Moderne motoren hebben doorgaans een bescheiden cilinderinhoud en weinig cilinders. Door toevoeging van een turbo en uitgebreide elektronische regeling weten fabrikanten toch prima prestaties neer te zetten bij een bescheiden verbruik. Dat koppel van prestaties en verbruik moet nu op andere manieren verder worden verfijnd. Daarom dat Volkswagen met een nieuwe motor komt die in heel veel modellen al is aangekondigd.
Nadere uitleg
In de nieuwe viercilinder 1.5 TSI motor presenteert Volkswagen met een uitgebreide reeks ingrepen om zowel milieu als de portemonnee van de gebruiker te ontzien. De computergestuurde regeling die iedere auto tegenwoordig heeft, wordt hierbij even buiten beschouwing gelaten. De motor beschikt over twee eigenschappen die om een nadere uitleg en aandacht vragen.
Nieuw rijden
Op het gebied van vermogen valt de 1,5 liter met turbo zeker niet op. De krachtbron levert onder meer 130 pk en weet een koppel neer te zeten van 200 Nm bij niet meer dan 1.400 tr/min. De motor kan worden geleverd met een handgeschakelde 6-bak maar ook met een de 7-traps DSG-automaat. Beide bakken kunnen heel vroeg overschakelen volgens het principe van het nieuwe rijden. Het niet enorme voertuiggewicht draagt er mede aan bij dat de Golf prima prestaties neerzet met een top van 210 km/u en een acceleratie naar 100 km/u in 9,1 seconden. Deze cijfers zijn volledig onafhankelijk van de versnellingsbakkeuze.
Uitschakelen
Cilinderuitschakeling behoort tot de twee aangehaalde bijzondere technieken die in deze krachtbron wordt toegepast. Het merk heeft daarmee overigens geen primeur. De techniek gaat al tientallen jaren terug en ook de bestaande 1,4 liter was er ook al mee te leveren. Het werkingsprincipe hiervan is als volgt. Indien men rustig rijdt bij constante snelheden dan sluit de electronica de brandstoftoevoer naar twee van de vier cilinders af. Dat levert onder de genoemde omstandigheden een lager verbruik op. Onder het rijden valt daarvan overigens niets te merken. Het enige wat waarneembaar is, is het oplichten van een Eco-lampje onderin de toerenteller. Zo kan de bestuurder enigszins bijhouden wat de motorelektronica aan het doen is. Het lampje beïnvloedt in positieve zin het rijgedrag van de gebruiker omdat het uitnodigt uit te proberen onder welke omstandigheden dit aan en uit gaat.
Zeilfunctie
Ook beschikt de 1,5 liter motor in deze Golf over een zogenaamde zeilfunctie. Dat houdt in dat bij gas los en uitrollen de motor uit zichzelf afslaat. Dat gebeurt dus niet louter stilstaand voor een stoplicht of in de file, maar ook tijdens het rijden. Natuur is hier het doel van de techniek om het brandstofverbruik terug te dringen. Als de motor weer gestart wordt, is op de achtergrond de startmotor hoorbaar, overigens alleen als de audioinstallatie uit staat. In eerste instantie lijkt de startmotor vooral op onverwachte en onlogische momenten zijn werk te doen, maar na enige tijd is het werkingsprincipe van de zeilfunctie helder. Neem de omstandigheid dat de auto 50 km/u in de bebouwde kom rijdt. Als dan zo'n honderd meter voor een zijstraat het gas wordt losgelaten dan slaat de motor af en rijdt de auto in de zeilfunctie. Indien men voorzichtig afremt of de bocht kan zelfs zonder remmen worden genomen, dan slaat de motor pas na de bocht weer aan als het gaspedaal weer wordt ingetrapt. Wie pas later en forser remt zal merken dat beneden een bepaald toerental de motor voor de bocht automatisch wordt gestart. Het forse remmen en weer aanslaan van de motor heeft als effect dat er op de motor wordt afgeremd. Een kwestie van veiligheid.
Verbruik
De volledige aansturing van zeilen, starten en cilinders in- of uitschakelen gebeurt zonder schokken of merkbare invloed op het comfort. Qua brandstofverbruik is het resultaat dat bij een normale rijstijl gemiddeld 1 op 15,8 wordt gehaald. Dat klinkt keurig, maar er bestaan in de middenklasse beslist auto's die hier ook aan kunnen tippen zonder zeilen en cilinderuitschakeling. Omdat de Golf vlotte prestaties levert zal iemand met een zware rechtervoet merken dat het verbruik dan ineens fors toeneemt
Prijzen
De nieuwe 1.5 TSI-motor komt wordt nu langzaam uitgerold naar andere modellen binnen het concern. De Volkswagen Golf krijgt de primeur en kan worden gekocht als Comfortline met een vanafprijs 27.750 euro met handbak en 30.250 euro met DSG-7. De meerprijs van 960 euro is ten opzichte van de 110 pk 1 liter driecilinder uiterst bescheiden. Aardig om te zien dat die 1 liter volgens de meetcyclus iets zuiniger is van de 1.5 TSI en dan zonder zeilfunctie en cilinderuitschakeling! Naast de 130 pk is de nieuwe 1.5 TSI ook verkrijgbaar met 150 pk. Dan ontbreekt de zeilfunctie en start de prijslijst bij 30.590 euro voor Highline-uitvoering met een rijke standaarduitrusting. Voor de specificaties en prijzen geeft onze Leasevergelijker alle informatie.
Schrijf een review