Chevrolet Trax heeft er zin in

De nieuwe Chevrolet Trax 1.4 Turbo heeft er zin in. Hij is niet foutloos, maar wél leuk. Compact en toch ruim.

Na een stortvloed hot hatches staat er in autoland nu een golf van nieuwe SUV-tjes op stapel. Chevrolet doet mee met de Trax, een broertje van de Opel Mokka maar met een eigen gezicht, dito interieur en specifieke goodies en uitrustingsmogelijkheden. In de omgeving van Kroatië mocht hij zijn beste beentje voor zetten.

Kleine SUV's zijn hot. Waar Nissan scoort met de Juke en Opel de Mokka op de kaart heeft gezet, komt Chevrolet nog voor de Peugeot 2008, Renault Captur en Ford EcoSport met de Trax op de markt. Die compacte SUV deelt de genen met de Opel Mokka maar heeft gewoon een eigen gezicht. Ook het interieur is anders. Net als bij de Captiva en Orlando (een opgeruigde MPV) geeft Chevrolet de voorkeur aan een stoer jasje, waarbij de 'bow-tie' grille prominent aanwezig is en de wielkasten met kunststof zijn geaccentueerd. Wielen zijn er in de maat 16 of 18 inch. De Trax heeft zo een wat avontuurlijker karakter dan broer Opel Mokka. Verschil moet er zijn en dat is maar goed ook.

Aveo
Omdat de Trax gestoeld is op de basis van de Aveo (en daarmee ook de Corsa van Opel) zien we in het interieur details van die auto terug komen. Het instrumentarium is net als bij de Aveo voor een deel digitaal: de snelheid en de boordcomputer valt af te lezen op een LCD-display, de toerenteller is nog old-skool met een wijzernaald en tellerschaal bedeeld. Een niet heel functioneel of logische keuze, wel een geinige. Het bedieningspaneel van de airco komt trouwens ook uit de Aveo en dan blijkt meteen dat de Trax niet met automatisch geregelde airco is uit te rusten. Een kleinigheid waarover broer Mokka wel kan beschikken. Verder tref je in de Trax allerlei vakjes en bakjes in het dashboard, middenconsole en deurpanelen om kleine spullen op te bergen. Tussen de achterstoelen prijkt een gadget die we graag zien: een 230V-aansluiting! Zo kun je naast de 12V aanstekerplug en een USB-connector je hele hebben en houden onderweg opladen.

MyLink infotainment
De USB-poort moet trouwens in gebruik genomen worden wanneer de navigatie aan de bak moet. Chevrolet levert vanaf het uitrustingsniveau LT standaard het MyLink systeem, waarbij een aangesloten iPhone of Android-smartphone (Windows Phones vallen buiten de boot!) wordt gebruikt om de navigatie-applicatie 'Bringo' op te starten. Die aanpak klinkt heel slim en handig - want waarom het wiel zelf uitvinden als dat op de telefoon al beschikbaar is - maar levert in de praktijk nog wel wat bezwaren op: zo kosten de kaarten voor de Bringo applicatie 60 euro en zijn ze vervolgens gebonden aan de telefoon. Wanneer er meerdere bestuurders in één huishouden met de Trax op pad gaan en navigatie een vereiste is, moeten ze allemaal Bringo aanschaffen. Of je moet het praktisch vinden je telefoon uit te lenen... Verder werkte de software niet in elke testauto foutloos, waardoor de navigatie van het MyLink scherm verdween en de boel opnieuw gestart moest worden. Bovendien werkt de iPhone (aangesloten in het bovenste dashboardkastje) zich voelbaar in het zweet met ingeschakelde GPS, de vraag is of dat duurzaam is. Hoe dan ook biedt MyLink ook veel leuke features zoals de ondersteuning van internetradio (via dataconnectie smartphone), Bluetooth, streaming audio en Siri. Met een druk op de knop in het stuur is het dan mogelijk Siri (alleen op iPhones met iOS6) vragen te stellen over het weer, verkeer of dichtstbijzijnde faciliteiten, maar je kunt ook een sms inspreken, andere muziek opvragen en nog veel meer. Een Trax zonder MyLink heeft altijd nog radio/cd/mp3 met Bluetooth en USB/AUX-aansluiting, navigatie zul je dan zelf los moeten aanschaffen.

