Europa is voor Lexus slechts bijzaak, dat blijkt wel weer als we zien dat het programma bestaat uit één motorvariant en twee uitvoeringen. Alleen de zescilinder benzinemotor is van de partij, de krachtige diesel blijft alleen voorbehouden aan de sedan.
Behoorlijk pakket
De ontwerpers van Lexus kregen de taak van een vierdeurs sedan en tweedeurs cabriolet te maken. Niet vreemd dat alleen het front bekend voorkomt en dat alles vanaf de A-stijl volledig nieuw is opgebouwd. Er is bij Lexus gekozen voor een elektrisch te bedienen variodak in drie segmenten. Daarvan wordt een relatief compact pakket gevormd, maar het vergt toch een behoorlijk volume om het geheel in de bagageruimte op te bergen. Dat is goed aan het profiel van de auto af te lezen. De IS250C heeft een redelijk ‘zwaar’ achterwerk. Als de portierlijn keurig naar het kofferdeksel was doorgetrokken, was het resultaat een bijzonder sierlijk gelijnde cabrio geweest. Maar in het eindresultaat loopt de lijn direct achter de portieren sterk omhoog om pas helemaal aan het einde weer op niveau te komen. Dit effect is in gesloten toestand nog het meest zichtbaar. Want zoals bij meerdere coupé-cabriolets is deze auto geopend nog het meest elegant. Ook bij de IS250C is de ruitomlijsting behoorlijk ver doorgetrokken, maar de auto behoudt gelukkig genoeg cabriogevoel, zeker als alle ruiten omlaag gaan. En het hoofd stoten aan de voorruitlijst komt in de praktijk gelukkig niet voor.
Gedegen kwaliteit
Zoals gebruikelijk is de stand van de kap allesbepalend voor het bagagevolume dat varieert van 165 tot 420 liter. In de zomer een kwestie van met gesloten dak op vakantie gaan en na het uitladen van de bagage ten volle van de Lexus genieten. De auto is als voorwaardige vierzitter ingericht en inschikkelijke types vinden inderdaad achterin redelijk de ruimte al houdt deze natuurlijk niet over. De bij een koprol nodige rolbeugels zitten direct achter de hoofdsteunen van de achterbank. Wat meteen na het instappen opvalt is de enorme kwaliteit die de auto uitstraalt. Alles wat je vastpak voelt gedegen en plezierig aan. Knijp maar rustig in de dashboardrand, voel het leer van het stuur, laat je voeten wegzakken in het tapijt. Dat heeft Lexus nog steeds uitstekend voor elkaar. De vormgeving van het dashboard is zeer traditioneel, maar het geheel is rustgevend tegelijk omdat het niet overloopt van de knopjes. Die zijn vooral op de middenconsole en rond het stuur gegroepeerd. Leren bekleding is standaard en datzelfde geldt voor de automatische versnellingsbak. De pook zit op de bekende plaats, maar er kan ook handmatig met de flippers achter stuur worden geschakeld.
Glijden
Als we de motor starten, krijgen we ook meteen het Lexus gevoel. De krachtbron klinkt namelijk zijdezacht en toch voornaam. Het gaat om de bekende 2,5-liter V6 24-klepper met directe inspuiting en variabele kleptiming. Al deze moderne technieken samen zorgen voor een keurig vermogen van 208 pk en een koppel van 252 Nm. De automaat heeft zes verzetten. De auto is in staat een top neer te zetten van 210 km/u en in 9 seconden naar de 100 km/u te accelereren. Geen cijfers die op welke manier dan ook opvallend zijn, maar daarin huist ook niet de kracht van deze Lexus. Die zit namelijk veel meer in het uiterst ontspannen genieten van het comfort. De auto lijkt over het wegdek te glijden en weet oneffenheden prettig glad te strijken. Zelfs met open kap is de rust van een echte Lexus aanwezig. De windstop is vooral prettig als op de snelweg wordt gereden. Niet vergeten bij het tevoorschijn halen van de kap deze eerst neer te klappen, daarna kan het namelijk niet meer. De kwaliteit van Lexus IS in vele details te herkennen. Zoals bijvoorbeeld tijdens het sluiten van de kap. Het is iedere keer weer indrukwekkend om te zien hoe fraai en voorzichtig de kap tegen de voorruitstijl sluit.
Vanwege het bescheiden programma gaat Lexus niet voor de grote aantallen en de koopjesjagers. De IS250C Luxury kost 61.200 euro en de Executive gaat voor 65.860 euro de deur uit.
Schrijf een review