Uitgesproken Volvo – Volvo V60 T6 AWD Geartronic

Het is de laatste jaren niet ongebruikelijk om als autofabrikant het modelgamma op te vullen met nichemodellen. Auto’s die je in eerste instantie niet zou verwachten, maar toch iets speciaals hebben. In dat opzicht past de nieuwe V60 in dat plaatje, maar schijn bedriegt. Voor Volvo is de V60 niet slechts een leuk uitstapje maar een strategische zet om een grotere groep potentiële Volvo rijders aan te spreken. Wij vielen voor de V60 T6 AWD.

Wie aan Volvo denkt, denkt veelal aan Estates. Het Zweedse merk heeft zich met de 240-, 740- en 940-modellen sterk ontwikkeld als familiemerk met stationwagons. De 850 en V70 hebben dat beeld de laatste jaren nog eens bevestigd. Volvo zag de Estate altijd als een functionele auto; het hoekige ontwerp en het derde kindvriendelijke bankje in de bagageruimte zijn daar bekende vruchten van. In die zin is de nieuwe V60 een beetje tegendraads, maar Volvo heeft daar een goede verklaring voor.  ‘Wat nou als iemand wél een stationwagon wenst maar nièt per se alle ruimte van de wereld nodig heeft. Die kunnen we een lifestyle Estate verkopen. Doen we er ook een vleugje sportiviteit bij.’ En zo geschiedde.

Brutaal?
De V60 vindt zijn plaats tussen de V50 en V70 en is net als de S60 flitsender en sportiever ingesteld. Ook moderner trouwens, maar daarover later meer. Hoewel de klassieke elementen zoals de brede schouders en hooggeplaatste achterlichten in het design niet mogen ontbreken – het blijft een Volvo - resulteert de spitsere neus met centraal geplaatste dagrij-LED’s en de dynamischere daklijn inderdaad in een vlotte verschijning, waar vorm iets meer boven functie gaat. Daar zijn ze bij Volvo zo in hun nopjes mee dat ze de V60 een brutaal nummer vinden! Het staat in ieder geval buiten kijf dat de V60 bewust net even anders moet én wil zijn. Meer uitgesproken.

De V60 zoals afgebeeld en gereden is in topvorm en betreft de T6 in het uitrustingsniveau Summum. De importeur kon het niet laten de voor- en achterbumper met aluminiumkleurige skidplates aan te dikken. Hippe bluf die ‘m goed staan als je het ons vraagt. Het 18 inch lichtmetaal en de dubbele uitlaat met verchroomde sierstukken doen daar nog een schepje bovenop. Die laatste toevoeging is alleen voorbehouden aan de meest krachtige motorvarianten; dubbele uitlaten voorspellen dus veel pk’s. De Caspian Blue metallic lak staat strak en combineert fraai met het cognackleurige Beechwood leder in het interieur. De opbouw van de middenconsole en ergonomie is bij Volvo geëvolueerd en daar hoort nu een geïntegreerd, centraal display met een vaste positie bij. Omdat het scherm ook voor audio en parkeercamera’s (voor en achter!) wordt ingezet heeft het immers geen zin om een uitschuifbaar exemplaar bovenop te plaatsen. De door de C30, S40 en V50 geïntroduceerde Center Stack mag in de V60 niet ontbreken. De slanke plank is een fraaie oplossing om op geordende wijze de bediening voor zaken als audio, navigatie, klimaatregeling te bundelen, maar blijkt bij aanraking – of tijdens het rijden over slecht wegdek - helaas geen kraakvrije. Zonde, juist omdat de opgeruimde cockpit verder een zeer goede indruk maakt. Gelukkig is de stuurbediening ook uitgebreid en kunnen we bellen, telefoneren, muziek luisteren en cruisen met twee handen aan het stuur.

Gezien zijn iets afwijkende positionering in het gamma hoeft de V60 geen gigantisch pakezel te zijn. Door 20 centimeter minder lengte en een iets kortere wielbasis zitten passagiers achterin net even krapper – maar nog wel acceptabel – en moet een deel van de bagage (de hond?) uit een V70 thuisblijven. Met 430-1241 liter kun je echter wel prima boodschappen doen en een hippe dakkoffer biedt nog altijd soelaas bij een retourtje wintersport. Onze V60 T6 AWD is daar bijzonder geschikt voor. De rust van een zespitter, ruim voldoende vermogen om de pas er in te houden (wat heet; 304 pk!), extra tractie dankzij vierwielaandrijving en een standaard zestrapsautomaat zijn perfecte ingrediënten om er op uit te gaan.

