Met 94 geregistreerde nieuwe ‘Avensissen’ speelt de middenklasser van Toyota nauwelijks een rol van betekenis in de markt. Dat heeft in ons fiscaal gestuurde beleid natuurlijk te maken met het ontbreken van een dieselversie die in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Goed nieuws; vanaf nu telt de Avensis 1.6 D-4D met 112 pk weer mee. De eerste kilometers in de omgeving van Genève leert dat deze nieuwe, iets minder sterke motorisering – ook leverbaar in de Auris en Verso – niet heel vlot is, maar wel lekker soepel. Een afdoende keuze, waarmee makkelijk zuinig kan worden gereden omdat deze bij 120 km/u slechts 1900 toeren draait.
1.8 Valvematic: toeren maken
De voor de particuliere markt interessante 1.8 liter Valvematic benzinemotor kreeg een nog hogere compressie en schopt het tot een behoorlijke 147 pk bij 6400 toeren en 180 Nm bij 4000 toeren. Het oordeel over deze motor valt na deze cijfers te raden: de prestaties zijn in orde, maar toeren maken is vereist. Desgewenst neemt de CVT-automaat het schakelwerk uit handen. Die transmissie is met de facelift ook verbeterd en maakt de Avensis zelfs iets zuiniger dan de handgeschakelde versie; het is 5.9 tegen 6.0 l/100km. Opvallend dat beide varianten geen stop/start-systeem kennen, dat zou de benzineversie nog iets zuiniger kunnen maken. Hoe dan ook zijn ze zuiniger dan de instapversie 1.6 (met 132 pk) en dat is knap werk.
Ruimte
Mede dankzij de metamorfose van het interieur is de vernieuwde Avensis ook stiller. Dat voor zowel het motorgeluid als de invloeden van het wegdek en de wind. Om de vooral zakelijke rijder voor een Avensis te strikken moest Toyota méér doen dan alleen het aanbieden van een dieselvariant met 20% bijtelling. Daarom kreeg de Avensis een opgefriste neus, die nu iets weg heeft van de Mirai waterstofauto. De Avensis-neus is dus op de toekomst voorbereid. In het interieur is de grootste vooruitgang zicht- en voelbaar want bijna alles is opnieuw vormgegeven en ingericht. Het resultaat spreekt meer aan en is hoogwaardiger afgewerkt. Zeker de bruinleder/alcantara bekleding voor stoelen en deurpanelen verhogen de sfeer die je in deze klasse wenst. Toch geeft de Avensis niet direct het ruimtelijke gevoel voorin; een Peugeot 508 of Passat ademt veel meer ruimte. Dat ligt met name aan het ontwerp van het interieur, waarbij bijvoorbeeld de middentunnel vooraan naar binnen dringt (en zo ook aflegruimte opslokt).
De verstelbaarheid van het stuurwiel laat ook te wensen over. We kunnen het niet ver genoeg naar voren halen, waardoor we weliswaar niet onbehoorlijk, maar ook niet perfect kunnen zitten. Ook laat de bestuurdersstoel zich niet heel diep zakken en blijkt de passagiersstoel evenmin in hoogte verstelbaar. Gelukkig zijn de nieuwe voorstoelen wel van het juiste formaat en blijken die ook goede ondersteuning te bieden, maar daarmee gaat de Avensis niet helemaal vrijuit. Op de achterbank is het altijd goed toeven met voldoende bewegingsvrijheid en wanneer we de bagageruimte bekijken, roept die ook geen aanmerkingen op. De Avensis is verder gewoon behoorlijk ruim, zoals het hoort. Doe voor de grap eens het dashboardkastje open, dat is geen kastje maar een kast!
Op gebied van luxe en veiligheid hebben de Japanners het vlaggenschip van deze tijd gemaakt met een nieuw touchscreen infotainmentsysteem. De interface van het systeem heeft wat grote letters en ziet er soms wat simpel uit, maar er valt snel mee te werken en zit vrij logisch in elkaar. De verkeersbordherkenning roept vraagtekens op omdat het Toyota Touch 2 systeem de limiet baseert op de kaartdata terwijl de nieuwe camera bovenin de voorruit de werkelijke situatie leest en die projecteert in het instrumentencluster. Je loopt daardoor de kans twee verschillende limieten voorgeschoteld te krijgen. We hebben deze eigenaardigheid ook al bij andere merken gezien – bij Volvo bijvoorbeeld – en erg duidelijk is dat dus niet.
Minder soft
Troost je met de gedachte dat de Avensis toch vooral op comfortabel en ontspannen rijden is ingesteld. De techneuten hebben de carrosseriestijfheid, vering en demping weliswaar aangescherpt om de ophanging niet meer zo soft te maken, maar de besturing is nog altijd vrij indirect. Dat is niet goed of slecht, maar een eigenschap die past bij een comfortabele reisauto zonder nadrukkelijke dynamische pretenties. De opnieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging laat het stuur in beginsel licht zwaaien, om bij verder uitsturen meer stevigheid te bieden.
Toyota Safety Sense
De andere noviteiten uit het Toyota Safety Sense pakket met onder meer de grootlichtassistent en rijstrookdetectie doen hun werk naar behoren. Van het nieuwe Pre-Collision System dat eveneens is inbegrepen hebben we bij de introductie van de onlangs vernieuwde Auris zelf de toegevoegde waarde kunnen ontdekken. Dit laatste systeem is op elke Avensis standaard, ook op de Avensis sedan 1.6 die met een prijs van 27.995 euro scherp in de markt is gezet.
Lease Pro dieselen
Toch verwacht de importeur met name de Avensis Touring Sports (voorheen: Wagon) in te gaan zetten. Voorzien van de 1.6 D4-D starten de prijzen bij een eveneens scherpe 28.995 euro waarbij zakelijk rijders de Lease Pro uitvoering met grootbeeldnavi, LED-koplampen, 17 inch velgen en privacy glass kunnen waarderen. Dit jaar verwacht Toyota zo’n 500-600 exemplaren de weg op te sturen. Het overgrote deel daarvan is de Sports Tourer en die kost als Lease Pro 30.295 euro.
Schrijf een review