Ruimte? Oh yes!
Veilige snufjes zoals het Opel Eye voor rijstrookdetectie of een inparkeerhulp zijn niet aan de Chevrolet besteed. Ook de in de achterbumper verstopte fietsendrager FlexFix uit de Mokka staat niet op de optielijst. In ruil voor dat 'gemis' kan bij de Trax de passagiersstoel helemaal worden neergeklapt, zodat een maximale laadlengte van 2.30 meter ontstaat. Schuif die kerstboom er maar in! Als het om ruimte en andere praktische zaken gaat kunnen de Opel Mokka en Chevrolet Trax elkaar de handen schudden: reken op een ruim interieur zowel voor als achterin met 1370 liter bagageruimte. Kijk niet vreemd op als de Trax en Mokka op de Skoda Yeti na de ruimste in hun klasse zijn: de iets kortere en Captur van Renault en Nissan Juke zijn hoe dan ook iets krapper. De Renault is trouwens wel stukken goedkoper, daarover zo meer.

Of er ook veel punten te scoren zijn als we gaan rijden, valt te bezien. Het is nog een hele kluif om tegen spelers als Renault, Ford en Nissan op te moeten boksen op het gebied van rijgedrag en wegligging, maar gelukkig stelt de Trax niet teleur. Goed, met 18 inch wielen en een straf onderstel is hij soms wat kortaf, maar bochten worden vol zelfvertrouwen overwonnen en dat gaat niet gepaard met overhellen. Daarbij stuurt de Trax zeker niet te licht of heel vaag. Een prima kameraad, met de kanttekening dat 16 inch wielen mogelijk wat 'verzachting' biedt op korte oneffenheden.

Krachtige herrieschoppers
Chevrolet levert de Trax met een keuze uit drie motoren: de good-old 1.6 benzine met 115 pk, de 140 pk sterke 1.4 Turbo uit de Cruze en diverse Opels of een 1.7D diesel die 130 pk te bieden heeft en eveneens in de zojuist genoemde modellen bekend is. Met de benzine-instapper hebben we niet kunnen rijden. De 1.4 Turbo is met zijn vermogen en 200 Nm sterk zat, maar komt bij 2500 toeren pas echt goed op gang. De diesel is aanmerkelijk soepeler en raffelt tussensprintjes sneller af door zijn 300 Nm, al moet je dan wel het nodige motorgeluid op de koop toe nemen. In de Trax hoor je nadrukkelijk getokkel van de diesel en dat blijft zo. De 1.4 Turbo laat bij Chevrolet ook meer van zich horen maar dat is minder storend. Kiezen voor de diesel heeft trouwens nog een voordeel: zijn zesbak schakelt nog soepeler en foutloos, bij de 1.4 Turbo bleek opschakelen van 4 naar 5 soms een beetje nukkig. Voor beide motoren is trouwens een zestrapsautomaat gepland: de diesel heeft 'm direct als optie, benzinerijders moeten nog even geduld hebben. Dat geldt ook voor de 'Hollandse' versie van de Trax, de 1.4 Turbo met voorwielaandrijving. Voorlopig is die motorvariant alleen met AWD leverbaar. Het maximale trekgewicht van 1200 kg staat ongeacht de uitvoering helemaal vast.

Prijzen en concurrenten
De nieuwe Trax is er vanaf 21.995 euro als 'LS' en daarmee 600 euro goedkoper dan de Opel Mokka. Naast de iets lagere prijs wordt de Chevrolet standaard wel met airco afgeleverd. Dakrails en een lichtsensor zijn eveneens altijd inbegrepen. Prima, maar de concurrentie ligt al op de loer. Een vergelijkbare Peugeot 2008 kost zo'n 1000 euro minder. De Juke is nog met een prijs van ruim 19 mille nog iets voordeliger. De Yeti start bij 23 mille maar de Renault Captur gooit weer roet in het eten, want die is er al vanaf 15.990 en kost met airco en radio iets meer dan 17 mille. Je hebt dan wel een driecilinder 90 pk benzinemotor, maar die heeft een turbo en is (op papier) veel zuiniger.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.