Kijken we namelijk wat verder dan de statische cijfers van het vermogen, dan zien we dat de 207 RC slechts 0,2 seconden langer nodig heeft voor de sprint van 0 naar 100 km/h dan de Clio RS, namelijk 7,1 seconden. En bij de topsnelheden is de 207 RC de Clio zelfs ruimschoots de baas, want bij de Peugeot verschijnt er 220 km/h op de teller.
Peugeot heeft blijkbaar sterkere pk’s onder de motorkap dan Renault. En dat nog wel uit een kleinere motor, want de 207 RC heeft een 1,6 liter motor onder de kap. Sterkere pk’s bestaan natuurlijk niet, maar ze kunnen wel eerder paraat zijn. De direct ingespoten turbomotor van de 207 RC levert zijn maximale trekkracht namelijk al af bij 1.600 toeren, iets meer dan stationair toerental. En dan is er 240 Nm aan trekkracht beschikbaar. In de hoogste drie versnellingen kan zelfs kortstondig 260 Nm worden geleverd.
Peugeot monteert trouwens geen zesversnellingsbak, zoals je dat misschien zou verwachten van een sportief racertje, maar een gewone vijfbak. Met zijn soepele en bij lage toeren al zeer krachtige motor heeft de 207 RC daar echt meer dan voldoende aan. Peugeot heeft die bak wel een extra lange eerste versnelling gegeven, zodat je in haarspeldbochten even terug kunt naar ‘één’. Dat werkt in de praktijk fantastisch.
Peugeot haalt in sportief opzicht niet het onderste uit de kan met de 207 RC. Het uiterlijk verschilt niet spectaculair van de gewonere 207-varianten, slechts dikke wielen en een dakspoilertje verraden dat er wat extra pk’s aan boord zijn. In het interieur is de aankleding beter voor elkaar met mooie en perfect zittende kuipstoelen, een lekker sportstuur en lichtmetalen pedaaltjes. De uitrusting is compleet maar niet overdadig.
Bij de eerste meters van onze testrit door de Franse bergen vragen we ons even af of er wel vering aan boord is, want de RC is echt plankhard. Maar naarmate je er harder mee gaat rijden – en daar is hij natuurlijk wel voor bedoeld – wordt de afstemming beter. Het is een grote vreugde om een bergweggetje te nemen met deze 207, vooral vanwege want zijn soepele motor en nauwkeurige besturing. De 207 RC is bovendien nooit verraderlijk, zoals vroegere Peugeots (205 GTI) nog wel eens waren. Zelfs met alle wakende elektronica in de slaapstand is de auto makkelijk te rijden.
Wensen blijven er eigenlijk niet over, of het moest een iets sportievere uitlaattoon zijn, want de 207 RC komt zo wel erg bescheiden voor de dag. Bescheiden is trouwens ook het prijskaartje dat met een bedrag van 26.990 euro ook de Renault Clio RS voor laat gaan.
Schrijf een review