Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L

Een retourtje Amsterdam - Maastricht: heen per Fiat 500L en terug met de nieuwe 500. Goed idee?

Een retourtje Amsterdam - Maastricht: heen per Fiat 500L en terug met de nieuwe 500. Een (tweede) kennismaking op een kletsnatte A2.

Nattigheid

De ruitenwissers werken op topsnelheid. Over het panoramadak lijkt een rivier te stromen. Boven de weg begint een matrixbord te branden. Een blik op het horloge. Waarom weet ik eigenlijk ook niet. Alsof de tijd begint te lopen als een matrixbord gaat branden. Nu kan een stevige regenbui de reistijd van een enkeltje Maastricht ook doen oplopen naar de tijd die je normaal gesproken doet over een vlugge rit naar Parijs, maar dat terzijde.

Het regent dus, maar in de 500L gaat het gesprek over de vorm van de voorruit. Door alle raamstijlen doet hij me eigenlijk nog het meest denken aan een geschutskoepel van een klassieke bommenwerper. Eigenlijk probeer ik op deze manier de 500L voor mezelf wat stoerder te maken dan hij daadwerkelijk is. Hoe je het wendt of keert, de 500L is namelijk gewoon een goede lobbes. Een auto die niemand kwaad doet. Een auto die je rijdt omdat hij lekker ruim is en nog een klein klein beetje de aaibaarheidsfactor heeft van de ‘normale’ 500.

Vrienden maken

Op het dashboard verdwijnt een blokje van de LPG meter, terwijl ik een andere 500L spot. Wat moet ik doen als ik hem inhaal, vraag ik me hardop af. Zwaaien eigenaars van een 500L naar elkaar, zoals bij de Multipla, of is hij daar niet apart genoeg voor. Ik haal stapvoets in en werp een vlugge blik naar binnen. Een braaf ogende meneer en dito vrouw kijken me aan. In pure paniek knik ik maar. Ze knikken terug. Vanaf nu zijn we beste vrienden in deze helse file. Misschien dat we straks samen lachend LPG kunnen tanken. Van de aanschafprijs worden we ook vrolijk, want Fiat rekent geen cent extra voor de LPG-versie.

De file lost vanzelf op en ik zie mijn nieuwe beste vrienden niet meer. Mijn volledige aandacht gaat daarom naar de 500L, waarin ik concludeer dat hij best een zevende versnelling zou mogen hebben, want de 120 pk sterke 1.4 T-Jet viercilinder draait bij 130 km/h net teveel toeren. 

Klein, nieuw broertje

In Maastricht stap ik over in de nieuwe 500. Hij oogt een stuk strakker, maar is niks van zijn aaibare karakter verloren. Dit exemplaar is bordeauxrood, een kleur die nieuw is voor de 500, maar ook een kleur die hij goed kan hebben. In combinatie met de 16 inch wielen, het nodige chroom in de grille en de nieuwe voor- en achterlichten oogt hij toch wezenlijk chiquer dan zijn voorganger.

Terwijl ik door de straten van Maastricht hobbel, lijkt hij me ook comfortabeler dan voorheen, iets stiller ook. De zitpositie blijft voor 1,90 meter niet optimaal. Mijn rechterknie zit praktisch in de hooggeplaatste middenconsole waar de versnellingspook en knoppen voor de ruitbediening zitten. Ook is het stuurwiel nog steeds niet in diepte verstelbaar, zodat mijn armen behoorlijk gestrekt zijn. Het resultaat is dat je automatisch een vrij lakse houding aanneemt, met één hand aan het stuur. Het moet immers wel een beetje comfortabel blijven.

Bijna zonneschijn

De stortregen heeft plaatsgemaakt voor een lichte miezer en het schiet ook eindelijk weer behoorlijk op. De auto is er ontegenzeglijk op vooruit gegaan. Het geïntegreerde navigatiesysteem, het nieuwe stuurwiel met fijnere bedieningsknoppen en de fraaiere afwerking maken het interieur een fijnere plek om te toeven. Het is knap hoe Fiat je een speciaal gevoel van stijl en luxe weet te geven. Snel is hij met zijn 69 pk niet, maar de kleine Fiat is vlot genoeg voor Nederlands verkeer. Het gemiddeld verbruik op de A2 kwam op een keurige 5,6 liter op 100 kilometer, mocht je daarin geïnteresseerd zijn.

Terug

Terug in Amsterdam. Vijfhonderd kilometers achter de rug. Conclusie? De Fiat 500L snap ik als auto beter: hij is ruim, comfortabel, hoog en heeft een paar leuke details die hem toch net wat anders maken dan zijn concurrenten. De prijs van net geen 18 mille is goed. Toch mist hij een stuk karakter ten opzichte van de ‘normale’ 500. Een beetje als de Countryman bij Mini: hij is goed, maar net niet zo leuk als de auto waarop hij gebaseerd is. En dat gevoel blijft hangen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (15)

Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
een heel degelijk autotje fijn om in te rijden
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

te duur
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Fiat 500 is een prachtig gestylde auto en de afwerking is ook goed. Echter de veelgeprezen Twin Air viel mij toch wat tegen. beetje onrustig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Te gekke auto. Ik rijd nu een jaar in een "sport" en zit aan de 7000 kilometer. Er is zeer ruime keus aan opties.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Ik rij nu ruim een maand in mijn muisgrijze met rode dakje Fiat 500c Rock. Ik rij deze auto zowel zakelijk als privé. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Heb sinds Juli 2010 een Fiat 500 1.2 Pop Eco Limited Edition. Wegenbelastingvrij. Bevalt me goed. 1.2 redelijk pittig motortje. Nu 1000km mee gereden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Ben in het bezit van een Fiat 500 1.2 Pop van april 2010. Bevalt me tot nu toe goed. Het is natuurlijk geen auto voor even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Deze fiat 500 is een heel fijne auto vooral voor kortere stukken. De automaat voldoet prima, je moet er wel gevoel voor hebben. Het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Ben in t bezit van een limited edition (Fiat 500 cappellini). Fel blauwe lak en mooi licht interieur. Bekleding wel iets besmetteliijk.Heerlijk rijcomfort en snelle.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Heb nu 6000 km gereden in 500 1.4 sport. Gewoon een super autootje. Rijdt verrassend goed. Super wegligging, fijne stoelen dus goede zit. Ondanks stads.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Ben erg blij met mn Fiat 500. De 1.2 motor voldoet prima, is erg stil en de auto is comfortabel, goede stoelen, ligt goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Ik heb de fout gemaakt door mijn zakelijk partner een fiat 500 te fiatteren. Gelukkig maar ca. 2 maanden levertijd, elke dag telt ze af "Nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
tof autootje word allen gek dat iedereen er in wil rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
heb hem al 8 maand en nog geen enkel probleem (19000km).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
1.4 voelt zeker niet als 100PK. Veel toeren nodig wil er echt iets gebeuren... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vijfhonderd kilometer per Fiat 500 en 500L
Auto ziet er perfect uit, helaas is het moeilijk om met een 1.2 motor proef te rijden, de meeste demo's auto's zijn 1.4 motoren. Heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5