Fiat heeft zwaar geïnvesteerd in de 500. Niet alleen de compacte driedeurs die na ruim tien jaar nog steeds harten weet te breken. Nee, 500 staat bij Fiat voor een modellijn binnen het merk. Want naast de olijke, bolle driedeurs zijn er ook de stoere 500X en deze ruimtelijke 500L. Het is al vaker in de historie gebeurd dat Fiat qua vormgeving zeer bijzondere ruimtelijke concepten neerzette en de 500L vormt daar geen uitzondering op. De korte versie toont redelijk uitgelanceerd, terwijl de verlengde Living, die voortaan als Wagon door het leven gaat, aan de achterkant te zwaar is.
Aluminiumkleurig
In dit geval staat een stijlvol donkerbruin gespoten Fiat 500L Cross gereed. Dat is de versie die de Trekking opvolgt. De auto beschikt over tal van specifieke elementen die de buitenkant net wat stoerder maken. Er wordt zo zelfs een link gelegd naar een crossover. Dat effect wordt verkregen door de specifieke voorbumper met aluminiumkleurige detaillering en extra roosters aan de zijkanten en onderrand. De stootstrip op de flanken kent ook een forse aluminium bies die bovendien op meerdere niveaus van de achterbumper terugkeert. De zwarte kunststof randen langs de wielkasten worden over de dorpel doorgetrokken. Ook de portiergrepen zijn aluminiumkleurig, terwijl dak en spiegelkappen glanzend zwart zijn ingevuld. De 17 inch lichtmetalen wielen met het typische 500-hart maken het geheel af.
LED-dagrijverlichting
Fiat heeft het front van de hele 500L-reeks gemoderniseerd en dat is onder meer te zien aan de nieuwe koplampen met een andere indeling, met LED-dagrijverlichting vanaf het tweede uitrustingsniveau. Ook de grille bestaande uit een in de strip opgenomen Fiat-logo met daar onder een luchtinlaat bij deze Cross verdeeld in blokken, die zorgt voor een meer geactualiseerde en stoerdere uitstraling.
Vebindingsmogelijkheden
De grootste wijzigingen zijn in het interieur te vinden. De ontwerpers hebben er zoveel mogelijk aan gedaan om de 500L naar het niveau van de 500X te tillen. Het instrumentarium inclusief de volledige overkapping is nieuw. Tussen de relatief compacte snelheidsmeter en toerenteller zit er nu een groter digitaal scherm waarop tal van functies kunnen worden geplaatst, waaronder digitaal de snelheid. Het multimediascherm is helemaal nieuw en ook groter dan voorheen. Uiteraard integreert Fiat de moderne verbindingsmogelijkheden met de Smartphone via Apple Carplay en Android Auto. Het vierkante thema van het stuur heeft plaatsgemaakt voor rond. Het middenkussen is rond en de knoppen op de spaken zijn aangepast. Verder gingen de ontwerpers met de console rond de pook aan de slag en gaven die compleet nieuw vorm. In het verlengde daarvan is de afwijkende hendel voor de handrem vervangen door een normaal exemplaar.
Snelheidsbegrenzer
De Fiat 500L Cross wordt standaard uitgerust met tal van prettige zaken. Zo onder meer ook cruise control met een snelheidsbegrenzer. Wie gewend is om veelvuldig van die laatste voorziening gebruik te maken, die zal het bij de Fiat 500L verfoeien. Stel, de snelheid wordt vastgezet op 100 km/h. Als dan keurig 100 km/h wordt gereden zorgt de elektronica ervoor dat de auto op een permanente basis iets gas loslaat en vervolgens weer gas bij geeft. De snelheidsmeter wisselt dan permanent tussen 99 en 100 km/h. En dat is te voelen, zelfs vreselijke irritant. Gezien het feit dat andere merken dit effect niet vertonen betekent wellicht dat Fiat een andere toeleverancier moet zoeken, want dit gedrag is nergens voor nodig.
Ruimte
De Fiat 500L biedt door zijn relatief hoge koets een zithouding die ook mooi rechtop is. Dat betekent dat bij bescheiden buitenafmetingen er volop ruimte wordt geboden voor vier volwassenen. Ook op de achterbank kunnen twee personen prima zitten. Die achterbank is qua rugleuning en zitting volledig vlak en biedt daardoor in bochten geen steun. Het bagagevolume is fors van formaat met minimaal 455 liter en 1.480 liter na het neerklappen van de bak.
Goedmoedig
Net als voorheen begint het programma van de 500L met de 2 cilinder TwinAir motor die voor een auto van dit formaat toch uitermate krap bemeten is. Nee, dan past de 1,4 liter Turbo uit dit exemplaar veel beter. De motor levert 120 pk en komt aan een koppel van 206 Nm bij 2.000 tr/min. Vlot door de zes versnellingen schakelend zorgt de motor voor behoorlijke prestaties zoals een top van 189 km/h en een acceleratie naar 100 km/h in 10,2 seconden. De motor neemt genoegen met 1 liter benzine op 12,6 kilometer en dat is zeker niet uitzonderlijk. De hoge zit zorgt voor een prima uitzicht. Qua onderstel is de auto typisch afgestemd op gezinsgebruik. Waar veel Italiaanse auto's een tikkeltje sportief zijn afgeveerd, gooit de 500L het vooral over een comfortabele boeg. Het rijgedrag is goedmoedig en voorspelbaar. Om het multifunctionele karakter te benadrukken heeft de 500L Cross de zogenaamde Mode selector. Die wordt bediend met een draaiknop op de console. Simpel het type ondergrond kiezen de elektronica past zich daarop aan.
Prijzen
De Fiat 500L start bij 22.295 euro voor de Popstar met TwinAir motor. Dezelfde versie kan ook in de meer complete Lounge-uitvoering worden besteld voor 24.095 euro. Ook de stoere Cross start met de tweecilinder voor 23.295 euro als zogenaamde CityCross. De Normale Cross komt op 25.095 euro en deze 1,4 liter turbo kost 29.895 euro. Dat is dan meteen een forse prijs gelukkig wel voor een zeer compleet uitgeruste auto. De verlengde uitvoering heeft voortaan Wagon staat vanaf 23.095 euro in de prijstlijst. Over prijslijst gesproken, in onze leasevergelijker staat alle informatie.
Schrijf een review