Opel Insignia zorgt voor verlichting

Sedanversie ruimt het veld

Na de bouw van 940.000 exemplaren van de bestaande Insignia sinds 2008, vindt Opel de tijd rijp om met een opvolger te komen. De nieuwe zakenauto van het merk staat op een compleet nieuwe en opvallend lichtgewicht basis. Is dat ook te merken aan het rijkarakter van de vijfdeurs Grand Sport?

Design

Ondanks het succes van de eerste Insignia, heeft Opel zijn ontwerpers niet de opdracht gegeven om het bestaande model te evolueren. Voor de nieuweling ontwikkelde het merk een compleet nieuwe basis. Daarmee wordt ten opzichte van het vorige model een gewicht tot wel 200 kg bespaard. De bestaande klantengroep uitte wensen op het gebied van rijdynamiek en dat werd vertaalt in een lagere zitpositie, waardoor tegelijk ook de hoogte van de auto kon worden teruggebracht met een betere stroomlijn tot gevolg. Een gunstige Cw-waarde en een lager gewicht werken uiteraard mee aan het streven het gemiddelde brandstofverbruik met zo'n 10 procent te reduceren.

Opel lanceert in eerste instantie de Insignia Grand Sport, een vijfdeurs model. Dat betekent dat de traditionele sedan is komen te vervallen. Die had in de praktijk een dermate bescheiden aandeel in de verkopen dat de extra ontwikkelingskosten nauwelijks konden worden terugverdiend. Uiteraard komt er binnen afzienbare tijd ook een Sports Tourer, een stationwagon die qua volume een stuk groter is geworden.

De nieuwe Insignia kenmerkt zich door strakke lijnen en een optisch langgerekte carrosserie. Het front is laag en breed met natuurlijk zeer intelligente Intellilux Matrix-koplampen met in totaal 32 LED's als kenmerk. Het Monza conceptmodel, maar ook de grote 6- en 8-cilinder Opels uit de jaren zestig en zeventig dienden als inspiratiebron. De vleugelvorm op de flanken werd ten opzichte van de bestaande Insignia omgedraaid. Chroom speelt een versterkende rol bij de omlijsting van de zijruiten en op de grille.

Opvallend

Qua dimensies komt de nieuwe Insignia fors voor de dag en dat vertaalt zich in de binnenruimte. De carrosserie is op heup- en schouderhoogte breder geworden en biedt ook een toegenomen beenruimte voor de achterpassagiers. De hoogte in het interieur is vrijwel identiek gebleven. De aflopende, coupéachtige daklijn brengt met zich mee dat de hoofdruimte achterin bij de Grand Sport niet overhoudt, zeker niet als men vanaf een lengte van 1,80 meter strak rechtop gaat zitten. Voorin biedt de Insignia twee ruim bemeten zitplaatsen die in alle denkbare richtingen instelbaar zijn. Wie kiest voor de optie leer krijgt zoals tegenwoordig gebruikelijk alleen de contactvlakken in dit edele materiaal, terwijl de zijkanten in kunstleer zijn uitgevoerd. Ook al zullen veel klanten voor een zwart interieur opteren, Opel levert gelukkig ook stemmig beige en bruin. Daarnaast komt Opel met het Exclusive-programma voor haar topmodel. Daarbinnen zijn een aantal extra buitenkleuren te kiezen, maar ook andere materialen voor de interieuraankleding. Wie voor kwalitatief hoogwaardige leersoorten zoekt, komt hier automatisch terecht. Bovendien levert Opel de Insignia binnen dit programma in iedere denkbare carrosseriekleur. Volgens het merk gaan deze opties niet de hoofdprijs kosten. Ook Opel trekt graag het vergelijk met modellen van de premiummerken en rekent dan voor dat een Insignia en bijvoorbeeld een BMW, Audi of Mercedes-Benz een prijsverschil hebben van soms meer dan 40 procent als de uitrusting gelijk wordt getrokken.

De Grand Sport beschikt over een gigantische achterklep die het inladen tot kinderspel maakt. Achter deze klep gaat een ruimte schuil van minimaal 490 liter. Wie straks voor de Sports Tourer gaat krijgt een maximaal volume van 1.665 liter en dat is maar liefst 130 liter meer dan het huidige model.

