Renault Laguna Coupé met Britse kont

“Wat krijgen we nou? Heb jij een Aston Martin voor de deur staan”, vraagt een vriend die me ’s avonds na een potje

“Wat krijgen we nou? Heb jij een Aston Martin voor de deur staan”, vraagt een vriend die me ’s avonds na een potje tennissen thuis brengt. Nee, antwoord ik, het is een Renault. “Een Renault?” Jawel, een Laguna Coupé. “Mooie auto!” En daarmee hebben we meteen een van de sterke punten van de coupé benoemd, want wat ziet ie er prachtig uit. Vooral van achteren dan.

De fraaie coupé trekt overal waar we komen de aandacht. Vermoedelijk zijn de vormgevers eerst helemaal los gegaan op de achterkant en is eenmaal aangekomen bij het front de inspiratie enigszins weggeëbd. Recht van voren is de coupé namelijk niet echt een bijzondere verschijning. Of zou dat komen doordat de Britse kont zoveel lof oogst? Het proefkonijn dat we onder handen nemen is voorzien van een dieselmotor. Alweer? Ja, net als de Mégane Coupé die we onlangs reden, hangt ook in deze Laguna Coupé een oliestoker voorin. Helaas geen smeuïge zescilinder, maar een viercilinder 2,0-liter dCi, echter wel goed voor 180 pk en 400 Nm aan koppel.

Onhandig ding

De good old sleutel is bij de duurdere Renaults al lang vervangen door de zogeheten ‘Renaultcard’, iets groter en dikker dan een bankpasje. Een onhandig ding, om eerlijk te zijn. Voor het ontgrendelen van de portieren kun je de card bij onze Laguna Coupé gewoon in de zak houden -al is ie daar eigenlijk net iets te groot voor. Bij het vergrendelen moeten we meteen een kanttekening plaatsen. Renault heeft namelijk een ‘leuk’ foefje bedacht om je erop te attenderen dat de boel wordt afgesloten. De centrale vergrendeling stuurt niet alleen de richtingaanwijzers aan, maar ook de claxon. Echt irritant, zeker als je ’s avonds (te) laat thuis komt; de claxon maakt vervolgens de halve wijk wakker.

Bekende klokkenwinkel

Het exterieur is nauwelijks met de huis-tuin-en-keuken Laguna te vergelijken. Het interieur daarentegen, en dan doelen we vooral op het dashboard, verschilt niet zo heel veel. Het stuur, de klokkenwinkel, we hebben het allemaal al eens eerder gezien. Prezen we het ruimteaanbod op de achterbank in de Mégane Coupé, bij de Laguna lijkt vorm boven functie te gaan. Achterin houdt de ruimte niet over. Tja, wie mooi wil zijn… Voorin is het goed toeven op de lekker dikke stoelen. Het zicht op het instrumentarium is prima, alleen kunnen we maar niet wennen aan die Franse lay-out met oneven schaalverdeling voor de snelheidsmeter. Nog zo’n vreemde keuze is het knopje van de cruise controle op de middentunnel. Maar eenmaal ingeschakeld heb je er geen omkijken meer naar. De snelheidregeling instellen geschiedt namelijk wel gewoon op het stuur. Voorts kun je aan bagage 423 liter kwijt in de kofferbak, maar dien je rekening te houden met een behoorlijke tildrempel.

4Control

Renault maakt in de Laguna Coupé, net als bij de Laguna GT, gebruik van vierwielbesturing. Het systeem, dat bij Renault als het 4Control Chassis door het leven gaat, wordt elektronisch gestuurd en bewijst wel degelijk zijn nut op een bochtig traject. Onder de 60 km/u draaien de achterwielen bij het nemen van een bocht de tegengestelde kant van de voorwielen op, terwijl ze boven deze snelheid in dezelfde richting draaien. Op de achteras is een gasveer gemonteerd die de wielen, afhankelijk van diverse factoren, in de gewenste richting positioneert. We loodsen de Franse coupé dan ook met veel gemak (en plezier) van bocht naar bocht. Uiteraard niet als een hardcore sportwagen, maar als een lekker comfortable GT, die overigens niet gediend is van kleine oneffenheden in het asfalt. Al snel blijkt dat het chassis veel meer power kan behappen dan deze diesel biedt. Niet vreemd, want ook de 3,5-liter V6 benzinemotor met 240 pk moet ie in gareel houden. En misschien volgt er (ooit) nog wel een RS-versie?! Wie weet…

