Terwijl de nieuwe Focus dit jaar bij de dealer staat en de B-MAX snel zal volgen, kunnen we de komende tijd ook al uit kijken naar de vernieuwde Fiesta en een splinternieuwe Mondeo. En wat te denken van de nieuwe Kuga? Iets minder in ‘ons’ straatje maar zeker vermeldenswaardig is de nieuwe Transit en Tourneo. Ford is immers van alle markten thuis. Met de presentatie van het modellenoffensief tijdens het Go Further evenement in Amsterdam wordt dit de komende 18 maanden nog eens flink kracht bij gezet. Sterker nog: Binnen vijf jaar komen er vijftien mondiale modellen naar Europa.
Logisch: EcoSport
Dat Ford de EcoSport – een kleine SUV onder de Kuga – ook naar Europa stuurt hadden we wel verwacht. Voorzien van de 1.0 liter EcoBoost die zelfs in de Mondeo aan de bak gaat! en rijeigenschappen naar Ford-maatstaven (goed, dus) kan dat tussen de Chevrolet Trax, Nissan Juke en Opel Mokka nog best een leuke kaskraker worden. Hier zet de ‘One Ford’-strategie zoden aan de dijk; door auto’s te ontwikkelen die iedereen naar de zin is kun je ze wereldwijd vrijwel identiek verkopen. De Fiesta en nieuwe Kuga zijn daar een goed voorbeeld van. Voor de Mondeo gaat die vlieger ook op, alleen heet die auto in Amerika ‘Fusion’ en hebben ze daar geen hatchback of Wagon.
Oók een Edge?
Opvallend is de keuze om ook de Edge naar ons continent te sturen. Deze grotere SUV – maar weer kleiner dan een full-size Explorer of de reusachtige Expedition en gigantische Excursion – heeft zijn voetsporen verdiend in Amerika en durft vanaf de komende generatie de oversteek aan. Om die auto kans van slagen te geven moet Ford wel met prettige CO2-cijfers uit een EcoBoost-motor over de brug komen, al was het om ook deze Ford betaalbaar te houden. Hoewel je vraagtekens kunt stellen bij de toegevoegde waarde van zo’n auto als de Kuga en EcoSport in de showroom staan laat het flinke MPV-gamma van Ford ook wel zien dat een ruim aanbod geen overdaad hoeft te zijn. Al zien we de Grand C-MAX in ons land nog niet veel in het dagelijkse verkeer…
Imagoverrijker Mustang
Dat de Mustang nu eindelijk groen licht voor Europa heeft gekregen is goed te begrijpen. Waar de huidige generatie alleen mondjesmaat door middel van grijze import de plas heeft overgestoken om de echte die-hard liefhebber blij te maken ziet Ford voor de nieuwe generatie wel een business case. Hoogstwaarschijnlijk hebben we de ‘yes’ te danken aan nieuwe zowel krachtige als zuinige motoren, waarmee net als bij de Edge het CO2-cijfer de prijs in de hand houdt. Wie zich nu op zo’n muscle car wilt trakteren betaalt zich helemaal scheel aan BPM, want zo’n V8 lust een slok. De prijs die je dan betaalt is exorbitant en staat niet in verhouding tot de werkelijke waarde van zo’n auto, die in de VS voor minder dan 30.000 dollar de deur uit gaat. Maar goed, dan nog is zo’n Mustang nog echt een niche-auto, waarmee ze met name hun imago verrijken in plaats van de bankrekening. Vinden wij niet erg. Zo’n Mustang moet speciaal blijven.
Conclusie
Ford speelt in op de laatste mode die veel Duitse merken in gang hebben gezet; door slim gebruik te maken van platformen en aandrijflijnen de kans grijpen om veel modellen aan te bieden. De Amerikanen kunnen het zich nu ook permitteren om wat smaakmakers in Europa te gaan leveren en te verkopen. Op die manier wordt het merk Ford nog groter en sterker in de markt gezet. Het is aannemelijk dat de nieuwe modellen zowel bestaande als nieuwe rijders aan zullen spreken. Een beetje kannibalisme in eigen huis is onontkoombaar maar daar zal Ford niet wakker van liggen. Zolang de dealers maar een order kunnen noteren en de klant precies de Ford heeft die hij/zij zoekt.
Schrijf een review