De nieuwe Aveo, die in het late voorjaar debuteerde, is een frisse auto, gebouwd op een nieuw ontwikkeld onderstel en met een duidelijk gewijzigd in- en exterieur. Het aanbod aan (benzine)motoren bestaat vooralsnog uit een 1.2, een 1.4 en een 1.6. De 1.3 turbodieselmotor, die in deze gedaante ook in de Opel Corsa en Fiat Punto is te vinden, is de eerste dieselmotor ooit die in Europa in een compacte Chevrolet wordt gemonteerd. Het is een belangrijke nieuwkomer, want zeker in dit compacte B-segment kiezen kopers doorgaans voor een belastingvrije uitvoering.
Lange vijf
De 1.3 liter common rail turbodiesel is uit gietijzer opgetrokken, heeft cilinderkoppen van lichtgewicht aluminium en beschikt over vier kleppen per cilinder. Chevrolet haalt uit de 1.3d een vermogen van 95 pk bij 4.000 tr/min en aan trekkracht is 210 Nm vanaf 1.750 tr/min beschikbaar. Dat laat zich vertalen in een topsnelheid van 174 km/u en een sprint naar de honderd in 11.7 seconden. Een handgeschakelde vijfbak zorgt voor de krachtsoverbrenging. We reden de belastingvrije Aveo in de Zwitserse Alpen en daar had ie het niet altijd even gemakkelijk. De motor moest hier flink aan de bak en liet dat horen ook. In ons vlakje landje zal de motor beter tot zijn recht komen. Schakellui rijden is dan vermoedelijk ook geen probleem, dit in tegenstelling tot in Zwitserland, waar dikwijls teruggeschakeld diende te worden als de weg ook maar een klein stijgingspercentage vertoonde. De vijfde versnelling is zoals gebruikelijk in deze klasse erg lang gespatieerd, drukt op snelwegtempo de toeren en brengt weer rust in de tent. Handig in de heuvelachtige contreien is de standaard Hill Start Assistent, een voorziening die het achteruitrollen bij wegrijden op een helling voorkomt. Tot de standaarduitrusting van de Aveo Eco behoort trouwens ook een elektronische stabiliteitsregeling.
Start-/stopsysteem
Waar het allemaal om draait bij de Aveo Eco is natuurlijk zijn brandstofverbruik en bijbehorende CO2-uitstoot. De 95 pk sterke 1.3 turbodiesel zou volgens de fabrikant genoegen nemen met 3.6 l/100 km (1 op 27.8), wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 95 g/km. Een mooie score, want daarmee blijft de Aveo Eco ook na 1 juli 2012 - als de regels worden aangescherpt - verzekerd van 14 procent bijtelling en hoeft er geen BPM en motorrijtuigenbelasting te worden afgedragen. De aangescherpte regelgeving wordt sowieso tot 2014 gehandhaafd, daarna zul je ook voor deze Aveo Eco wegenbelasting moeten gaan betalen. Aan de BPM ben je dan in ieder geval wel mooi ontsnapt. Of het verbruik overigens ook in de praktijk een haalbare kaart is, valt te betwijfelen.
Een start-/stopsysteem is standaard op de Aveo 1.3 Diesel, werkt voortreffelijk (herstart de motor razendsnel) en debuteert komende maand ook op de benzineversies. Vering en demping van de belastingvrije hatchback wijken niet af van de benzineversies en zijn vooral op comfort afgestemd. Aangezien een dieselmotor over het algemeen iets zwaarder is dan een benzinemotor, zou een afwijkend weggedrag kunnen optreden, maar dat is bij de Aveo niet het geval.
Wegmotor
Net als het vlot ogende exterieur wijkt ook het interieur van de spaarzame Aveo niet af van de versies met benzinemotor. Het dashboard bestaat voornamelijk uit grijze harde kunststoffen, waarbij het guitig ogende instrumentarium zorgt voor enige afwisseling. Volgens Chevrolet is de klokkenwinkel geïnspireerd op die van een wegmotor met analoge toerenteller en digitale snelheidsmeter. Qua ruimteaanbod zit het wel snor in het binnenste. De voorstoelen zijn ietwat hoog gepositioneerd, voor velen wellicht een pré, en achterin kunnen ook twee volwassenen prima zitten. Aan bagageruimte is 290 liter beschikbaar, maar door de achterbank neer te klappen wordt de capaciteit vergroot tot 653 liter.
De belastingvrije Aveo Eco komt pas begin volgend jaar naar ons land. Prijzen beginnen bij 14.995 euro. Tot 31 december loopt er bij Chevrolet ook nog een andere ‘belastingactie’. Wie nog dit jaar een nieuwe Aveo (en Spark) laat registreren op Nederlands kenteken hoeft geen BTW te betalen. Die kosten neemt Chevrolet voor rekening. Afhankelijk van de uitvoering ben je wel wegenbelasting en BPM verschuldigd.
Schrijf een review