Icoontje
‘Wees je lief voor haar?’, vraagt de monteur van Fiat Nederland aan mij, als hij de sleuteltjes van de Panda 34 overhandigt. Geproduceerd als beige Fiat Panda en later overgespoten in het rood is de hier getoonde Fiat Panda 34 een niet te missen icoontje op wielen. Wie is er niet mee opgegroeid? Ondergetekende werd als pasgeborene in een rode ‘34’ van hetzelfde bouwjaar als deze klassieker naar huis vervoerd. Het heeft er ongetwijfeld voor gezorgd dat de liefde voor een Panda altijd is gebleven. Ik vond het dus ook helemaal niet erg dat mijn ouders in de jaren negentig een Panda 1000 op de stoep zetten, terwijl de buurvrouw een Panda 750 bezat en de buurjongen een lichtblauwe Panda 34 reed. Die je dan met een smac-sleuteltje gewoon kon open maken, maar dat moet ik hem nog vertellen…
Nostalgie
Het geluid van de motor, de blikkerige klank bij het dicht slaan van de portieren, het compacte tellerklokje met slechts een paar lampjes, de nostalgie van het rode ‘doosje’ spat er vanaf. Zeker nu de eerste generatie nauwelijks meer in het straatbeeld te zien is. Ook al moet de ‘aan-of-uit-aanjager’ vol aan de bak om het behaaglijk te houden en lijken medeweggebruikers tegenwoordig wel heel er groot, de Panda 34 komt met zijn vier versnellingen nog steeds prima (en droog) mee met het verkeer. Je zult verbaasd zijn hoe soepel de kranige viercilinder aan het werk gaat (en hoe hard 100 km/u rijden al lijkt). De uitlaat heeft een kleinere diameter dan een bezemsteel en blaast als vanouds zijn deuntje mee. Ook dat geluid herkent de liefhebber direct.
Caravan mee!
Anno 2016 zijn het de TwinAir motoren die een karakteristiek geluid hebben. De nieuwste generatie Fiat Panda maakte in Nederland furore met tweecilinder motoren. De lage CO2-uitstoot van de tweecilinders hield de BPM-belasting op het Italiaantje laag, waardoor de Panda altijd betaalbaar bleef en zelfs voor minder dan tien mille verkrijgbaar was. Die prijs blijft een kritische grens voor de prijsbewuste autoconsument en dus is de Panda nu – te midden van vele concurrenten - nog altijd een populaire compacte auto.
Toegegeven, zijn grootste concurrent is misschien wel de stijlvolle Fiat 500 uit eigen huis, die de laatste zeven jaar nog veel meer harten weet te veroveren. Niet getreurd, de Panda blijft heer en meester in praktisch gemak met zijn vijf deuren en (in delen) neerklapbare achterbank. Een hangend bed zoals bij de Panda 34 kun je er niet meer van maken, maar een matrasje erin leggen kan natuurlijk wel. Of monteer een trekhaak en neem een lichtgewicht T@b caravan mee; de Panda als een van de weinige kleine auto’s wel 800 kg trekken.
Weer een viercilinder
Sinds enige tijd kan Fiat naast de 500 ook de Panda met 1.2 liter viercilinder benzinemotor voor een scherpe prijs aanbieden. Deze variant zit qua vermogen (en prijs) tussen de TwinAir 60 en 80 in maar gaat met zijn vier cilinders iets stiller aan het werk. Omdat de krachtbron een even aantal cilinders telt, hangt de 1.2 liter ook trillingsvrij in de motorruimte. Een verfijnde keuze zonder poespas, want een turbo of stop/start-techniek moet deze Panda missen. Net als vroeger!
Optima Forma: Edizione Cool
Een blik op het kentekenbewijs leert dat de Panda met zijn grotere motor ook de lichtste van het stel is en 915 kg weegt. Goed, de eerste Panda komt er met krap 700 kg massa nog lichter vanaf, maar die moet moderniteiten als airbags, ABS, stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen en airco missen. In de Edizione Cool-uitvoering lach je iedereen uit voor een prijs van 9.995 euro inclusief inruilvoordeel. De Fiat Panda in optima forma. Liever back to basics in moderne vorm? Dan zul je goed moeten zoeken om de Fiat Panda Panda op de kop te tikken.
Schrijf een review