Motoren

De meeste motoren in de nieuwe Insignia zijn bekend, maar de instapbenzinemotor krijgt de primeur in dit model. Het gaat om een 1.5-liter turbo met vermogens van 140 of 165 pk, die is afgeleid van de 1.4-liter uit de huidige Astra. Een prima krachtbron gezien het bescheiden gewicht van de auto. Vlot presteren vormt geen enkel probleem. Beide vermogensvarianten zijn er met een handgeschakelde zesbak, terwijl de krachtigste versie ook kan worden besteld met een zestrapsautomaat. De gemiddelde koper van een Insignia zal aan deze motor meer dan voldoende hebben. Direct bij het wegrijden geeft de auto het gevoel van een compact, dynamisch rijdend model. Hier is de afname van het gewicht dus meteen merkbaar. De lagere zitpositie zorgt voor een beter gevoel met de weg, waardoor de nieuwe, grote Opel wat meer uitdaging biedt aan zijn bestuurder. Gewenning is niet echt nodig. Ook qua afstemming van het onderstel en de besturing voelt de Insignia doordacht aan.

Wie meer motorisch geweld wil, maakt een stap naar de 2.0-liter turbo met maar liefst 260 pk. Deze wordt standaard gekoppeld aan een splinternieuwe achttrapsautomaat en vierwielaandrijving en dat maakt deze versie voor de gemiddelde Nederlandse koper schier onbetaalbaar. Natuurlijk voelt deze versie zeer krachtig aan en presteert uitermate vlot. Ook de nieuwe automaat blijkt een juweel en laat het schakelen eigenlijk niet voelen.

De diesels in de Insignia zijn bekende machines. De 1.6 kan worden gekozen met 110 en 136 pk, terwijl de 2.0-liter aan de 170 pk tipt. Deze is er met de zesbak of de achttrapsautomaat. Grappig om te zien dat bij vierwielaandrijving hier juist alleen de handbak wordt aangeboden.

Leaseversies

De doelgroep van de Opel Insignia is bij voorbaat zakelijk. Dat betekent dat de meeste uitrustingsvarianten op de wensen en eisen van een zakelijke doelgroep zijn afgestemd. Toch kunnen diverse varianten in een Business-uitvoering worden geleverd. Het gaat dan om de Ecotec en de Executive. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.

Uitvoeringen/Prijzen

Opel begint de reeks van de nieuwe Insignia met de 140 pk 1.5 Turbo Ecotec Online voor 33.695 euro. Dat betekent dat ook Opel de grens van 30.000 euro in dit segment volledig achter zich laat. Dezelfde uitvoering gecombineerd met de 110 pk dieselmotor komt op 34.895 euro. De uitrusting omvat onder meer al City Safety, verkeersbordenherkenning, lane assist, sleutelloos starten, parkeersensoren rondom, DAB-radio en Bluetooth. De absolute topper is de 2.0 Turbo 4x4 Innovation voor 58.495 euro. De meerprijs voor de Sport Tourer bedraagt 1.300 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Opel Insignia zorgt voor verlichting
Ik heb vele Opels gehad en heb ook nog een Astra en een Vectra, ik heb 3 jaar een Insigna van Opel gereden, en kan niet anders zeggen dat in tegenstelling tot de andere modellen de Insigna een waardeloze en slechte auto is, goedkoop met chinese rommel onderdelen in elkaar geprutst, niks dan ellende mee gehad, van de motor en de turbo tot de ESP en het dashboard, wegligging enz, enz. 3 jaar volledige ellende.
Wat een jammerlijke miskoop!!! Dat had ik niet verwacht toen ik deze Insigna kocht. Ik heb hem onlangs met veel verlies na 3 jaar en 90.000 km verkocht een zware desillusie rijker. NOOOOOOIT meer een Insigna.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