Niet doen

Terug naar de 2,0-liter oliestoker. Vanaf 2.000 krukasomwentelingen heb je de beschikking over de maximale trekkracht van 400 Nm. Het is zaak om vervolgens bij zo’n 4.000 tpm een versnelling hoger in te leggen om optimaal gebruik te kunnen maken van het potentieel. Het maximaal vermogen wordt namelijk bij 3.750 tpm bereikt. Doe je dat, dan kun je in 8,5 seconden naar de honderd spurten en is het mogelijk om een topsnelheid van 223 km/u op de klok te zetten. We schreven hierboven nog ‘helaas geen zescilinder’, maar dat moeten we toch even rechtzetten. Deze 2.0 dCi met 180 pk past prima bij de Laguna Coupé. We zouden overigens niet voor minder dieselpower gaan. Renault biedt namelijk deze tweeliter ook nog aan in een 150 pk-versie, maar dan presteert ie enigszins onder de maat en mag je blij zijn in tien tellen aan de 100 km/u te zitten. Gewoon niet doen dus.

Neem je ons advies niet ter harte, dan kun je voor 39.500 euro Laguna Coupé diesel rijden. Ben je meer gecharmeerd van een benzinemotor, dan vergt deze Laguna met Britse kont een minimale investering van 37.800 euro voor de 2.0 16V T 170, standaard met automaat. De 2.0 dCi 180 GT is er vanaf 44.200 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Renault Laguna Coupé met Britse kont
I love her long naturally grey hair and I'm hnpoig I will be able to do the same one day! She's beautiful and I popped over to her website - her art is incredibly beautiful too! Sharon x
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

I love her long naturally grey hair and I'm hnpoig I will be able to do the same one day! She's beautiful and I popped over to her website - her art is incredibly beautiful too! Sharon x

Minpunten

I love her long naturally grey hair and I'm hnpoig I will be able to do the same one day! She's beautiful and I popped over to her website - her art is incredibly beautiful too! Sharon x
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Thanks for your thoughts. It's hleped me a lot.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Thanks for your thoughts. It's hleped me a lot.

Minpunten

Thanks for your thoughts. It's hleped me a lot.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
I think you've just captured the answer preecftly
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