Aangescherpt
Ondanks dat zijn makers brutaliteit beloven gedraagt de V60 zich heel netjes. Volvo heeft de besturing zodanig aangescherpt dat deze huidige Volvo-rijders niet zal afschrikken en merkvreemde rijders kan plezieren. Er zit zeker meer scherpte en directheid in dan een V70 voorschotelt maar laat de V60 niet subiet tot een typische rijdersauto ontpoppen. Ook in het onderstel is de focus voelbaar verlegd, overeenkomstig zijn meer uitgesproken karakter. De standaard vierwielaandrijving haalt daarbij het meeste uit de rijcapaciteiten van de V60 en dat voelt niet alleen solide en vertrouwd, maar ook veilig. De totale balans die Volvo echter kiest maakt kilometers vreten in de Zweed nog altijd zeer aangenaam, dat is de V60 domweg aan zijn stand verplicht. Ook wanneer de V60 – zoals in ons geval – met elektronisch geregelde Four-C dempers is uitgerust. Door middel van drie toetsen onderaan de Center Stack kunnen een tandje sportiever of comfortabeler worden gezet. De verschillen zijn niet drastisch groot maar het systeem schept zo wel de mogelijkheid om het karakter van de V60 naar wens te finetunen. Zelfs de meest sportieve ‘Advanced’ modus is tijdens alledaagse ritten goed bruikbaar. De Geartronic-automaat houdt de moed van de dubbel geblazen zescilinder in toom en laat de V60 vooral relaxed opschieten. De sportstand die tegenwoordig aan de transmissiesoftware is toegevoegd is goed bedoeld maar naar onze mening te ijverig om aan te spreken. Al was het omdat de automaat nou eenmaal niet supersnel van verzet wisselt. Flippers aan het stuur zijn niet beschikbaar, wel kan eventueel met de pook handmatig worden geschakeld.

Oogjes in het zeil
De eerste uitgebreide kennismaking met Volvo’s V60 is wel een prijzige. De Volvo V60 T6 AWD Geartronic Summum staat in de prijslijst voor 66.595 euro. Als we de verwarmde achterbank, het schuifdak, parkeercamera’s, waterafstotend glas en elektrisch verstelbare passagiersstoel even niet meetellen (…) komt daar alleen nog 2650 euro bij voor de Drivers Support Line. Volvo doet dan haar imago eer aan door met geavanceerde rij- en attentiesystemen uit te pakken die een oogje in het zeil houden. Het pakket omvat dodehoek- en rijstrookdetectie, Collison Warning met Full Auto Brake, Adaptieve cruise control, een systeem dat vermoeidheid bij de bestuurder detecteert én voetgangersdetectie. Het laatste is een uitbreiding op het op elke V60 standaard geleverde City Safety waarbij met behulp van lasertechnologie een eventuele voorligger in de gaten wordt gehouden. Het systeem is dan in staat tot een snelheid van 30 km/u een botsing te voorkomen of de impact sterk reduceren als de voorligger stilstaat of langzamer gaat rijden. Aangezien de meeste ongelukken binnen de bebouwde kom (en bekende omgeving) plaatsvinden zet deze innovatie zoden aan de dijk.

Wees gerust, Volvo doet echter al zaken voor een nieuwe V60 vanaf net geen 36 mille. Dankzij een voordelig geprijsd Business Pack Pro (maximaal 1495 euro) hoeft vervolgens niet diep in de buidel getast te worden voor navigatie, metallic lak, cruise control, parkeersensoren, bluetooth en opgewaardeerde audio. Ook de Drivers Support Line is gewoon bestelbaar. Ondanks nieuwe 1.6 en 2.0 liter turbobenzine- en dieselmotoren met een vermogen van 115 tot 240 pk is een variant met 20% bijtelling net niet binnen bereik. Bij de S60 lukt dat overigens wel (als DRIVe).

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Uitgesproken Volvo – Volvo V60 T6 AWD Geartronic
NIET VOLVO WAARDIG RIJ 50000 KM PER JAAR MET DIE RAMMELCAR.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Uitgesproken Volvo – Volvo V60 T6 AWD Geartronic
ik heb de auto meegekregen als vervangend vervoer toen mij xc 70 bij de garage moest zijn. de S60 heeft allemaal leuke snufjes... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5