De Transporter is al jaren marktleider in de wereld van de ‘werkbus’. Nederland is goed voor 1% van de gehele wereldproductie. Die populariteit heeft Volkswagen natuurlijk niet alleen te danken aan de historie van de bedrijfswagen, waarvan de eerste generatie alweer stamt uit 1950. Sinds jaar en dag is de Transporter in veel verschillende varianten verkrijgbaar; als bedrijfswagen met enkele of dubbele cabine, met opbouw chassis, als pick-up, als personenbus (Caravelle), kampeerbus (California) of als luxe shuttlebus (Multivan). Met dit breedste aanbod in de markt is er voor elk wat wils, en dan hadden we nog niet genoemd dat Volkswagen uiteraard ook voorziet in varianten met verlengde wielbasis en verhoogd dak. Een klus op onverhard: dan biedt wederom 4Motion vierwielaandrijving de helpende hand.
Nieuw met zelfde basis
Na een carrière van twaalf jaar is de Transporter generatie T5 nu opgevolgd door de nieuwe T6, die voor 70% nieuwe onderdelen heeft gekregen. Zo nieuw oogt-ie niet. Volkswagen borduurt de T6 voort op zijn voorganger, waardoor hij vrijwel identieke afmetingen heeft en ook over dezelfde laadcapaciteit (tot 9.3 m3) beschikt. Wat goed is hoeft niet te worden veranderd, moesten de Duitsers gedacht hebben. Het maakt de overstap naar een nieuwe generatie ook makkelijker. Functionaliteit had voor Volkswagen prioriteit. Daarom herken je de nieuwe generatie vooral aan zijn nieuwe dashboard, de strakkere neus met optionele LED-koplampen en de hertekende achterklep, inclusief nieuwe achterlichten. Gemiste kans? Ja, maar wie zal er mee zitten?
Veel actieve veiligheid
In dat kader is de Transporter er met luxe en veiligheid op vooruit gegaan. Door elke Transporter (of afgeleide) standaard met vermoeidheidsdetectie, hill-holder en Multi Collision Brake te leveren, verwachten we minder brokken. Dit derde systeem voorkomt dat de auto doorschiet na een aanrijding. Nog beter is het om het optionele Front Assist te bestellen. Deze innovatie werkt tot een snelheid van 150 km/u en fungeert als noodrem als een aanrijding dreigt of geeft een waarschuwingssignaal. Dit wakende oog is aanwinst voor in de stad en files, waar de werkbussen immers veel te vinden zijn. Dodehoekdetectie was al opgenomen in de uitrustingsmogelijkheden en prijkt nu weer op de optielijst.
Voor de Multivan is verder adaptieve demping beschikbaar, maar het effect tussen de comfortstand, normale stand en sportstand is dermate bescheiden dat we die investering niet overwegen. Comfortabel is weer wel de mogelijkheid van de verwarmde voorruit, adaptieve cruise control (uniek), een grootlicht assistent en de nieuwe navigatiesystemen, handige zaken die we kennen uit Volkswagen personenauto’s. De achterklep - een lel van een ding - laat zich naar wens elektrisch openen en dat is een uitkomst wanneer je geen dubbele achterdeuren hebt.
Motoren klaargestoomd
Veel belangrijker is het nieuwe motorpalet. Volkswagen gebruikt naast een tweeliter TSI op benzine – en waarschijnlijk later een aardgasversie - nieuwe tweeliter turbodiesels uit een nieuwe motorfamilie, die speciaal zijn afgestemd op ‘Nutzfahrzeuge’. Tegelijkertijd voldoen ze aan de nieuwste emissienorm Euro6 en zijn ze, ook dankzij stop/start-techniek, zo’n 15% procent zuiniger dan hun voorgangers. Het gemiddelde verbruik ligt nu tussen 5.5 l/100 km tot 6.0 l/100km en dat is inderdaad heel keurig. Wij reden de Transporter met de 102 pk sterke TDI en dat is een soepele motor die bescheiden maar gestaag sleurt. Een heel courante motorisering voor acceptabele prestaties.
Ons vervolg van de reis was wat stiller en sneller. De Multivan is extra geïsoleerd en beschikt over de 204 pk sterke 2.0 TDI diesel, in combinatie met de DSG-automaat. Daar wordt de Multivan zowaar vrij vlot mee, al voelt hij net als zijn voorganger nog steeds zwaar en moet je harder op de rem trappen wanneer je in de ankers wilt. Wat ons betreft had de reminstallatie aan assertiviteit mogen winnen. Ook omdat we weten dat de bijvoorbeeld bij de Renault Trafic en Mercedes V-Klasse veel kordater remt. In die Franse concurrent is de zit ook iets meer gebaseerd op dat van een personenauto omdat het stuur minder vlak staat. Al is het maar wat je gewend bent, uiteraard.
Aan het werk vanaf…
Een verrassend gegeven is dat de vernieuwing van luxe, veiligheid en motoren in de Transporter-familie niet gepaard gaat met een prijsverhoging maar zelfs een kleine prijsverlaging. Volkswagen biedt de nieuwe Transporter nu aan vanaf 17.900 euro (enkele cabine) en 23.800 euro met dubbele cabine.
Schrijf een review