De tweede generatie Tiguan heeft een stoere uitstraling door zijn meer hoekige uiterlijk. De luxueuze eigenschappen van het model benadrukt Volkswagen met het nodige chroom aan de buitenkant. De standaard korte Tiguan werd ongeveer anderhalf jaar geleden op de markt gebracht. De verlengde Allspace betreft een recente toevoeging.
Verstelbereik
Door een toename in lengte met 21,5 cm groeit de Tiguan Allspace behoorljk. Die extra centimeters worden verdeeld over de wielbasis (+ 10,5 cm) en de achteroverhang. Het grote voordeel ligt niet alleen in toename van de bagageruimte, maar ook de extra beschikbare zitplaatsen, zodat dat Tiguan Allspace een echte zevenzitter is. De auto beschikt over twee extra stoelen op de derde zitrij. Prettig is dat de standaard achterbank een flink verstelbereik heeft. Om helemaal achterin te komen kan deze deels voorover worden geklapt. De extra stoeltjes zijn klein bemeten en bieden door gebrek aan hoofd- en beenruimte alleen plaats aan kleine kinderen zoals bij veel van dit soort 7-zitters. Een uitzondering op de regel maakt de Tiguan Allspace niet.
Bagageruimte
Het is jammer dat zowel de stoelen als de achterbank, dus alle zitplaatsen, een behoorlijk vlakke zitting en rugleuning hebben. Een goed ondersteunde zit ontbeert de passagiers en bestuurder. De beenruimte achterin neemt toe naarmate de bank verder naar achteren wordt verschoven. De meeste eigenaren zullen de auto vooral als vijfzitter met extra bagageruimte gebruiken. De bagageruimte achter de zevende zitplaats heeft een beperkt volume. Maar met 700 liter is de auto als vijfzitter zeer genereus. Indien de twee zitrijen worden neergeklapt krijgt de Allspace een enorme ruimte van 1.775 liter. En juist daarom is er met de functionaliteit van de Allspace helemaal niets mis.
Highlline
Het moge duidelijk zijn dat de Tiguan Allspace een inrichting kent die overeenkomt met de korte versie. De materialen, detaillering en vormgeving van het dashboard en de deurpanelen zijn overduidelijk van Volkswagen-komaf. De laatste tijd drukt het merk zichzelf sterk tegen het premiumsegment aan. De oppervlaktes van dashboard en portierpanelen voelen zacht en daardoor plezierig aan. Smalle metaalkleurige biezen leveren contrast, terwijl in deze Highline zo'n beetje alles zwart is. De hoge zitpositie is verantwoordelijk voor een prima uitzicht rondom. Veel klanten zien dit als een van de meest aantrekkelijk eigenschappen van een SUV. De voldoende grote spiegels van de Volkswagen zorgen voor een prima overzicht op de zijkanten van de carrosserie. Daarnaast beschikt deze Tiguan over een elektronische parkeerhulp. Ook laat de auto weten als er zich voertuigen in de dode hoek begeven. Op deze manier begeeft de auto zich schadevrij door het leven.
Cilinderuitschakeling
Waar andere SUV's uit het merkenpallet van Volkswagen op dezelfde basis starten met 1 liter driecilinder turbomotor, presenteert de Tiguan Allspace zich krachtiger met een 4 cilinder die een inhoud heeft van 1,4 liter. Dat klinkt gezien het formaat nog steeds bescheiden, maar door toevoeging van een turbo bereikt de krachtbon een keurig vermogen van 150 pk en daarnaast een bruikbaar koppel van 250 Nm. Bijzonder, maar niet nieuw is dat de motor beschikt over cilinderuitschakeling. Als er weinig vermogen wordt gevraagd, schakelen twee van de vier cilinders uit en daarmee bespaart Volkswagen brandstof. Dit gebeurt vaak bij lagere snelheden als een constante snelheid wordt aangehouden. Een Eco-lampje op het dashboard licht dan op. Dat is meteen het enige wat de gebruiker hiervan merkt. Brandstofbesparende maatregelen werken louter als de bestuurder deze op waarde weet te schatten. Normaal gesproken haalt de grote Tiguan een gemiddeld brandstofverbruik van net boven de 1 op 12. Daarmee is het model zeker geen uitschieter. Maar wie zich duidelijk in de techniek verdiept, die moet beter uit kunnen komen. De TSI-krachtbron is zeker niet rumoerig en zet keurige prestaties neer met een top van 198 km/u en een acceleratie naar 100 km/u in 9,5 seconden.
Platform
Het zogenaamde MQB platform vormt de basis voor de Tiguan zoals bij veel Volkswagens. Dit zeer flexibele chassis kan tijdens de ontwikkeling van een nieuw model qua afmetingen makkelijk worden aangepast. Een belangrijk voordeel van het MQB-platform is zonder twijfel het bescheiden gewicht. En dat heeft een belangrijk voordeel voor een gunstig verbruik. De langere wielbasis van de Allspace heeft een voelbaar positieve invloed op het rijcomfort. Gezien het familiaire karakter is dat een voorwaarde. Vijf tot eventueel zeven passagiers worden doelmatig over oneffenheden geleid. Hoge ogen gooit de Tiguan Allspace ook als het gaat om de stabiliteit op de autosnelweg.
Prijslijst
In de prijslijst is duidelijk te zien dat de Volkswagen Tiguan Allspace meer kost dan de kortere variant. De reeks start namelijk bij 33.510 euro (125 pk). Wie gaat voor de motor met cilinderuitschakeling en 150 pk, die is minimaal 37.450 euro kwijt. Deze High Line komt meteen op 45.690 euro en als er dan nog in de optielijst wordt gewinkeld is een grens van 50.000 euro snel gepasseerd. Alle details staan in onze leasevergelijker.
Schrijf een review