De ontwerpafdeling van BMW had niet zo’n hele zware klus aan het updaten van de Z4. Het model dat toch alweer uit 2009 stamt, ziet er namelijk nog steeds bijtijds uit. Waarschijnlijk heeft BMW slechts één medewerker op het ‘faceliftproject’ gezet, want optisch gezien zijn alleen de koplampen opnieuw getekend en voorzien van LED-coronaringen. Leuk detail is de hardtop die voortaan in een contrasterende zwart- of zilverkleur is te bestellen. Vooral in zwart met een lichte exterieurkleur lijkt het op afstand alsof een canvas exemplaar het interieur afdekt. Optie van 889 euro, dus het overwegen waard.
TwinPower Turbo
De sDrive18i vormt een uitbreiding op het gamma en is in de basis een geknepen versie van de sDrive20i. Anders dan de aanduiding doet vermoeden, ligt in de sDrive18i gewoon een 2,0 liter viercilinder benzinemotor, uitgerust met TwinPower Turbo-technologie. Het blaasapparaat is vermoedelijk tot het uiterste geknepen, want het vermogen van de motor blijft steken op 156 pk en aan koppel is 240 Nm beschikbaar. Niet echt waarden waar je hart sneller van gaat kloppen. Toch weet de krachtbron de Z4 nog altijd in een acceptabele 8,1 seconden naar de 100 km/u te bewegen en haalt-ie een topsnelheid van 221 km/u. Standaard vloeit het vermogen via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen, in ons geval is een 8-traps sportautomaat met dubbele koppeling gemonteerd. Hier valt niet tegenop te poken, zo snel als de automaat van gang wisselt. Gelukkig maar, want dat houdt de vaart er nog enigszins in. De sDrive18i is immers van huis uit geen krachtpatser en heeft -ondanks de moderne TwinPower Turbo-technologie- toch toeren nodig om de 1.395 kilogram wegende bolide te laten presteren.
Utopie
De sDrive18i is in verschillende rijmodi in te stellen: van comfort en sport tot sport plus. Niet alleen de parameters van de besturing, ook de gaspedaalrespons, het schakelkarakter van de sportautomaat en het onderstel reageren voelbaar anders in de drie modi. In Sport-modus doet de Z4 denken aan de eerste generatie Z4, die behoorlijk stevig is afgestemd. Voor een alledaagse rit prefereren we de comfort-stand, alleen kan ons de lichte besturing dan minder bekoren. Bij dit comfortabele karakter volstaat overigens het potentieel van de sDrive18i, maar bij een stevige rit komt de geknepen tweeliter gewoon te kort. Ook het motorgeluid stelt dan enigszins teleur. Daar had BMW wel wat meer uit kunnen halen. Het verbruik bedraagt volgens zijn makers gemiddeld 6,8 l/100 km, maar dat is in de praktijk een utopie, wanneer je de roadster wat vlotter wil laten presteren.
V-spaak wielen
BMW heeft voor de vernieuwde Z4 ook nieuwe wielen en kleuren bedacht, zoals de 18-inch V-spaak wielen onder ons testexemplaar. In het interieur zijn meer verfijningen aangebracht. Zo wordt de Z4 voortaan voorzien van een nieuwe generatie van het i-Drive bedieningssysteem en noteren we gewijzigde sierlijsten en de mogelijkheid tot andere bekledingsmaterialen. De hardtop opent en sluit nog altijd met een druk op de knop en dat kan ook rijdend tot een snelheid van 40 km/u. Met een druk op de afstandsbediening is het dak ook te openen. Sluiten kan dan weer niet op afstand. Met het dak gesloten kan er nog flink wat bagage worden meegenomen (310 liter), met de kap open blijft de ruimte beperkt tot 180 liter, nog altijd genoeg voor twee trolleys, die je echter wel dient in of uit te laden met gesloten dak. De opgevouwen kap belemmert namelijk de toegang.
Oppassen
Over toegankelijkheid gesproken, het is oppassen met instappen. Het raam in beide portieren heeft een nogal specifieke vorm. Bij het openen van het portier is het oppassen dat het uiteinde van het raam niet in je torso drukt. Het interieur is vervolgens een feest voor de roadsterfanaat. Vanuit de heerlijke stoelen heb je zicht op een lekker dik uitgevoerd stuurwiel, een functioneel instrumentarium en de lange neus. Rijdend met de kap open bereikt een licht briesje het interieur, ondanks de aanwezigheid van een windscherm. Dat past overigens wel bij het karakter van een roadster. Met de kap gesloten is het muisstil in het binnenste. Je hoort de motor nauwelijks aan het werk. Dat is dan weer minder.
Schrijf een review