I think you've just captured the answer preecftly

Minpunten

I think you've just captured the answer preecftly
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Bloedsnel, zeker na tuning bij dealer. Nu 220 pk, 460 NM. 4-wiel besturing, geen onderstuur. Alles degelijk, nu 100.000 km in 2,5 jaar. Niets!!! kapot.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
ik rijd deze Renault inmiddels 1 jaar (is import auto). heeft nu ca.56.000 km gelopen. ik heb de motor laten tunen bij 30.000 km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Ik rijd deze (lease) Estate GT nu sinds november 2008 en heb er inmiddels ruim 115000 kilometer mee gereden zonder noemenswaardige onkosten. Alleen een wiellager.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
een renault is mooi als hij op de sloop staat. wat een slecht merk is dat trouwens al die france merken zijn troep rij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
sinds een maand of 4 een laguna grand tour in mijn bezit. Geweldig luxe auto, rijd zeer prettig. Na nog geen twee weken ging de turbo.. Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Heb de auto nu ruim een maand in bezit, rijdt super en degelijke duitse kwaliteit bij een Franse Auto. Heb nu ruim 5.000 km gereden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Mooie outo voor weinig geld, je moet wel een hobbyist zijn met de klachten. Voorzichtig met de plastic rommel.De auto denkt voor jou, zo gaat.. Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Ik rij nu al 4 jaar met veel plezier in mijn 1.9 DCI privilege uit nov 2003. Gekocht met 67dkm, nu 138dkm op de teller... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Deze auto rijdt zeer aangenaam, is zuinig, comfortabel maar de kwaliteit laat te wensen over. 2 keycards vervangen: 160€ /stuk turbo stuk op 185000 km: 1350 € problemen.. Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Laguna Grand tour 1.9 DCI bouwjaar 2004. Auto staat momenteel bij de dealer omdat deze ineens de key card niet meer herkend werd. ANWB is.. Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Rijd nu de 6 Laguna waarvan 3 grand tours en ze bevallen nog steeds zeer goed. Een keer een defect gehad aan de in/uitlaat sensoren maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Wij hebben de auto gekocht toen hij net 3 jaar oud was . De versnellingsbak hebben we al moeten reviseren en het motorblok. Dit alles.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
met 2 airbacs aan de stoelen is zitcomfort zeer veel slechter dan mijn vorige lacuna. Je zit met kont naar achtere,re korte zitting en rug wordt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Zeer fijne en comfortabele reis auto. Relatief kleine mankementen in het 1e jaar gehad gedurende de garantie periode. De dealer lost deze niet naar tevredenheid.. Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Mn eerste laguna grand tour 2.0 16v 2002 en ik kan niet anders zeggen dan dat ik er erg tevreden over ben... Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Ik ben sids juni 2008 in het bezit van deze auto en heb als enig mankement een koplampunit gehad die onder garantie is vervangen. Voor de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Heerlijk comfortabele reisauto, inmiddels 320.000 km aangetikt (!), geen problemen gehad, alleen het normale onderhouds schema gevolgd. Grote voordeel is de afwezigheid van de distributieriem,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Vreemd dat mijn tekst over deze auto weg is gehaald Ik heb de onderdtstaande tekst op 17-02-2010 geschreven. Review over Renault Laguna Grand Tour Geschreven.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Ik ben nu enkele maanden in het bezit van een Laguna III 2.0 16 V uit 2008. Eerder had een een Laguna II uit 2001.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Prima comfortabele auto. Van binnen mooi afgewerkt met goede degelijke materialen. Enige minpunt is het motorvermogen van een 170 pk. voor een 2 liter turbo. Andere auto's in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Laguna 1.9 Diesel, mooie auto maar veel problemen met sleutelkaarten, sleutelkaartlezer, remmen, uitlaat, resetten, balanceren en uitlijnen, elk jaar nieuwe banden, dure onderdelen etc.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Nu 2 1/2 jaar in bezit. Uit nov 2003, was 84000 km en zelf 45000 mee gereden. Excellente prestaties op lange ritten, wintersport, Italie. Ontspannen.. Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Als trouwe Renault rijder met een superdealer in Doesburg heb ik een geweldige ontdekking gedaan: Renault Laguna Estate GT (versie 2.0 DCI). Voor.. Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Ik heb nu 2,5 jaar in een Laguna II automaat met LPG gereden. Er zijn meer comfortabelere auto's maar de prijs/kwaliteit is geweldig. De 4.. Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
gekocht renault laguna gt 2.0 aut. levertijd laatste week februari. Ben erg nieuwsgierig ik verheug me nu al om in te stappen en alle snufjes.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Laguna 3 is een prima auto. Allure van de andere grote jongens maar een veel aantrekkelijker prijskaartje. Voor sprintduellen met BMWs en Audis kom je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Deze wagen is al 2 keer binnen geweest voor een elektronica probleem. 2 Maal foutmelding: inspuitsysteem controleren. Hij verbruikt ook fenomenaal veel maar ze vinden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Gekocht voor de LPG G3 installatie. Weinig problemen gehad tot dat de accu slecht werd en deze vervangen had, hierna zijn de electronische problemen gekomen: Verklikker.. Lees volledige review.
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Heb deze laguna II vanaf 2006 en een dikke 60d km mee gereden. km stand nu is 180d. Vreemste dingen zijn reeds defect gegaan en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Laguna Coupé met Britse kont
Ga nu met mijn derde Laguna beginnen op LPG. de 1e was een 96 model 1.8 op LGP 250.000 verreden. zonder problemen.Alleen op het.. Lees volledige review.