Parkeren e-auto niet meer gratis

Gratis parkeren voor elektrische auto's in Amsterdam is per 1 april voorbij. En dat is geen grap...

Eén van de voordelen van elektrisch autorijden was dat je in Amsterdam gratis kon parkeren op de laadplekken. Maar per 1 april is dat leuke voordeeltje afgeschaft en moeten ook de e-auto’s een doodgewone, duurbetaalde en zonegebonden parkeervergunning hebben. Parkeren buiten die eigen zone betekent dus keihard de parkeermeter vullen, ook als je staat te laden.

Het lijkt een beetje op het gratis verstrekken van drugs op schoolpleinen en als de koters dan goed verslaafd zijn er een fikse prijs voor eisen. Er waren dan ook de nodige e-rijders, laat ik zeggen, wat ontevreden, terwijl anderen het ‘wel hadden verwacht’. Dat duidt dan niet op helderziendheid, want van meet af aan stond vast dat het vrij parkeren tijdens het laden een tijdelijk ‘pilot project’ vormde. Niet iedereen kan goed lezen. Daarbij is ook gemeld dat de maatregel zeker tot 1 april 2012 van kracht zou zijn – en geen seconde langer, blijkt nu. De aanvragers van een e-parkeervergunning krijgen wel voorrang op de soms jarenlange wachtlijsten. Count your blessings.

Het was dus gewoon een lokkertje om over te schakelen op e-rijden, zoals de gemeente Amsterdam zo graag wil, een tijdelijke bonus. Maar de argumentatie van de projectgroep Amsterdam Elektrisch is zwak. Die luidt dat, nu Amsterdam ‘al meer dan zeshonderd e-voertuigen telt, en er naar verwachting eind 2013 al duizend openbare laadpalen zullen staan, we hard op weg zijn naar een volwassen oplaadinfrastructuur. Met de e-parkeervergunning zetten we de volgende stap en nemen we de e-auto op in het fiscaal parkeerregime’.

Dus: er zijn en komen een boel palen en dus moeten jullie maar weer gewoon parkeergeld gaan betalen. Ik zie het verband niet. Bovendien zijn die palen erg onregelmatig over de stad verdeeld, met opmerkelijk veel witte plekken in het stadshart – ook al heeft stadsdeel Centrum globaal eenzelfde bezettingsgraad als de rest. En voor het gemak wordt ook maar even vergeten dat de helft van de e-voertuigen tot het park van Car2Go behoort, de e-deeltijdauto’s van Daimler. Hoezo ‘volwassen’? Vanwege hun contract met de gemeente kunnen die trouwens gewoon gratis blijven parkeren, ook buiten de laadplekken.

Car2Go heeft trouwens een aardige oplossing om te voorkomen dat gebruikers een auto wel op een laadplek parkeren, maar hem niet aansluiten – hetgeen inmiddels wordt verboden en een ordinaire parkeerbon op kan leveren. Maar Car2Go stimuleert per heden het opladen ook: als je een Smart met tussen de 30 en 50 procent stroom in de accu’s aan de lader hangt krijg je 15 minuten gratis rijden. Bevatten de batterijen minder dan 30 procent, dan is de beloning zelfs 25 minuten. Slim van Car2Go, want het weer in de running brengen van leeggereden auto’s is een kostbare zaak. Nu is de vraag hoe lang dié regeling dan weer gaat duren, want met een beetje handigheid kan je zodoende zowat voor niks met Car2Go rijden. Als je tenminste een paal kunt vinden in de buurt van waar je heen wilt.