Autoverkopen: huilen met de pet op

Minus zes procent, met een paar opmerkelijke plussen

Het zal niemand verbazen dat de autoverkopen in ons land de afgelopen maand opnieuw zijn gedaald. Minus zes procent ten opzichte van juni vorig jaar – en voor de eerste twee kwartalen staat de teller nu op min 5,6 procent. Maar tussen die dalende trend – als we over heel 2014 op min zes uitkomen mag autoverkopend Nederland zich toch in de handen wrijven – zitten een paar opmerkelijke winnaars.

Van de vijf best verkopende merken, Volkswagen, Renault, Peugeot, Opel en Ford (in die volgorde) scoort alléén Opel een plus – en dat dankzij de kleine Agila, maar vooral door de toch behoorlijk luxe Insignia én de nieuwe Mokka, die door de voorgenomen terugtrekking van Chevrolet zijn directe concurrent Trax buitenspel ziet staan.

Top vijf
Bij de top vijf meest verkochte modellen ligt de trend heel anders. Bestseller Volkswagen Golf scoort een fikse plus, net als nummer twee, de Renault Clio. Maar gek genoeg zit nummer drie, de Up! in de rode cijfers, terwijl over de hele linie toch weer de kleine auto’s het populairst zijn. Nummer vier is de Skoda Octavia en ook die boekt winst, waarbij gezegd moet worden dat het bij de kleine-middenklassers (zoals ook bij concern- en klassegenoot Golf) toch hoofdzakelijk de versies met gunstige bijtelling zijn die scoren. Op de vijfde plek staat toch weer de Mitsubishi Outlander PHEV, natuurlijk uitsluitend en alleen dankzij de fiscale cadeautjes die hij krijgt, ook al zijn die sinds begin dit jaar aanzienlijk verschraald.

Bijtelling
Uit de verkoopstatistieken van RAI en Bovag valt het niet af te lezen, maar in de redelijk stabiele zakelijke markt wordt er werkelijk nauwelijks één auto verkocht met een ‘normale’ bijtelling, afgezien dan in de hogere en hoogste sectoren, terwijl juist daar een procentje meer of minder forse bedragen betekent. En het ooit als grap gelanceerde verhaal dat ook particulieren bij dealers vragen naar modellen met een lagere bijtelling schijnt een grond van waarheid te hebben.

Dure krenten
Interessant is altijd even te kijken naar de vrolijke plus-verkopende krenten in de verder grauwe minus-pap. Daar vinden we natuurlijk de nauwelijks trendgevoelige superdeluxe-modellen, als de Bentley’s, de Jaguars, de Lamborghini’s (3 verkocht tegen 2 in de eerste helft van 2013), de Maserati’s (90 tegen 10, vooral dankzij de Ghibli), de Porsches, met Panamera als bestseller, en met name de dikkere Mercedessen – én welzeker ook de Rolls Royces. Bij Volvo zorgen de diesels en de plug-in hybride met hun plezante bijtelling voor de plus, bij Landrover de Range Sport.

Aan de andere kant van het toneel zien we dat beide Koreanen ferm in de min staan, terwijl de traditionele ‘goedkope’ merken als Dacia, Seat en Skoda positief scoren. Vooral Dacia. Kleinere plusjes zien we nog bij de Japanners Mazda, Nissan en Suzuki. En ook Jeep verkocht een beetje méér.

Maar dat was het dan. Verder is het huilen met de pet op.