Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort

Nieuweling oogt een tikje agressief

De naam Jeep roept bij velen wellicht het beeld op van een stoere offroader, maar de van huis uit Amerikaanse autobouwer staat ook bekend als een producent van SUV“s voorzien van veel comfort gekoppeld aan die felbegeerde terreincapaciteiten. Die eigenschappen mogen ook aan de geheel nieuwe Jeep Compass worden toegeschreven, zo blijkt uit een eerste kennismaking.

De Compass is een compact model, dat gaat wedijveren met onder meer de Volkswagen Tiguan, Renault Kadjar, Ford Kuga en de Hyundai Tucson. Een drukbezet SUV-segment, dat naar verwachting de komende jaren in Europa groeit van 1,6 miljoen verkopen in 2016 naar twee miljoen in 2020. Het wordt dringen dus in het compacte SUV-segment, aangezien ieder merk zijn graantje op dat vlak wil meepikken. Onderscheidend vermogen moet dan de doorslag geven bij de keuze. In dat licht voert Jeep de 4x4-capaciteiten op. Techniek waarmee het merk van huis uit vertrouwd is. Vanzelfsprekend koppelt het die offroadcapaciteiten aan alle bekende verbindingsmogelijkheden en veiligheidsvoorzieningen. Maar ja, die hebben de concurrenten ook aan boord. Een ander doorslaggevende factor bij aankoop is de prijs. De Compass is met 30.995 euro verre van de meest scherp geprijsde in het segment. Met veel voorzieningen en de luxe aan boord moet die positionering worden verklaard.

Design

Door de zeven luchtopeningen in de grille aan de voorzijde is de auto meteen herkenbaar als een Jeep. Ook de hoekige wielkasten versterken dat beeld. Dat geldt eigenlijk voor de gehele carrosserie, want die heeft aardig wat affiniteit met de grotere Cherokee. De neus is fors, oogt een beetje agressief en vraagt om ontzag. Het lijnenspel aan de zijkant en de iets aflopende daklijn aan de achterzijde ontkrachten die agressiviteit. Ze geven de Compass iets elegants. Aardig detail is de glanzend zwarte van de grille waarbij randen van de zeven openingen wel chroom zijn. De portierruiten lijken optisch uit één stuk te bestaan. ‘Full Windows Surround’ zeggen de Compass-designers. Aan de achterzijde vragen de rechthoekige achterlichten aandacht. Optioneel is een elektrisch te bedienen achterklep. Het zwarte dak verlaagt de carrosserie optisch. De Compass heeft een lengte van 4,40 meter en een wielbasis van 2,63 meter.

Achter de portieren

In het interieur past Jeep mooie materialen toe. Boven de middenconsole komt een trapeziumvorm terug. Daarin heeft het Uconnect-systeem een plaats gekregen. De consument kan kiezen tussen een scherm in de formaten 5-, 7- of 8,4-inch. Daarin schuilen communicatie-, entertainment- en navigatiefuncties. Deze compleet nieuwe systemen maken gebruik van de twee grootste schermen door middel van een hoge resolutie en een hoogwaardige aanraakfunctie. Apple en Android zijn standaard opgenomen in de Limited- en Trailhawk-versies. De bedieningselementen in de middenconsole zijn onder meer de Selec-Terrain-knop, elektronische handrem, airconditioning en oplaadmogelijkheden voor de nodige elektronica. Achter het stuur zit in de uitvoeringen Limited en Trailhawk een 7-inch LED-kleurenscherm. In de andere versies, Sport en Longitude, is dat een 3,5-inch scherm. Daarop zijn zaken als bandenspanning af te lezen. Als er zich een telefoontje aandient verschijnt een hoorn in beeld. De bagageruimte biedt met 368 liter twintig liter meer inhoud dan in kleine broer Renegade. Door de laadvloer te verlagen kan er 438 liter aan bagage mee. De zit is op alle plekken prima. Er is beduidend meer ruimte dan in de Renegade. Ook achterin, waar de aflopende daklijn zelfs voor lange mensen de pret niet drukt. 

Onderstel

De Compass staat op een verlengde versie (+8 centimeter) van het onderstel dat ook bij de Renegade wordt toegepast. In combinatie met andere onderhuidse techniek vormt het, volgens de makers, de basis voor de beste offroadcapaciteiten in zijn klasse. Standaard is voorwielaandrijving. De 4x4-versies zijn uitgerust met inschakelbare achteras. Jeep levert in de Compass de 4x4-systemen: Active Drive en Active Drive Low. Laatstgenoemde is als extra voorzien van een kruipversnelling. Beide systemen verdelen indien nodig het beschikbare koppel naar elk wiel. De instelmogelijkheden zijn Auto, Snow, Sand, Mud en Rock als extraatje op de Trailhawk. Laatstgenoemde is voorbehouden aan de Trailhawk. Ook veiligheid is een belangrijk aandachtspunt geweest bij de ontwikkeling. Een veiligheidskooi van meer dan 65 procent gehard staal vormt de basis. Er zijn meer dan zeventig actieve en passieve veiligheidsfuncties leverbaar op de Compass. Teveel om op te noemen. Toch enkele voorbeelden: LaneSence Departure Warning-Plus is een standaard voorziening. Ook ziet de auto andere voertuigen in de dode hoek. Verder kent Adaptive Cruise Control vier niveaus. Een geavanceerd parkeerhulpsysteem met camera staat de bestuurder ter zijde bij het heel strak inparkeren.

