Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI

Bij Hyundai draait de ontwikkelings- (en marketingafdeling) op volle toeren. Kort geleden kregen zowel de i20 als i30

Bij Hyundai draait de ontwikkelings- (en marketingafdeling) op volle toeren. Kort geleden kregen zowel de i20 als i30 een update en is het motorgamma van de ix35 uitgebreid met een zuinige 1.6 GDI instapper en 1.7 CRDi diesel. Genoeg reden dus om even langs de importeur te gaan voor een blokje om met deze nieuwkomers. Konden we meteen even de nieuwe ix20 van dichtbij bekijken.

Bij Hyundai draait de ontwikkelings- (en marketingafdeling) op volle toeren. Kort geleden kregen zowel de i20 als i30 een update en is het motorgamma van de ix35 uitgebreid met een zuinige 1.6 GDI ins
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI

Met de komst van de i-modellen richt Hyundai zich zeer serieus op het ontwikkelen van zuinige modellen met een aansprekend design. Naast de i10, i20 en i30 staat er voor de nabije toekomst het nodige aan familie-uitbreiding op de rol. De ix20 – die al bij de importeur stond te schitteren en op de Autosalon van Parijs wordt ‘onthuld’ – is daar het eerste voorbeeld van. Als broertje van de Kia Venga gaf Hyundai de compacte, maar toch ruime MPV een geheel eigen gezicht volgens de nieuwe designtaal fluidic sculpture. Het resultaat is – zoals we dat al op de eerste beelden hebben kunnen zien – een dynamische en frisse look, met meer expressie dan tweelingbroertje Venga. En al helemaal in vergelijking met de Matrix, die in autoland inmiddels als ‘bejaarde’ te boek stond. Ook binnenin ziet de nieuwe Koreaan er modern en gelikt uit, met nette materialen en in dit specifieke geval lederen bekleding. De achterbank is neerklapbaar en te verschuiven om te spelen met ruimte. In de standaardopstelling zitten we met ruim voldoende bewegingsvrijheid achterin.

Verder krijgt de i10 binnenkort een facelift en een nog zuiniger eenlitermotortje met 99 gram CO2-uitstoot. Later is het tijd voor de ix30 mpv en een i40 middenklasser, waarvan eerst een stationwagon wordt voorgesteld. Tussendoor hebben de Koreanen nog twee smaakmakers gepland, de Veloster sportcoupé en de Amerikaanse Genesis Coupé, die voor ons continent speciaal wordt gefinetuned en verkrijgbaar wordt met een tweeliter turbomotor of 3.8 V6. Hyundai blijft dus in het nieuws de komende tijd!

 

i20 1.25

 

Terug naar het heden. Bij de importeur staat het complete Hyundai-gamma ter beschikking voor tests. De i20 is de eerste spruit die we meenemen voor een blokje om. In het segment van de Polo, Fiesta, Corsa en 207 is Hyundai er alles aan gelegen om hun eigen trots zo goed mogelijk te positioneren. Daarom is de i20 her en der nog eens bekeken en herzien. Dat uit zich in zijn uiterlijk alleen in de toetreding van knipperlichten in de buitenspiegels. Onder de kap sleutelden de techneuten zodanig aan de 1.2 liter benzinemotor dat deze 119 gram CO2 uitstoot. Binnenin is de Koreaan opgewaardeerd met verchroomde deurhendels, blauwe instrumentenverlichting en – niet te zien – meer isolerend materiaal. Aan het materiaalgebruik van het interieur en het dashboard veranderde niets en dat is naar onze mening een gemiste kans. Het is te begrijpen dat er met een vanafprijs van 10.995 euro ergens op bespaard moet worden, maar in dit (B-)segment vallen de harde kunststoffen toch wel negatief uit de toon. Zeker omdat de i20 op andere vlakken juist wél uitblinkt; in de beschikbare ruimte en de techniek bijvoorbeeld.

