat alle elementen goed in elkaar steken en een hoogwaardige indruk achterlaten. Eigenwijs als de Fransen toch een beetje zijn doet de 407 het zonder stuurbediening, maar monteert men achter het stuur twee extra satellieten voor de snelheidsregelaar en audio. De plaatsing is even wennen, maar heb je snel blind onder de knie. Het aantal knopjes ten toetsen in de middenconsole is echter wel een punt van kritiek. Een centrale bedieningsknop is niet aan de 407 besteed. Het hoofdmenu is eenvoudig te bedienen met een draai/druk toets, maar eromheen blijven er alsnog voldoende toetsen over audio, telefonie, boordcomputer en andere zaken. De layout is wel te doorgronden, maar is geen toppunt van logica. Een puntje huiswerk voor de opvolger. Wellicht een touchscreen de volgende keer?
Met een lengte van 4.69 meter en een wielbasis die 2.72 meter meet is deze Franse voiture niet de grootste heer in zijn klasse. Dat is voor de bestuurder en voorpassagier geen probleem. Zij zitten comfortabel en ruim in hun velours uitgevoerde fauteuil, die een verrassend zachte zit bieden maar toch goed ondersteunen. Lieden op de achterbank vertoeven minder riant. Niet alleen de hoofdruimte is wat karig, ook de beenruimte houdt helaas niet over. Daar kan een facelift niets aan veranderen. Maar, voor een gezin met twee kinderen is dit misschien minder van belang. Daar komt het meer aan op de bagageruimte, die een redelijke 407 liter meet – zou het toeval zijn? - die naar wens is te vergroten door de bank neer te klappen.
Voor de rentree ging wel het uitrustingsgamma op de schop en is de 407 er als SR ST en GT. Wij rijden de ST, die je kunt herkennen aan chroomstrips op de stootlijsten en luxere bekleding. Verder is deze variant uitgerust met lederen stuur, elektrische ramen achter, gescheiden te regelen automatische airco en een regen- en lichtsensor. Zeven airbags zijn standaard, extra plofzakken achter zijn optioneel. Peugeot vraagt voor deze creatie 29.100 euro. Op onze grijsgroene logé is ook nog RT5 kleurennavigatie met harddisk en telefonie (zonder Bluetooth) mee besteld, evenals 17 inch lichtmetaal en parkeerhulp voor en achter. Deze zaken zijn goed voor een meerprijs van een paar mille.
Kiezen voor de 407? De gewijzigde styling doet de middenklasser zeker goed, motorisch komt hij goed mee en is daarbij voorbereid op de (mogelijke) toekomst. Zijn comfortabele karakter valt op de weg niet door de mand, al is het ruimte-aanbod wel iets waar je over kunt vallen. Daar staat echter wel een complete uitrusting tegenover.
Schrijf een review