Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz

Het Opel Performance Center heeft onlangs twee nieuwe uitvoeringen aan het OPC-assortiment toegevoegd, de Insignia OPC Unlimited en de Corsa OPC Nürburgring Edition. Op de EuroSpeedway Lausitz, iets onder Berlijn, konden we met een grijns van oor tot oor van het potentieel van beide nieuwkomers genieten.

Een OPC-versie van de Insignia en de Corsa is natuurlijk niet nieuw. Het gaat hier echter om twee ‘extreme’ versies van beide OPC-modellen. Bij de Insignia OPC Unlimited is de snelheidsbegrenzer buiten spel gezet, waardoor de vierdeurs sedan een topsnelheid van 270 km/u kan halen.

De Corsa Nürburgring Edition daarentegen is meer dan alleen een snellere versie van de standaard Corsa OPC. Zoals de naam al doet vermoeden, is de auto technisch gefinetuned op de Nürburgring. Bovendien is het uiterlijk ook aangepast. De bijzondere Corsa is te herkennen aan een met 20 millimeter verlaagd onderstel, 18-inch wielen, een andere voorspoiler, een uitlaateindstuk aan weerszijden uit de achterbumper en het Nürburgring-logo op de B-pilaar.

RON 100
De Corsa OPC Nürburgring Edition wordt aangedreven door dezelfde 1,6 liter turbomotor als in de gewone OPC. Het motormanagement is echter aangepast en afgesteld op brandstof met een octaangetal van RON 100. Daarmee stuiten we direct op een (klein) probleem. Tankstations in Nederland bieden geen benzine met RON 100 aan. Wie de Nürburging Edition aftankt met super-benzine (RON 98) haalt dus niet het vermogen en de prestaties volgens fabrieksopgaaf. Naar schatting scheelt het volgens de fabrikant 5 pk op het totaal. Met RON 100 in de tank schopt de zestienhonderd het tot 210 pk en 250 Nm aan koppel. Nul tot honderd kan in 6,8 tellen en de topsnelheid ligt dan op 230 km/u.

Behalve een aangepast motormanagement is de hardware van de ‘Ring’-editie ook op diverse plaatsen aangescherpt. De turbo is gemodificeerd en het uitlaatsysteem is veranderd en levert nu minder tegendruk. Andere dempers en veren van de firma Bilstein leggen de buik van de Corsa 20 millimeter dichter bij het asfalt. Mede door het mechanisch sperdifferentieel met lamellenkoppeling op de vooras is de grip fenomenaal. Daar waar de standaard OPC de neiging heeft over zijn voorwielen de bocht uit te schuiven, bijt het 18-inch rubber van de Nürburgring Edition zich vast in het asfalt. De besturing is daarbij heerlijk direct en uiterst communicatief.

Vierzuiger remtangen van Brembo met grotere schijven zorgen keer op keer voor een in deze klasse indrukwekkende vertraging. Het enige ‘minpunt’ dat we kunnen ontdekken is het uithoudingsvermogen van de zesversnellingsbak. De handbak weet niet altijd even goed raad met het hogere potentieel. Als te snel van verzet wordt gewisseld, klinkt er een krakend geluid uit de transmissie, ook wel het zogenaamde ‘tanden poetsen’ genoemd.

Joachim Winkelhock
De ontwikkeling van de Insignia OPC Unlimited heeft de OPC-ingenieurs waarschijnlijk minder hoofdbrekens gekost. De Unlimited is technisch identiek aan de standaard Insignia OPC. Het verschil zit hem in de blauwe kleur van de Brembo remklauwen, een Unlimited-insciptie in het instrumentarium en het ontbreken van een snelheidsbegrenzer. In de meest gestroomlijnde uitvoering, de sedan met handgeschakelde zesbak, is het mogelijk een topsnelheid van 270 km/u te bereiken. We hebben het meermaals geprobeerd, maar 270 km/u op de teller zat er bij ons niet in. Op de Duitse Autobahn kwam de meter telkens niet verder dan 250 - 255 km/u, waarna het remvermogen volledig moest worden aangesproken om de bumper van de voorligger niet te beschadigen. Tot 230 km/u gaat het versnellen allemaal zeer vlotjes, daarna gaat de luchtweerstand een steeds grotere rol spelen. Aangezien het vermogen van de Unlimted gelijk is aan dat van de gewone OPC zijn de acceleratiecijfers ook hetzelfde. De hogere top is best haalbaar, maar kost gewoon veel meer tijd. En die tijd (dus vrije kilometers asfalt) heb je doorgaans niet. De snelste Opel aller tijden accelereert trouwens in zes seconden naar de honderd en bij aanschaf krijgt men tevens een OPC-circuittraining cadeau op het testcircuit van Opel in Dudenhofen, onder leiding van voormalig Formule 1-coureur Joachim Winkelhock.

