Nieuwe Volkswagen Up maakt vrolijker

Turbokracht, meer luxe en nieuwe kleurtjes. Kan de Volkswagen Up er weer tegenaan?

Terwijl de carrière van de Up nog steeds in topvorm is, blaast Volkswagen hun bestseller van het compacte segment een nieuw leven in. Hoe? Met een nieuwe 1.0 TSI turbomotor en nog meer individualiseringmogelijkheden. Is dat genoeg voor de komende paar jaar? Lees het hier.

Design

De facelift van de Up voegt vooral wat meer franje en vrolijkheid toe aan de recht-toe-recht-aan carrosserie. Volkswagen blaast wat meer leven in de neus met een andere bumper en voegt LED-dagrijverlichting toe in de koplampen en knipperlichten in de spiegels. Daarnaast kun je nu nog meer kleuren kiezen voor dak, wielen (tot 17 inch!) en buitenspiegels en deze naar wens combineren via dak- en designpakketten. De Up gaat tenslotte volwassen op chique met extra chroomaccenten zoals een sierstrip op de achterklep. Daar zijn ook de achterlichten nieuw. In het interieur zien we vooral een vernieuwd centraal deel van het dashboard, met slechts enkele missers op gebied van ergonomie en gemak.

Opvallend

In deze compacte klasse weet Volkswagen te verrassen met een flink audiosysteem. Het BeatsAudio by Dr. Dre sound system met 300 Watt uit 7 speakers blaast een fraai deuntje mee, ook bij hoog volume. Zo blijkt maar weer dat Volkswagen ook kopers in het A-segment serieus wil bedienen met volwassen opties. Daarom is verder ook een achteruitrijcamera beschikbaar, met weergave in het display van de radio, evenals een regen- en lichtsensor en coming home/leave home functie van de verlichting. Bochtenverlichting komt mee als er mistlampen gemonteerd zijn. En wat te denken van een in hoogte verstelbare passagiersstoel en LED-sfeerverlichting onder de dashboardrand? Dat zien we zelden! Het opgewaardeerde infotainmentsysteem 'maps and more' werkt uigebreid maar is los gemonteerd op het dashboard en dat is niet de mooiste oplossing. Lees er hier meer over.

Motoren

Het grootste nieuws onder de motorkap van de vernieuwde Up is de komst van de 1.0 TSI. Hij komt de 1.0 MPI met 60 pk en 75 pk versterken en levert dankzij een turbo 90 pk en 160 Nm. Daarmee sprint de Up net zo snel naar 100 km/u als de eerste Golf GTI: 9.9 seconden, terwijl de topsnelheid 185 km/u bedraagt. De beste waarde gezien de concurrentie. Ondanks de hoge prestaties – die goed van pas komen in het heuvelige Italië, ligt het verbruik (op papier) nauwelijks hoger dan de turboloze versie; 4.4 liter per 100 kilomter. In tegenstelling tot de 1.0 MPI 75 pk is de Up 1.0 TSI alleen te koop met een handgeschakelde vijfbak. De semi-automaat ‘AGS’ of DSG is dus niet beschikbaar.

Lease

De Volkswagen Up is een van de weinig compacte auto’s die zowel bij particulieren als zakelijke rijders in trek is. Alle motorvarianten komen in aanmerking voor 21% bijtelling maar de scherpe leaseprijzen en het private lease aanbod via bijvoorbeeld Mijn Abonnement van Volkswagen houden de kleine Duitser populair. De Up is samen met de smart electric drive en Renault Zoe beschikbaar als elektrische auto met 4% bijtelling. Lees hier verder over de Volkswagen Up in de lease op LeaseAutoVandaag.

Prestaties/Rij-eigenschappen

Stiekem hadden we verwacht dat de Up 1.0 TSI het lichtvoetige karakter van de Up naar boven haalt, een motorisatie waarmee je overal tussendoor schiet en stadsverkeer een feestje wordt. De Up presteert inderdaad goed en heeft al bij lage toeren veel trekkracht, maar de vijfversnellingsbak heeft lange verhoudingen (tot 100 km/u in twee en 150 km/u in drie) waardoor die extra kracht niet zo pittig overkomt. Ook al weegt de Up nog geen duizend kilo. Harde cijfers bewijzen de toegevoegde waarde van de sterke driecilinder: sprinten tussen 80-120 km/u neemt slechts 10 (vier) en 15 (vijf) tellen in beslag in plaats van respectievelijk 18 en 27 tellen. Toch is de Up ook met de bekende 1.0 MPI motor nog steeds goed bediend; lage toeren schuwt hij niet en het verschil tussen de 60 pk of 75 pk versie is bij dagelijks gebruik nauwelijks merkbaar. De extra kracht van de 75 pk variant komt er namelijk alleen ‘bovenin’ bij. In beide gevallen bedraagt de trekkracht 95 Nm bij 3000 toeren.

Dat de 1.0 TSI niet zo sportief is als gedacht is feitelijk geen groot gemis. Een Up GT ligt wellicht nog in de pijplijn en bovendien is het standaard onderstel vooral gericht op comfort, zoals de meeste klanten willen in deze klasse. Broertje Seat Mii is als enige beschikbaar met een sportonderstel. De Up staat nu op maximaal 17 inch lichtmetalen wielen, het staat mooi maar daarmee lever je voelbaar in op comfort. Een maatje kleiner staat nog steeds keurig en is bovendien goedkoper bij vervanging.

Prijs/uitrusting

Volkswagen heeft de precieze uitrustingsniveaus en de prijzen van de vernieuwde Up nog niet op een rij. In september doet de importeur het orderboek open, maar prijzen beginnen nu nog bij 10.591 euro. Wel weten we dat de Up beschikbaar blijft als take up, move up en high up. De smaakmaker van het gamma is de Beats up met het genoemde audiosysteem en op smaak gebracht interieur. De 1.0 TSI motor is alleen verkrijgbaar als move up of high up, maar naar verwachting is de 1.0 MPI 60 pk in de uitvoering move up het meest populair in Nederland.

Standaard beschikt elke Up over zes airbags, elektrische ramen, ISO-fix, dagrijverlichting en een in hoogte verstelbaar stoel en stuur. De move up voegt daar Radio Composition Phone, USB, boordcomputer, licht- en regensensor en het City Emergency Braking noodremsysteem aan toe. De high up komt niet zonder automatische airco, parkeersensoren, een lederen stuur, mistlampen, elektrische buitenspiegels en sfeerverlichting.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Nieuwe Volkswagen Up maakt vrolijker
Deze wagen is super rijd heerlijk , zeer mooi motorgeluid dus review hierboven is echt foutief. Trekhaak kan overigens wel al moet je niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Volkswagen Up maakt vrolijker
Voorkant is leuk, achterkant doet me denken aan invalidenwagen. Wel mooie compacte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Nieuwe Volkswagen Up maakt vrolijker
Auto ziet er goed uit,jammer genoeg is rechter stoel niet in hoogte verstelbaar verkrijgbaar,montage van trekhaak voor fietsdrager niet mogelijk,een groot minpunt , en echt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5