Ga maar na, de A8, de A7 en nu deze nieuwe A6, knappe jongen die ze uit elkaar weet te houden, zeker recht van voren. Trouwens ook en profil. Oké, de A7 heeft misschien een iets andere signatuur, dankzij de Sportback-koets, maar de A8 en A6 lijken een eeneiige tweeling. Daar is niets mis mee, sterker nog, menig A6-rijder zal dat weten te waarderen.
Ten opzichte van de vorige A6 is de nieuweling iets korter en lager. Bovendien is de wielbasis duidelijk toegenomen waardoor de auto nog beter in balans is. Audi heeft ook aan gewichtsbesparing gedaan door meer gebruik te maken van het lichtgewicht aluminium. Afhankelijk van de motorversie is de nieuwe A6 tot 80 kilogram lichter. Een enthousiaste Audi-ingenieur vertelt trots dat de nieuweling met Quattro-aandrijving zelfs minder gewicht op de schaal legt dan de concurrenten met louter achterwielaandrijving. Rara, welke modellen zou hij toch in het vizier hebben?
Ruim 1 op 20!
Audi reserveert voor de nieuwe A6 in eerste instantie een vijftal motoren, op de 2.0 TDI na allen zescilinders. De viercilinder diesel levert nog altijd een aardig vermogen van 177 pk en er is 380 Nm aan koppel beschikbaar. De tweeliter heeft geen enkele moeite met de A6. Al binnen 8,7 tellen staat er 100 km/u op de klok en pas bij 228 km/u raakt de common rail buiten adem. Audi stuurt het potentieel in deze 2.0 TDI via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen. De voorwielaandrijvers (ook de geknepen 3.0 TDI en 2.8 FSI) zijn gezegend met ESP voorzien van een limited-slip differentieel, een elektronisch sper dat onderstuur opvangt door meer vermogen te sturen naar het voorwiel met de meeste grip.
Opvallend is de rust aan boord. Dat duidt meestal op een perfecte isolatie. En dat is ongetwijfeld het geval, maar ook met bijvoorbeeld het portierraam open houdt de motor zich opvallend stil. Wie zijn rechtervoet redelijk in bedwang kan houden, weet met deze 2.0 TDI bovendien een keurig verbruik te noteren. Dankzij een uitgekiende Cw-waarde (0,26) en spaarsystemen als remgeneratie en een stop-start-automaat (standaard op iedere A6) claimt Audi een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 129 g/km. Jawel, je leest het goed, ruim 1 op 20! Een flinke verbetering; de vorige A6 2.0 TDI (170 pk) nam iedere 100 kilometer 5,7 liter diesel tot zich. Dat verbruikt de nieuwe 3.0 TDI zelfs niet eens (5,2 l/100 km). De drieliter TDI is trouwens in twee uitvoeringen te koop, met 204 pk of 245 pk.
Audi’s CVT
De instapdiesel doet allesbehalve afbreuk aan het topklasse niveau van de nieuwe A6. Benieuwd naar hoe het de instapbenzine vergaat? Ook keurig. Alleen moet hierbij wel worden opgetekend dat het een zescilinder betreft, een 2.8 FSI. Zo’n zescilinder heeft natuurlijk het voordeel ook onderin koppelkrachtig te zijn. Niet zo sterk als de 2.0 TDI, maar dat hoeft niet. Bovendien klimt de 2.8 FSI desgewenst stukken hoger in toeren dan de tweeliter diesel. In de praktijk houdt de standaard Multitronic-automaat (Audi’s CVT) met acht voorgeprogrammeerde gangen tijdens accelereren het toerental constant tussen de 2.000 en 3.000 omwentelingen. Dat geeft ook weer een zekere mate aan rust, al mag de sound uit beide eindpijpen best gehoord worden.
Voor de vorm zijn we ook nog even een blokje om gegaan met het voorlopig topmodel, de 3.0 TFSI Quattro. Een beest is het! Wel een beschaafd beest overigens. Alleen de snelheidsmeter toont voortdurend dat je je in de gevarenzone begeeft. Rijden met een gangetje van 180 km/u lijkt alsof het niet harder gaat dan 100 km/u, zo stabiel en geruisloos glijdt de A6 over de weg. De prestaties van deze door een mechanisch compressor aangedreven 3,0 liter zescilinder zijn van sportwagenniveau: de bekende sprint gaat in 5,5 tel en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u.
Wifi-hotspot
Net als voor het exterieur is ook voor het interieur met een knipoog gekeken naar het binnenste van de A7 en A8. Of beter gezegd, grotendeels gekopieerd. Keuze te over als het gaat om kleurstelling, bekleding en type decorinleg. Bijzonder is de teakhouten decorinleg, een houtsoort die voornamelijk voor de afwerking van luxe jachten wordt gebruikt. De ergonomie is eveneens dik in orde. Het MMI-systeem, waarin zo’n beetje alle functies van de auto zijn ondergebracht, laat zich intuïtief bedienen met een grote draaiknop op de middentunnel. Overigens is MMI met diverse modules uit te breiden. MMI navigatie plus werkt bijvoorbeeld nauw samen met de verschillende veiligheids- en assistentiesystemen. De gegevens van de route worden gebruikt om de werking van de verlichting, de transmissie en adaptieve cruise control te optimaliseren.
Navigeren gaat in de A6 via een groot scherm dat ingenieus uit het dashboard tevoorschijn komt en gebruik maakt van levensechte kaarten van Google Earth. De aanwijzigen worden trouwens tevens op het display tussen snelheidsmeter en toerenteller geprojecteerd. Daarop wordt ook het beeld van de optionele infraroodcamera (night vision) getoond. Volledige led-verlichting voor de koplampen, waarbij een grootlichtassistent zorgdraagt voor automatisch overschakelen tussen dim- en grootlicht, een inparkeerhulp, adaptieve cruise control met stop & go-functie en een head up-display, de mogelijkheden zijn eindeloos. Nieuw voor de A6 is de optionele Wifi-hotspot in de auto. Zaak is wel om een data-abonnement bij een mobiele internetprovider te nemen, waarna vrolijk met maximaal acht apparaten (laptop, smartphone of iPad) op het wereldwijde web gesurft kan worden.
Met de komst van de nieuwe A6, begin maart, vindt Audi weer de aansluiting met de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie. Op diverse fronten gaat de nieuwe A6 zelfs weer een stapje verder. De prijslijst van de nieuwe A6 limousine start bij 46.900 euro voor de 2.0 TDI. De 2.8 FSI is er vanaf 51.340 euro. Gezinnen die behoefte hebben aan meer bagageruimte dan de A6 limousine biedt (530 liter), moeten nog even hun geduld bewaren tot eind dit jaar. Dan onthult Audi namelijk de nieuwe A6 Avant.
Schrijf een review