Automaat
Sinds januari is de Insignia OPC ook te bestellen met een zestraps automaat, die inmiddels 47 procent van de verkopen voor zijn rekening neemt. De automaat is prima op zijn taken berekend en soms zelfs iets te enthousiast met terugschakelen. Vooral in OPC-modus (de OPC kent drie rijmodi). In deze modus zorgt de schokdempersturing voor minimale rolbewegingen, staat de stuurhulp en de gaspedaalrespons op scherp en volstaat een toefje gas om de automaat te laten terugschakelen naar het meest ideale toerental. Handmatig ingrijpen kan ook met de schakelflippers achter het stuurwiel, maar het is dan wel zaak de pook in manuele modus te zetten (naar links te bewegen). Doe je dat niet, dan reageert de elektronica niet op de flippers. Niet altijd even handig dus.

Ook de Insignia Unlimited heeft een uitstekende koersvastheid, niet in de laatste plaats te danken aan vierwielaandrijving en een differentieel op de achteras. Ondanks het hoge vermogen van de 2,8 liter V6 (325 pk; 400 Nm) merk je aan alles dat de OPC geen lichtgewicht is. In de onderste toerenregionen gebeurt er bovendien vrij weinig. De turbomotor komt pas boven de 3.000 toeren echt tot leven.

De productie van de Opel Insignia OPC Unlimited start over enkele maanden. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de Unlimited zal naar verwachting niet zo heel veel duurder zijn dan de Insignia OPC mét snelheidsbegrenzer. Die begint bij 67.395 euro. De prijslijst van de Corsa Nürburgring Edition zal vermoedelijk wel flink boven de standaard Corsa OPC beginnen. Het zou mooi zijn als Opel de gelimiteerde Corsa in ons land net onder de 30 mille van de hand kan doen, maar dat betwijfelen we, gezien de inspanningen die zijn verricht.

 

 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Ik heb vele Opels gehad en heb ook nog een Astra en een Vectra, ik heb 3 jaar een Insigna van Opel gereden, en kan niet anders zeggen dat in tegenstelling tot de andere modellen de Insigna een waardeloze en slechte auto is, goedkoop met chinese rommel onderdelen in elkaar geprutst, niks dan ellende mee gehad, van de motor en de turbo tot de ESP en het dashboard, wegligging enz, enz. 3 jaar volledige ellende.
Wat een jammerlijke miskoop!!! Dat had ik niet verwacht toen ik deze Insigna kocht. Ik heb hem onlangs met veel verlies na 3 jaar en 90.000 km verkocht een zware desillusie rijker. NOOOOOOIT meer een Insigna.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

