Veelgehoorde kritiek op compacte cc-modellen is de soms onevenwichtige daklijn en de fors uit de kluiten gewassen achterzijde. De ingenieus inklapbare dakconstructie vergt nou eenmaal de nodige ruimte en dus moet er creatief worden omgesprongen met het koetswerk. Bij kleine modellen is die ruimtenood vanzelfsprekend het hoogst. Bij de 207 CC weten de designers echter tot een geslaagd en gebalanceerd resultaat te komen al blijft de auto in open toestand het fraaist.
Naast het o zo herkenbare en sprekende front dat Peugeot haar modellen vandaag de dag meegeeft – de leeuwenbek maakt deze compacte Fransman lekker brutaal – oogt de 207 CC chique en sportief. Niet in de laatste plaats door zijn 17 inch lichtmetaal – te danken aan de Roland Garros uitvoering die we reden - maar ook door zijn sportief gelijnde daklijn en chromen accenten rond de prominente mistlampen en uitlaat. De daklijn loopt echter wel snel af. Wanneer we de CC schuin in beeld nemen valt dat zeker op en verraadt de Fransman zijn aard, maar heel storend kunnen we het niet noemen. Dat komt ook door zijn flink gegroeide afmetingen, ten opzichte van zijn voorganger. Het formaat van de achterzijde bleef binnen de perken en zo toont de 207 CC zich heel herkenbaar als zodanig; een volwassen 2+2 coupe-cabriolet met een moderne, jeugdige uitstraling.
Helemaal vooraan huist onder de kap een 1.6 16V VTi benzinemotor. Het is een modern aggregaat – ontwikkeld in samenwerking met BMW – en levert onder andere dankzij variabele kleptiming 120 pk. De 1300 kilogram wegende 207 CC heeft ze allemaal nodig, maar laat wel ruimte over voor een pleziertje. Dankzij de soepel en snel te schakelen vijfbak – met aluminium pookknop – kun je best een ‘potje poken’ als je dat wil. Een acceleratietijd van 0-100 in 10.6 seconden en een topsnelheid van 200 km/u is allerminst behelpen. Wel maakt de krachtbron relatief veel toeren, want de Fransen monteert geen zes- maar een vijfbak. Een extra verzet zorgt niet alleen voor een lagere geluidsproductie, maar ook voor meer bruikbare pit, want onder de 3500 toeren is de zestienhonderd niet heel kwiek. Jammer, maar er valt prima te leven met dit gemis, ook omdat ons testverbruik in de week bij 1 op 12.7 bleef steken, niet slecht! Voor wie meer pit verlangt, strikt genomen niet nodig, wel leuk! – staat de 150 pk sterke 1.6 THP paraat.
Want de 207 CC motiveert je maar al te graag om eens lekker door te rijden, vooral binnendoor. Zijn relatieve zwaarlijvigheid zit niet storend in de weg en hij laat zich verrassend goed door de bochten sleuren. Comfortabele trekjes heeft de CC ook. Onregelmatig wegdek wordt niet hard gedeeld en ook de besturing gaat licht, al moet je daar wel van houden.
De sportieve en luxe inborst wordt versterkt door de beleving in het interieur. Om te beginnen bij de lederen stoelen, die speciaal voor onze Roland Garros zijn uitgevoerd in zwart en grijs leder (en in andere uitvoeringen ook in rood of cognac, naar wens). Het duurde wel even voordat we de juiste zit hadden gevonden ten opzichte van het stuur en de pedalen. De hoofdruimte is niet overweldigend en dat zou minder problematisch zijn als we nog iets lager konden zitten. Ook is de rugleuning voor de langeren onder ons te kort; iets dat ons eveneens in een 5-deurs 207 was opgevallen. Achterin is de bewegingsvrijheid zoals verwacht geen onverdeeld genoegen, maar dat zien we in deze klasse wel vaker. Een volwassene op de achterbank past alleen als de bestuurder of passagier op de voorstoel ernstig schikt. De achterbank van deze 2+2 is daarentegen ideaal om snel bagage neer te leggen en het idee te rijden in een auto zonder achterbank is voor velen geen pretje.
Peugeot pleziert de bestuurder naast de eerdergenoemde aluminium pookknop met een set sportpedalen en een lederen sportstuur, inclusief een sportief instrumentarium met witte wijzerplaten. Een gimmick – hoewel van heel andere orde – is de Parfumeur luchtverfrisser in de luchtroosters, leverbaar met diverse geurtjes. Ons exemplaar rook lekker fris en verspreidde geen typische bloemetjesgeur.
Wil je dat wel, rijd dan naar de weide en laat het dak met een druk op de knop wegtoveren, al dan niet met de ramen omhoog. Dit nog geen halve minuut durend schouwspel is ook voor de bestuurder niet te missen. Op het multifunctionele display bovenop het dashboard wordt de transformatie ook weergegeven. Het moet gezegd worden dat de afwerking van dat dashboard en de middenconseole keurig te noemen is; een rammeltje in het speakerrooster rechtsvoor bestempelen we als exemplarisch.
Zoals gezegd is de door ons gereden 207 CC een Roland Garros uitvoering, die zich kenmerkt door zijn 17 inch lichtmetaal, zwarte kleurstelling, luxe accenten en een complete uitrusting. Onze logee was naast ESP, bandenspanningsensoren en parkeerhulp achter nog voorzien van een uitgebreid radio/navigatie/telefoon-systeem, met ingebouwde Jukebox harddisk voor de nodige uurtjes muziek. Bien! Prettig is ook de optionele cruise control met snelheidsbegrenzer, dat in de praktijk snel went en comfortabeler rijden mogelijk maakt. Deze laatstgenoemde opties verhogen de aanschafprijs van ruim 27.000 euro wel enigszins, maar veel meer te wensen heb je dan niet meer.
Schrijf een review