Een Smart Fortwo – ja, zonder kapitalen - is van een afstand als Smart te herkennen. Niet van heel ver trouwens, want met 2.70 meter lengte valt de fortwo onder de allerkleinsten. De nieuwste generatie groeide – onder druk van veiligheidseisen – 20 centimeter en dat is voor een grootdeel in het neusje gaan zitten. De nieuwe Smart Fortwo oogt een stuk volwassener, iets dat een vereiste was om Smart te verwelkomen in de Verenigde Staten. Toch zijn niet alle jonge streken verloren gegaan, want de guitige koplampen en de veelal felgekleurde kunststof bodypanels zijn onmiskenbaar. De zeer sterke tridion-veiligheidskooi is eveneens zichtbaar van de partij.
Sportieve inborst
Ons testexemplaar is voorzien van een zebraprint. Het camoufleert zijn design en voorkomen enigszins en dat is eigenlijk wel jammer. Feit is wel dat je niet méér op kunt vallen dan in deze smart. Zeker ook omdat dit de Brabus-uitvoering is. Duimen omhoog bij verkeerslichten, medeweggebruikers die hun inhaalmanouvre ‘plots’ uitstellen en even links blijven rijden, het is ons allemaal overkomen. De verschillen met de niet-Brabus uitvoeringen liggen niet alleen onderhuids – daarover later meer – maar ook het koetsje kreeg wat sportieve accenten. Een centraal geplaatste uitlaat met dubbele uiteinden, fors 16 inch lichtmetaal voor en 17 inch achter, een Brabus tankklepje en een subtiel Brabuslogo maken de stadse Smart hondsbrutaal. Wie opteert voor de Brabus Xclusive kan rekenen op lederen bekleding en nog meer uiterlijk vertoon, met donkergetinte koplampen, en uitbundig spoilerwerk.
Het interieur is voor de Brabus ook sportief van snit. Het lekker pakkend en stoer uitzend sportstuur is ook op andere fortwo’s te verkrijgen, maar het gewijzigd instrumentarium, de sportpedalen, en dito handgreep & versnellingspook geven subtiele hints dat we niet met een doorsnee Smart onderweg zijn. Het panoramadak – niet te openen – brengt naar wens wat licht in het duisternis en draagt bij aan een ruimtelijk gevoel. Het is verbazingwekkend hoe ruim de fortwo aandoet. Voorin, uiteraard, want naar achterbank kun je lang zoeken en ook de bagageruimte meet geen kuub. Toch is het ruim met maximaal 340 liter allezins acceptabel. Je kunt indien nodig de passagiersstoel neerklappen en zo nog wat langere (…) voorwerpen meenemen.
Turbopret
Onder de motorkap – die bevindt zich onder de bagageruimte – bevindt zich het hart waar het allemaal om draait. De eenliter-driecilinder is voorzien van een turbo en levert 98 pk al bij 5500 toeren, aan de achterwielen. Dat lijkt niet wereldschokkend veel, maar met een leeggewicht van 780 kilo kun je daarmee behoorlijk uit de voeten. Het torretje klinkt lekker sportief en ook de uitlaat zingt een beschaafd donker deuntje mee. Snel optrekken word je makkelijk gemaakt door de gerobotiseerde vijfversnellingsbak met automatische koppeling. Een kwestie van gas- en rempedaal bedienen dus. Deze transmissie is ten opzichte van zijn 6-traps voorganger een stuk verfijnder. De koppeling grijpt subtieler aan en terugschakelen gaat vrijwel altijd ongemerkt, zonder 'headbanging'. Misschien is dit wel de grootste vooruitgang, hulde! Het vergroot het rijplezier, temeer omdat je met de flippers aan het stuur ook nog wat racy gevoelens kan oproepen. De automatische stand – een schakelopdracht geven is dan niet nodig – werkt wat trager en vraagt gewenning. Gewoon het heft in eigen hand nemen, dus.
Wie van kiet gaat voelt zich nog wel een beetje opstijgen, maar met een acceleratie van 0 tot 100 in 9.9 seconden valt dat in realiteit nog wel mee. De beleving is echter kwadratisch en daar gaat het om. De kleine opdonder is begrensd op 155 km/u, en op de Autobahn – we lieten de zebra even uit - uit zich dat in 161 km/u op de snelheidsmeter. Hoewel er zo nu en dan een harde wind stond – een bezoek aan Brabus in Bottrop viel daarom wegens praktische redenen aldaar in duigen - geeft de Smart dan allerminst een onveilig gevoel. Natuurlijk, wanneer je uit een S-Klasse komt is het een wereld van verschil, maar feitelijk gezien is er niets aan de hand. Twee handen aan het stuur en klaar is Kees. Twee airbags zijn altijd standaard en zij-airbags zijn optioneel. Als vanouds is ABS en ESP gemonteerd.
ESP spelbreker
Hoewel we de standaard beschermengel ESP an sich natuurlijk van harte toejuichten, bederft het systeem wel de rijpret een beetje. Even snel een bocht nemen - de stoelen lenen zich daar uitstekend voor - wordt al gauw afgestraft met een inhoudende motor of een afgeremd wiel. Natuurlijk wil je niet achterstevoren komen te staan, maar het gevoel knaagt dat er meer veilige marge in zit. Het lijkt er op dat het ESP nog ‘veiliger’ is afgesteld dan vroeger. En dat terwijl de Brabus-versie kan rekenen op een verlaagd sportief afgestemd onderstel. Je zou denken dat we nu te maken hebben met een zwart-witte stuiterbal, maar dat valt heel erg mee. Stug en stoterig is het wel – wat wil je met een wielbasis van 1.87 m – maar echt hinderlijk, nee. Het past eigenlijk wel in het plaatje en het is hem vergeven. Het gaat om de fun die dit monster geeft en dat weet hij goed voor elkaar te krijgen.
Prijzig dier!
De fortwo bezorgt dan wel een grijns op het gezicht van velen, wanneer de prijs hun ter ore komt neemt het enthousiasme vaak toch wel af. Hoewel een fortwo minimaal nog geen 9 euromille kost, zijn de prijzen best pittig te noemen, zeker als je je Smart leuk wilt aankleden. De Brabus doet er nog een schepje bovenop, om niet te spreken over de Brabus Xclusive, die zomaar met wat opties 30.000 euro kan kosten. Onze ‘gewone’ Brabus maakt het met minimaal 21.230 euro wat minder gortig. Je beschikt dan naast de eerder genoemde zaken over halfautomatische airconditioning, elektrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, mistlampen. Ons exemplaar was verder nog voorzien van een radio/cd-speler, een afsluitbaar handschoenkastje (foei, 40 euro, niet standaard!), alarm, elektrische buitenspiegels en een pechset met compressor. Voor een reservewiel is geen plaats.
Hate it or Love it?
Kunnen we na een weekje vertier met de Smart Fortwo Brabus nu de ‘you hate it or love it’ gedachte onderschrijven? Ja, maar enige nuancering is wel op zijn plaats. De Smart Fortwo is uniek in zijn soort en het is zaak om de auto als eigen hip stedelijk concept te zien. Zijn ultracompacte afmetingen hebben naast praktische voordelen ook zeker nadelen, op gebied van comfort en wegligging bijvoorbeeld. De prijskaart heeft ie ook zeker niet mee, maar voor degene die ‘m dit vergeven is de fortwo een plezierig maatje (m/v)!
Schrijf een review