schechte techniek
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Heb een insignia 1.8 met 9500km op de teller. Nog geen minpunten kunnen vinden. Heb hiervoor een Opel Vectra 1.8 GTS gereden. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Sinds november 2010 rijd ik een Sports Tourer, diesel 160 pk, circa 85.000 km per jaar. De auto rijdt tot nu toe probleemloos hoewel ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Nu 10.000 km gereden in deze Opel Insignia Sports Tourer met 180 pk. Met een caravan van 5 meter en dik 1350 kg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
hallo, heb een 2 liter turbo, ach ach... wat gaat dat als een speer zeg, mensen kijken ook nog steeds naar je auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Rij er nu 3 maanden in en heb 10000 km op de teller staan. Hij heeft inmiddels 5 x een bezoek gebracht aan de garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
leuke auto om in te rijden,op een paar min punten na. het uitelijk is van de insignia is erg mooi.de afwerking is voldoende .de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Sinds juli in het zakelijke bezit van de 1.6 Turbo. Een hele "rijke" auto met praktische zaken zoals aut. ruitenwissers en verlichting. De algemene rijeigenschappen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Deze uitvoering is een beroerde caravantrekker, absoluut niet doen! Zelfs in Nederland met een caravan van 3.50 mtr en 700 kilo met heel veel moeite.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
ik heb de auto net 4 dagen hij gaat als een kanon. hiervoor een vectra gts 1800 gehad, er zit dag en nacht verschil in... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
prachtige wagen....14000km veel rijplezier....en dan het begin van alle ellende om de1000km in panne met verstopte DPF .....geen enkele waarschuwing gaat aan onmiddelijk het.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
rij een insignia tourer 1.6 turbo 180 pk mooie auto om te zien maar veel kleine problemen zoals rail voor afdekking bagage kapot hendel voor.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Ik heb sinds 2 maanden een Insignia Tourer 2.0 Turbo automaat. Het is werkelijk een fantastische auto. Heerlijke motor. Alleen het benzineverbruik valt wat.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Bezit van april 2009 een 1,8liter benzine. Design, wegligging en comfortgevoel is perfect, maar de prestaties zijn onvoldoende en het verbruik is te hoog. Reeds 22000km.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Sinds 5 weken heb ik een Opel Insignia 130pk diesel tot op heden een fijne auto allen het motor en banden geluid valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Hewel, ik ben een veelrijder met 60000km/jaar. Na 7 audi's in 18 jaar(sublieme wagens, maar lieve mensen, ook zeer veel problemen gehad) was de.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Ik rij sinds 3/4 jaar een Sports Tourer 16.T Executive. Nog nooit na bijna een jaar nog steeds met zoveel plezier in een auto gestapt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
overgewaardeerde auto die niet in prijs kwaliteit verhouding staat. Voor het geld van deze auto, deze auto heeft 55.000 euro gekost, had ik beter weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
heb sinds 2 januari de opel insignia tourer, ben in het algemeen tevreden, maar de vering van de insignia is niet goed... Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
fijne auto 4 mnd in gebruik , 16000 km gereden geen nadelen gevonden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Prima auto. Caravan van 1500 kg was geen enkel probleem, ook niet in de bergen. Jammer dat de airco een zingend/rinkelend geluid maakt. Aircopomp is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Rij nu precies een jaar de 1.6 turbo 5 deurs hatchback , moest wel erg wennen aan de motor ( tubo bij 2000 rpm inkomen).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
mijn Insignia (030309) van 35000euro is in 11 maanden 17000 km meer dan 20 keer in de garage geweest in binnen en buitenland'veel.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Geweldige auto. De eerste auto waar ik na ruim een half jaar nog steeds met veel plezier in stap... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Ik heb sinds mei 2009 een insignia Business edition en heb er 30000km mee gereden. Veel problemen gehad met trillend stuur bij snelheden boven.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Mijn vorige review heb ik geschreven op 2-8-2009, type 1.6 turbo sedan. Met kilometerstand van 18000 nu een update van mijn ervaringen. - de auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Sinds eind april in het bezit van een 2.0cdti 110pk ST edition. Op 't eerste zicht zag het er een leuke auto uit, met als.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Meer in de garage gestaan dan gereden, na 45.000 km de volgende mankementen gehad en slecht opgelost: - wegklapbare trekhaak werkte niet waardoor wij bijna niet.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Heb 14000 km gedaan met 5-deurs Insignia CDTI 130pk en had er meer van verwacht. Positief zijn zeker de motor (rijdt en schakelt fijn,.. Lees volledige review.
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Sinds het voorjaar van 2009 rijden wij in een Opel Insignia Cosmo, 1,8 benzine. Als extra opties hebben wij de AFL-verlichting, navi 800.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel OPC-feestje op de EuroSpeedway Lausitz
Ik heb een heeele slechte ervaring met mijn Insignia 1.6 Turbo hatchback, 15.000 km mee gereden. We reden op weg naar de vakantiebestemming op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5