schechte techniek
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Heb een insignia 1.8 met 9500km op de teller. Nog geen minpunten kunnen vinden. Heb hiervoor een Opel Vectra 1.8 GTS gereden. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Sinds november 2010 rijd ik een Sports Tourer, diesel 160 pk, circa 85.000 km per jaar. De auto rijdt tot nu toe probleemloos hoewel ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Nu 10.000 km gereden in deze Opel Insignia Sports Tourer met 180 pk. Met een caravan van 5 meter en dik 1350 kg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
hallo, heb een 2 liter turbo, ach ach... wat gaat dat als een speer zeg, mensen kijken ook nog steeds naar je auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Rij er nu 3 maanden in en heb 10000 km op de teller staan. Hij heeft inmiddels 5 x een bezoek gebracht aan de garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
leuke auto om in te rijden,op een paar min punten na. het uitelijk is van de insignia is erg mooi.de afwerking is voldoende .de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Sinds juli in het zakelijke bezit van de 1.6 Turbo. Een hele "rijke" auto met praktische zaken zoals aut. ruitenwissers en verlichting. De algemene rijeigenschappen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Deze uitvoering is een beroerde caravantrekker, absoluut niet doen! Zelfs in Nederland met een caravan van 3.50 mtr en 700 kilo met heel veel moeite.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
ik heb de auto net 4 dagen hij gaat als een kanon. hiervoor een vectra gts 1800 gehad, er zit dag en nacht verschil in... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
prachtige wagen....14000km veel rijplezier....en dan het begin van alle ellende om de1000km in panne met verstopte DPF .....geen enkele waarschuwing gaat aan onmiddelijk het.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
rij een insignia tourer 1.6 turbo 180 pk mooie auto om te zien maar veel kleine problemen zoals rail voor afdekking bagage kapot hendel voor.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Ik heb sinds 2 maanden een Insignia Tourer 2.0 Turbo automaat. Het is werkelijk een fantastische auto. Heerlijke motor. Alleen het benzineverbruik valt wat.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Bezit van april 2009 een 1,8liter benzine. Design, wegligging en comfortgevoel is perfect, maar de prestaties zijn onvoldoende en het verbruik is te hoog. Reeds 22000km.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Sinds 5 weken heb ik een Opel Insignia 130pk diesel tot op heden een fijne auto allen het motor en banden geluid valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Hewel, ik ben een veelrijder met 60000km/jaar. Na 7 audi's in 18 jaar(sublieme wagens, maar lieve mensen, ook zeer veel problemen gehad) was de.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Ik rij sinds 3/4 jaar een Sports Tourer 16.T Executive. Nog nooit na bijna een jaar nog steeds met zoveel plezier in een auto gestapt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
overgewaardeerde auto die niet in prijs kwaliteit verhouding staat. Voor het geld van deze auto, deze auto heeft 55.000 euro gekost, had ik beter weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
heb sinds 2 januari de opel insignia tourer, ben in het algemeen tevreden, maar de vering van de insignia is niet goed... Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
fijne auto 4 mnd in gebruik , 16000 km gereden geen nadelen gevonden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Prima auto. Caravan van 1500 kg was geen enkel probleem, ook niet in de bergen. Jammer dat de airco een zingend/rinkelend geluid maakt. Aircopomp is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Rij nu precies een jaar de 1.6 turbo 5 deurs hatchback , moest wel erg wennen aan de motor ( tubo bij 2000 rpm inkomen).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
mijn Insignia (030309) van 35000euro is in 11 maanden 17000 km meer dan 20 keer in de garage geweest in binnen en buitenland'veel.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Geweldige auto. De eerste auto waar ik na ruim een half jaar nog steeds met veel plezier in stap... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Ik heb sinds mei 2009 een insignia Business edition en heb er 30000km mee gereden. Veel problemen gehad met trillend stuur bij snelheden boven.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Mijn vorige review heb ik geschreven op 2-8-2009, type 1.6 turbo sedan. Met kilometerstand van 18000 nu een update van mijn ervaringen. - de auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Sinds eind april in het bezit van een 2.0cdti 110pk ST edition. Op 't eerste zicht zag het er een leuke auto uit, met als.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Meer in de garage gestaan dan gereden, na 45.000 km de volgende mankementen gehad en slecht opgelost: - wegklapbare trekhaak werkte niet waardoor wij bijna niet.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Heb 14000 km gedaan met 5-deurs Insignia CDTI 130pk en had er meer van verwacht. Positief zijn zeker de motor (rijdt en schakelt fijn,.. Lees volledige review.
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Sinds het voorjaar van 2009 rijden wij in een Opel Insignia Cosmo, 1,8 benzine. Als extra opties hebben wij de AFL-verlichting, navi 800.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia zorgt voor verlichting
Ik heb een heeele slechte ervaring met mijn Insignia 1.6 Turbo hatchback, 15.000 km mee gereden. We reden op weg naar de vakantiebestemming op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5