Tot voor kort leverde Peugeot twee vermogensvarianten van de snelste 308. De klant had de keuze uit 250 en 270 pk met een prijsverschil van zo'n drieduizend euro. Maar omdat de meeste liefhebbers toch voor het maximale gaan, staat op de prijslijst nu alleen nog de snelste variant.
Gewicht
Onder de neus van de vernieuwde 308 GTi huist de bekende 1,6 liter THP turbomotor die met 270 pk maximaal is opgeklopt. Daarbij hoort een eveneens flink koppel van 330 Nm. Natuurlijk is de motor voor een groot deel verantwoordelijk voor het hoge prestatieniveau, maar Peugeot gooit bij de 308 ook een bescheiden gewicht in de strijd. De auto heeft een leeggewicht van slechts 1.180 kg en dat is gunstig voor de prestaties en het verbruik. de auto sprint in 6 tellen naar de 100 km/h en haalt een topsnelheid van 250 km/h. Daarmee loopt de Peugeot helemaal in de pas met de van oudsher gangmaker in het segment, de Golf GTi Performance die qua vermogen en prijs ook in de buurt blijft. Het gemiddelde praktijkverbruik ligt rond de 1 op 12,7.
Motorgeluid
Peugeot rust de 308 GTi net als voorheen uit met twee rijprogramma's. Bij de pook van de handgeschakelde zesbak zit een Sport-knop. Daarmee worden alle technieken in de 308 op scherp gezet. De motor haalt zijn maximale vermogen en koppel, terwijl de reacties op het gaspedaal feller zijn. De genoemde prestaties worden in deze modus gehaald en zijn beslist overtuigend. Er zit echter een groot nadeel aan deze Sport-modus. Dat had de eerste oplage ook al en blijkbaar heeft Peugeot niet geluisterd naar de vele opmerkingen die erop zijn gegeven. Het gaat om het elektronische motorgeluid dat samen met de Sport-stand wordt ingeschakeld. Hoe nep wil je het hebben! Na een halve minuut begint het al zo te irriteren dat de Sport-stand maar weer wordt uitgeschakeld. Het geluid is in sterkte niet te regelen of uit te zetten en komt via de luidsprekers van de geluidsinstallatie, ook als die is uitgeschakeld.
Coupe Franche
Peugeot voorziet de meeste sportieve modellen tegenwoordig van een bijzondere kleurstelling die optioneel kan worden gekocht. Bij de 308 GTi is dat een gedurfde combinatie van blauw met zwart of rood met zwart. Het merk spreekt dan over de carrosserieafwerking Coupe Franche. Daarmee vraagt de auto extra aandacht van de omstanders. Bij deze GTi zijn er ook nog bescheiden rode accenten rondom het GTi-logo, op de remklauwen met Peugeot Sport vermelding, de merknaam op de grille en een balkje onderaan de bumper. De 308 rolt op 19 inch wielen met lage 235/35 banden. Die zorgen voor een extra sportieve afstemming bovenop de specifieke elementen om het onderstel stugger en trefzekerder te maken. De wielen zullen echter nooit vriendjes worden met stoepranden. Andere uiterlijke kenmerken zijn de sportieve voorbumper, volledig zwarte grille, glanzend zwarte buitenspiegels en de dubbele uitlaat met ronde eindpijpen.
Rode accenten
De stoelen van de Peugeot 308 GTi verdienen een hoog cijfer. De forse randen langs de zitting en rugleuning ondersteunen geweldig. De hoofdsteunen zijn verstelbaar en schuiven in de laagste stand deels in de rugleuning. Die ondersteunt de schouders bovengemiddeld zodat een sportief stukje rijden, maar ook lange ritten bijzonder prettig verlopen qua zitcomfort. Het meubilair is bekleed met een combinatie van leer en alcantara. Verder worden in het hele interieur rode accenten gelegd met stiksels en geperforeerd leer met een rode ondergrond. Ook de pookknop heeft rode zijkanten en dat zorgt bij elkaar voor lekker veel contrast in het verder zwart/grijze geheel. Op de onderste spaak van het kleine en afgeplatte stuurwiel staat de GTi-vermelding voor wie achteloos is ingestapt en geen idee heeft waarin men terecht is gekomen. Het dashboard straalt rust uit omdat vrijwel alle bedieningselementen in het centrale scherm zijn verwerkt van klimaat tot navigatie, van telefoon tot audio.
Camera
Peugeot voorziet de nieuwe 308 van tal van elektronische systemen die hulp bieden in noodgevallen. Zo herkent de auto via een camera de strepen op de weg, medeweggebruikers en voetgangers en kan afhankelijk van de omstandigheden waarschuwen of ingrijpen. Ook kan met een druk op de knop de cruise control gelijke tred houden met de geldende maximale snelheid. Niet direct een functie die de ware GTi-adept zal omarmen. Want iedere keer weer als het gaspedaal wordt ingetrapt, ervaart de bestuurder de enorme souplesse van de turbomotor die altijd bereid lijkt te presteren. In de normale stand maakt de motor op de achtergrond een lekker geluid, waardoor de kracht letterlijk luister wordt bijgezet. In het algemeen geldt dat door steeds strengere snelheidsmaatregelen een auto als een GTi nauwelijks meer op waarde kan worden geschat. Ook de Peugeot 308 GTi heeft daar last van.
Prijs
Vanaf 22.130 euro staat de vernieuwde Peugeot 308 op de prijslijst. Maar de 270 pk sterke GTi kost bijna het dubbele met 43.160 euro. De auto loopt daarmee keurig in de pas met de directe concurrentie en is exact even duur als hetzelfde model voor de facelift. Kijk voor de details in onze leasevergelijker.
Schrijf een review