Een korte testrit in de i20 voelt vertrouwd aan; je rijdt er zo meer weg en is gemakkelijk in omgang. Wederom valt het aansprekende stuurgedrag positief op; de directe afstemming en heldere communicatie maakt de i20 verrassend wendbaar en plezierig om te rijden. Dat zien we graag! Als we iets moeten zeuren zou het de zitpositie moeten zijn, die had iets lager gekund. De 1.2 liter viercilinder doet zijn best om de vaart er in te krijgen en slaagt daar – voor een instapper – heel redelijk in. Echt vlot voelt-ie weliswaar niet en op hogere snelheden moeten de achtenzeventig pk’s serieus aan de bak om te versnellen, maar door het enthousiasme van de motor en de soepele vijfbak voldoet de aandrijflijn toch prima voor de alledaagse ritjes. Ondanks de extra geluidsisolerende maatregelen is de i20 binnenin niet opvallend stil; de viercilinder blijft op toeren goed hoorbaar en bij regen spettert het water van plassen nadrukkelijk tegen de wielkasten.

 

i30

 

Ook de i30 ontkwam niet aan de vernieuwingsdrift van de Koreanen en dus zijn er zowel cosmetische als technische wijzigingen. Door de nieuwe, gladgestreken look (grille, bumpers, skirts) wint de i30 aan dynamiek en dat is slechts een van de veranderingen die Hyundai voor ogen had. Het motorpalet is ook opgeschoond en kent alleen nog 1.4 en 1.6 motoren, die allen door hun verbruik in aanmerking komen voor 20% bijtelling. Ook is er naar het standaard pakket uitrusting gekeken; resulterend in meer luxe voor hetzelfde (of minder) geld. Standaard heeft elke i30 zes airbags, elektrische ramen voor, mistlampen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een radio/cd/mp3-speler met stuurbediening. Verwarmbare buitenspiegels zijn eveneens van de partij, maar airco is vanaf het tweede uitrustingsniveau voorhanden en kost in feite 1000 euro extra. De i30 is er vanaf 13.995 euro en kost als Crosswagon 750 euro meer. Wij reden de stationwagon met 1.6 benzinemotor en een vijfbak, inmiddels standaard uitgerust met een start/stop-systeem. Met 126 pk is de 1.6 nu de sterkst leverbare krachtbron op benzine. Die is in de i30 prima in z’n element om ons gemakkelijk door het verkeer te loodsen. Soepel met lage toeren of vlotjes op toeren. In dat laatste geval laat de viercilinder graag van zich horen, dus ook wanneer op constant snelwegtempo wordt gereden. De vijfde versnelling is net wat te kort om dan de rust weder te laten keren, iets dat voor comfortabele lange rit wel zo prettig is. Bovendien drukt dat weer het verbruik. Verder rijdt de i30 heel keurig; het fijne stuurgedrag van z'n kleinere broertje heeft-ie net niet maar het onderstel ligt wel strak genoeg op koers om de i30 aansprekend en met comfort op het asfalt te houden. Ook niet onbelangrijk: als CrossWagon is de i30 ook berekend op 450-1395 liter bagageruimte. Dat concerngenoot Kia C’eed SportyWagon nog meer te bieden heeft is een prioriteitenkwestie; Hyundai koos voor extra beenruimte op de achterbank, Kia wilde zoveel mogelijk ruimte helemaal achterin.

 

ix35

 

Last but not least is de ix35 1.6 GDI als nieuwkomer aan de beurt voor een kennismaking. De ix35 is begin dit jaar op de markt verschenen en krijgt naast twee tweeliters ook 1.6 GDI en 1.7 CRDi instappers. De 1.6 GDI benzine is een nieuw ontwikkelde motor met directe inspuiting, wat resulteert in een gezonde 135 pk en 167 Nm. Daarmee doet de nieuwkomer niet veel onder de tweeliter in het vorige model, die 140 pk ophoestte. Ook belooft de 1.6 kracht te combineren met een laag verbruik, zo laag dat deze ix35 – in tegenstelling tot de tweeliters - een B-label verdient. De opgave van 6.4ll/100km (149 gram CO2) is in dit segment heel netjes en maar iets boven het niveau van de Mitsubishi ASX 1.6 en de (iets kleinere) Skoda Yeti 1.2 TSI. Van de 1.6 GDI zijn we redelijk gecharmeerd; de motor is soepel en stil maar moet zo nu en dan best hard werken. In die zin met recht een instapper in het gamma. Zes versnellingen zorgen er in ieder geval voor dat zijn krachten goed gespreid kunnen worden. Een testrit met de stroom mee leverde een gemiddeld verbruik van 7.5l/100km op. Het start/stop-systeem doet ook een duit in het zakje om zoveel mogelijk brandstof in de tank te houden. Deze techniek is inmiddels aardig ingeburgerd bij Hyundai en werkt zonder problemen; stilstaan, versnelling in vrij, koppeling op en…uit. Wegrijden is een kwestie van het eerste verzet inschakelen; zodra je de koppeling intrapt start de motor automatisch.

