Ach, laten we niet al te lang stilstaan bij de prijs van de Chevrolet Camaro. Dat de Camaro V8 in Nederland 97 duizend euro kost en een petrolhead in Amerika er slechts 32 duizend dollar (dus nog minder euro’s) voor hoeft neer te tellen is natuurlijk oneerlijk, zuur en zonde. Met dank aan de belastingdienst (BPM!) is de Camaro een auto voor de liefhebber die niet op zoek is naar het summum van Duitse prestigemerken maar een andere weg in wilt slaan, de weg die de Amerikaanse interpretatie van sportiviteit bewandelt. Dus: veel machtsvertoon, een overdaad aan cubic inches, hard rechtdoor en rokend door de bocht. De Camaro has it all. Maar er is meer.
Muscles en striping
Juist omdat de Camaro van heel andere komaf is, doet zijn aantrekkingskracht in ons land niet onder die van de Duitse power sedans. De nieuwe generatie is ontworpen als een typische muscle car, met brede wielkasten, dubbele achterlichten, een relatief laag dak en een dreigend front met diepliggende koplampen. Deze 45th Anniversary Edition is daarbij ook nog rood gestreept van voor tot achter zodat de power dome op de motorkap net benadrukt wordt. Bij een zwarte carrosserie valt immers een deel van zijn optische spieren in het duister. Wie een beetje lef heeft bestelt ‘m echter in Rally Yellow met zwarte striping. Dat compenseert tenminste nog deels de gedachte dat de ultieme Camaro ZL1 uitvoering niet naar Europa is gekomen. Too bad!
Wel zijn we Chevrolet dankbaar dat designers de opdracht hebben gekregen een iconisch interieur voor de Camaro te ontwerpen. We zien veel metertjes, een vierkante tellerbehuizing, grote draaiknoppen voor de klimaatregeling en dat is lekker retro. Met dank aan de kleine portierruiten zit je bovendien geborgen. In tweede instantie zijn we toch een beetje teleurgesteld; alles wat je voelt en ziet is wel érg plastic. Daar kan het feit dat lederen bekleding, stoelverwarming, een dikke stereo en het head-up display standaard is niets aan veranderen. We realiseren ons direct daarna dat je voor dat dollarbedrag ook geen craftmanship kan verwachten. That’s life! Geloof ons, daar kom je wel overheen. De Camaro heeft namelijk andere kwaliteiten...
We want more
…zoals een oversized V8 motorblok. Zoals altijd doen de Amerikanen niet moeilijk over cilinderinhoud en dus ligt er een machine van 6.2 liter voorin. Dat Chevrolet er ‘slechts’ 405 pk uit weet te mobiliseren is een manier van grootspraak die de Camaro wel siert. Bovendien krijg je er ruim 550 Nm bij waardoor de karakteristiek van de motor ook heel relaxed is op de momenten wanneer je geen herrie wilt schoppen. Daarover gesproken is de ‘Nederlandse’ Camaro daar toch al niet de beste in. De modellen die voor ons bestemd zijn hebben standaard een automatische transmissie en cilinderuitschakeling. Daardoor wordt onderweg een deel van de sound weggepoetst. Sowieso buldert zijn V8 niet in de mate zoals een Mustang dat doet. Daar is natuurlijk wel aftermarket wat aan te doen, maar toch had Chevrolet hier een extra schep rauwe klanken kunnen componeren. Begint een Camaro in Amerika soms gewoontjes te worden? Dat mag en kan niet gebeuren!
Je kunt het verder onderweg zo gek maken als je wilt. Spektakel als je handtekening via het rubber op het wegdek achterlaten is a piece of cake, maar toch is de Camaro bij meer dagelijks gebruik goed binnen de lijntjes te houden en hoef je niet bang te zijn voor zwiepers. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de standaard ingeschakelde tractieregeling, maar die hoeft toch niet bij het minste of geringste in te grijpen. Saai? Noem het verfijning.
Daily driver
Omdat het niet altijd feest is, kun je met de Camaro ook heerlijk cruisen, door weg te zakken in de grote lederen stoelen met een soft ride van het onderstel en een kabbelende V8. Cruisen is ook wat de automatische transmissie het liefst wil; snel opschakelen. Het maakt de Camaro als daily driver zeker inzetbaar voor langere ritten. Ga dan wel maximaal met z’n tweeën op pad, want achterin zitten is zoals verwacht - maar met name voor je hoofd - geen pretje. Tenzij je kids heb die al op jonge leeftijd willen meegenieten. Pedal to the metal, papa! En anders kies je voor de Cabriolet.
Schrijf een review