VW Golf zeilt en schakelt uit

Nieuwe 1.5 liter TSI-motor

Alhoewel elektrische voertuigen in de ontwikkeling van Volkswagen volop de aandacht krijgen, zal er de komende tijd nog zeker geïnnoveerd worden bij de verbrandingsmotoren, zo laat het merk zien aan de hand van de nieuwe 1.5 TSI krachtbron.

Moderne motoren hebben doorgaans een bescheiden cilinderinhoud en weinig cilinders. Door toevoeging van een turbo en uitgebreide elektronische regeling weten fabrikanten toch prima prestaties neer te zetten bij een bescheiden verbruik. Dat koppel van prestaties en verbruik moet nu op andere manieren verder worden verfijnd. Daarom dat Volkswagen met een nieuwe motor komt die in heel veel modellen al is aangekondigd.

Nadere uitleg

In de nieuwe viercilinder 1.5 TSI motor presenteert Volkswagen met een uitgebreide reeks ingrepen om zowel milieu als de portemonnee van de gebruiker te ontzien. De computergestuurde regeling die iedere auto tegenwoordig heeft, wordt hierbij even buiten beschouwing gelaten. De motor beschikt over twee eigenschappen die om een nadere uitleg en aandacht vragen.

Nieuw rijden

Op het gebied van vermogen valt de 1,5 liter met turbo zeker niet op. De krachtbron levert onder meer 130 pk en weet een koppel neer te zeten van 200 Nm bij niet meer dan 1.400 tr/min. De motor kan worden geleverd met een handgeschakelde 6-bak maar ook met een de 7-traps DSG-automaat. Beide bakken kunnen heel vroeg overschakelen volgens het principe van het nieuwe rijden. Het niet enorme voertuiggewicht draagt er mede aan bij dat de Golf prima prestaties neerzet met een top van 210 km/u en een acceleratie naar 100 km/u in 9,1 seconden. Deze cijfers zijn volledig onafhankelijk van de versnellingsbakkeuze.

Uitschakelen

Cilinderuitschakeling behoort tot de twee aangehaalde bijzondere technieken die in deze krachtbron wordt toegepast. Het merk heeft daarmee overigens geen primeur. De techniek gaat al tientallen jaren terug en ook de bestaande 1,4 liter was er ook al mee te leveren. Het werkingsprincipe hiervan is als volgt. Indien men rustig rijdt bij constante snelheden dan sluit de electronica de brandstoftoevoer naar twee van de vier cilinders af. Dat levert onder de genoemde omstandigheden een lager verbruik op. Onder het rijden valt daarvan overigens niets te merken. Het enige wat waarneembaar is, is het oplichten van een Eco-lampje onderin de toerenteller. Zo kan de bestuurder enigszins bijhouden wat de motorelektronica aan het  doen is. Het lampje beïnvloedt in positieve zin het rijgedrag van de gebruiker omdat het uitnodigt uit te proberen onder welke omstandigheden dit aan en uit gaat.

Zeilfunctie

Ook beschikt de 1,5 liter motor in deze Golf over een zogenaamde zeilfunctie. Dat houdt in dat bij gas los en uitrollen de motor uit zichzelf afslaat. Dat gebeurt dus niet louter stilstaand voor een stoplicht of in de file, maar ook tijdens het rijden. Natuur is hier het doel van de techniek om het brandstofverbruik terug te dringen. Als de motor weer gestart wordt, is op de achtergrond de startmotor hoorbaar, overigens alleen als de audioinstallatie uit staat. In eerste instantie lijkt de startmotor vooral op onverwachte en onlogische momenten zijn werk te doen, maar na enige tijd is het werkingsprincipe van de zeilfunctie helder. Neem de omstandigheid dat de auto 50 km/u in de bebouwde kom rijdt. Als dan zo'n honderd meter voor een zijstraat het gas wordt losgelaten dan slaat de motor af en rijdt de auto in de zeilfunctie. Indien men voorzichtig afremt of de bocht kan zelfs zonder remmen worden genomen, dan slaat de motor pas na de bocht weer aan als het gaspedaal weer wordt ingetrapt. Wie pas later en forser remt zal merken dat beneden een bepaald toerental de motor voor de bocht automatisch wordt gestart. Het forse remmen en weer aanslaan van de motor heeft als effect dat er op de motor wordt afgeremd. Een kwestie van veiligheid.

Verbruik

De volledige aansturing van zeilen, starten en cilinders in- of uitschakelen gebeurt zonder schokken of merkbare invloed op het comfort. Qua brandstofverbruik is het resultaat dat bij een normale rijstijl gemiddeld 1 op 15,8 wordt gehaald. Dat klinkt keurig, maar er bestaan in de middenklasse beslist auto's die hier ook aan kunnen tippen zonder zeilen en cilinderuitschakeling. Omdat de Golf vlotte prestaties levert zal iemand met een zware rechtervoet merken dat het verbruik dan ineens fors toeneemt

Prijzen

De nieuwe 1.5 TSI-motor komt wordt nu langzaam uitgerold naar andere modellen binnen het concern. De Volkswagen Golf krijgt de primeur en kan worden gekocht als Comfortline met een vanafprijs 27.750 euro met handbak en 30.250 euro met DSG-7. De meerprijs van 960 euro is ten opzichte van de 110 pk 1 liter driecilinder uiterst bescheiden. Aardig om te zien dat die 1 liter volgens de meetcyclus iets zuiniger is van de 1.5 TSI en dan zonder zeilfunctie en cilinderuitschakeling! Naast de 130 pk is de nieuwe 1.5 TSI ook verkrijgbaar met 150 pk. Dan ontbreekt de zeilfunctie en start de prijslijst bij 30.590 euro voor Highline-uitvoering met een rijke standaarduitrusting. Voor de specificaties en prijzen geeft onze Leasevergelijker alle informatie.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

VW Golf zeilt en schakelt uit
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
VW Golf zeilt en schakelt uit
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
VW Golf zeilt en schakelt uit
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
VW Golf zeilt en schakelt uit
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
VW Golf zeilt en schakelt uit
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
VW Golf zeilt en schakelt uit
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
VW Golf zeilt en schakelt uit
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
VW Golf zeilt en schakelt uit
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
VW Golf zeilt en schakelt uit
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
VW Golf zeilt en schakelt uit
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
VW Golf zeilt en schakelt uit
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5