Minder overtuigd zijn we van zijn rijeigenschappen; die zijn niet zo uitgebalanceerd als we inmiddels in dit segment tegenkomen. De besturing is vrij vaag en centreert niet uit zichzelf. Wanneer je dus een flauwe bocht neemt en het stuur loslaat zetten de wielen zich vrijwel niet automatisch recht. Ondanks de harde wind waren er onderweg ook meer stuurcorrecties nodig dan ons lief is. Tot slot is de tractie niet optimaal wanneer er vermogen wordt gevraagd. De 1.6 GDI is altijd voorwielaangedreven en na wat miezer hebben de voorbanden zo nu en dan de nodige moeite om grip te zoeken in bochten of bij een rotonde. Ons vermoeden is dat een set andere banden wonderen doet. Even onderhandelen bij de dealer zodra je een heel nette 22.495 euro neertelt voor deze nieuwe ix35 variant. Een dieselvariant rijdt overigens ook strakker, dit omdat de ix35 dan wat zwaarder in de neus is.

Over ruimte in de nieuwe crossover hebben we niets te klagen. Het interieur is perfect berekend om vier volwassenen met genoeg hoofd- en beenruimte te behagen en doet niet onder die van gewone middenklassers. Uiteraard biedt de achterbank nog een middelste plaats voor een vijfde telg. Op de uitrusting is zoals we van Hyundai gewend zijn evenmin beknibbeld. Elke ix35 is standaard uitgerust met zes airbags, ESP, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airconditioning, radio/cd en mp3-speler met AUX en USB, elektrische ramen en spiegels, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, armsteunen en 16 inch lichtmetalen velgen. De ix35 markeert het vertrouwen dat Hyundai in haar producten heeft met vijf jaar garantie. Ook de vernieuwde i20, i30 en alle modellen die in aantocht zijn kunnen op deze volledige dekking rekenen. En dat zonder kilometerbeperking en inclusief mobiliteitshulp. Voor het geval dat...

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (10)

Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
Heb de nieuwe auto nu zes weken. (km stand 3000) Inmiddels accu al een keer volledig ontladen zonder aanwijsbare oorzaak. Dealer kon iets vinden ,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
Sinds 1 maand rij ik nu in de hyundai 1.2. Heb nu 2400km gereden en bevalt meer dan goed. Voor deze hyundai reed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
Sinds juli 2009 rij ik met de i 20, ik heb totaal geen klachten en ben zeer te vreden. ik heb hem zuiver en alleen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
De 1.6 CRDI diesel 2009 Had alles wat ik wilde: Een no nonsense auto 6 bak en motor uit de I30 klasse omdat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
Ik rijd de auto nu een maand en heb er plm. 2000 km mee gereden. Een rit naar Luxemburg deed me de auto waarderen als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
Heb in deze 1.2 vier maanden gereden. Motorisch kan ik er niets op aanmerken, echter in de 4 maanden dat ik in deze auto heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
Ik heb deze auto (business ed 1.2) nu een half jaar en ik ben zeer tevreden. Het is een complete auto die ondanks de "kleine".. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
Erg goede stoelen, samen met stugge vering na lange autoritten, voorkomen vermoeidheid. De 1.2 motor komt goed mee, ook in de bergen met behoorlijke belading,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
Ik rij al 3 maanden een groene Hyundai I20 1.4, en dat bevalt prima. Voor dat geld een prima auto, andere merken betaal je 3.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Blokje om met vernieuwde Hyundai i20, i30 en een zuinige ix35 1.6 GDI
een echte mooie en goede auto prima verhouding prijs en produkt.. Lees volledige review.