Motoren

Jeep levert de Compass in ons land met een keuze uit een benzine en twee dieselmotoren. De 1.4 MultiAir2 turbomotor levert 140 pk bij 5.000 tpm. Het koppel bedraagt 230 Nm en dat met een handbak met zes overbrengingen. Die motor is er ook met 170 pk en een koppel van 250 Nm met negentrapsautomaat en 4x4-aandrijving. De diesels zijn een 120 pk sterke 1.6-liter MultiJet II met een koppel van 320 Nm en handbak. De 2.0-liter MultiJet II is 170 pk sterk en heeft 4x4-aandrijving. Om de komst van de Compass te vieren, brengt Jeep in ons land een Opening Edition op de markt. Zowel de ‘Opening’ benzine (170 pk, 41.990 euro) als diesel (140 pk, 46.990 euro) is vierwiel aangedreven en staat bol van de luxe, daarnaast ook nog een benzine met voorwielaandrijving voor 37.990 euro. Denk bij deze versie aan achtvoudig instelbare voorstoelen, ruitenwisontdooier en lederen bekleding. Maar zoals gezegd start de auto bij 30.995 euro. Kijk voor alle mogelijkheden in onze leasevergelijker.

Kennismaking

Rijden met de Compass is op alle ondergronden verrassend. De 1.4-liter met 170 pk Limited geeft thuis op het asfalt, maar ook in het terrein. De negentrapsautomaat doet niet alleen razendsnel, maar ook zonder schokken zijn werk. In het terrein overtuigt de Limited-uitvoering als er wordt gekozen voor de diverse onderstelinstellingen. De Trailhawk doet op een nog ruiger terrein zijn reputatie eer aan en heeft net wat meer mogelijkheden.  Op een verharde ondergrond, waar de auto in ons land hoofdzakelijk wordt gebruikt, koppelt de Compass zijn stoere kwaliteiten aan een prima comfort. Op dat vlak weet de Renegade al aardig te overtuigen. Door de langere wielbasis gaat de Compass nog een stapje verder.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (14)

Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Yeah, that's the tikect, sir or ma'am
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Yeah, that's the tikect, sir or ma'am

Minpunten

Yeah, that's the tikect, sir or ma'am
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Mighty useful. Make no mistake, I aprpeicate it.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Mighty useful. Make no mistake, I aprpeicate it.

Minpunten

Mighty useful. Make no mistake, I aprpeicate it.
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Felt so hopeless looking for ansrwes to my questions...until now.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Felt so hopeless looking for ansrwes to my questions...until now.

Minpunten

Felt so hopeless looking for ansrwes to my questions...until now.
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
kniegewrichten vooraan vervangen - draagarmen vooraan vervangen - veerring vooraan vervangen - nu alternator stuk en dit allemaal voor 85000 km zeer teleurgesteld voor mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Prettige stoere auto. Zeker met automaat en lederen bekleding. Nu 50.000 km gereden en alleen een stuurkogel moeten laten vervangen (was garantie). Verbruik valt mee:.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Ik heb in 14 mnd 90.000 km gereden met mijn compass. en ik ben nog steeds erg blij met deze wagen. Ik gebruik de wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
wij hebben 3 compassen aangeschaft maar bij ons is er de lol er wel af ,wij kunnen er niet beter dan 7-8liter /100 km rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Heb mijn jeep nu een jaar Stond reeds een maand in de garage met moterpech , na 8000 km kwam er zwarte rooki door uitlaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Ondertussen 8000 Km gereden en nog niets dan problemen gehad: achter vering stuk (gebroken), beide voorpoten gebogen, ramen konden niet geopend worden (kabelbreuk), parkeerhulp werkt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Rijd aangenaam en verbruik is goed.( duurzaamheid ???) Geen garantie op carrosserie!!! Banden maat 215/55 R18 ?? BSW Op internet gezocht en niet echt veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
De kille feiten op een rij.... Op 1 juli mijn nieuwe Compass van ruim 40.000 Euro gekregen. Ben hem 5 weken kwijtgeweest, 3 keer afgesleept door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Een heerlijke auto. Ik ri de Jeep Compass sinds juni en ben nog steeds van mening dat ik een prima keuze heb gemaakt. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
De auto twee maanden in bezit bevalt prima, ik zit goed in de auto alles werkt naar behoren voor mij de eerste jeep had liever.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Jeep Compass voor terreincapaciteiten en comfort
Wij hebben auto net een week , dus nog niet zoveel ervaring , maar de tot nu toe afgelegede kilometers bevallen prima. Is zeker wat anders.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5