Met dank aan de bijtellingsvriendelijke varianten heeft de Peugeot 508 een vrij stevige stempel kunnen drukken in het zakelijke segment middenklassers. Maar zoals altijd zit de concurrentie (Passat, Mondeo) niet stil, dus moest er actie ondernomen worden. De grootste vernieuwing zien we terug in het motorpalet, het infotainment en het design van de voorzijde. Een nieuwe, meer horizontaal geplaatste motorkap, robuuste grille mét leeuw, vernieuwde bumper, LED-dagrijverlichting en andere koplampen (volledig LED op de luxe uitvoeringen) geeft de 508 meer uitstraling. Liefhebbers van een vleugje sportieve looks kunnen nu ook voor de GT Line kiezen, afgekeken van Renault.
Met dank aan die bumpers zijn beide modellen ook nog iets langer dan voorheen. Die extra overhang is een beetje onnodig als je het ons vraagt, maar navraag leerde dat dit voor de Chinese markt is bedacht. De achterzijde is om budgettaire redenen nauwelijks aangedikt; we zien een randje chroom op de bumpers en nieuwe achterlichten (alleen berline).
Zeven knoppen
Goed nieuws vinden we binnenin. De belangrijkste noviteit is een nieuwe generatie radio/navigatiesystemen, vanaf de uitvoering Active uitgevoerd een aanraakscherm. Het maakt de bediening in vergelijking met het voorgaande systeem er een stuk intuïtiever op omdat dit zeven knoppen bespaart. De middenconsole is echter nog niet zo opgeruimd als de 308. Ook zijn de bekerhouders in het dashboard ondermaats bruikbaar. En waarom zit de start-knop links van het fors bemeten stuur? Alles went, maar consistent is het niet.
Verder is de 508 nog altijd een uitblinker in comfortfuncties dankzij onder meer een head-up display (al dan niet in kleur), de elektrisch bediende handrem, parkeersensoren en een elektrische achterklep op de SW. De vernieuwde 508 voegt daar nog dodehoekdetectie en een achteruitrijcamera aan toe. Dit maakt van deze grote Fransoos - samen met verzorgde afwerking en subtiele chroomdetails - een prettige reiswagen. Zei iemand op naar Zuid-Frankrijk? Hij doet het met verve.
Comfort
Weet wel dat de 508 een échte comfortauto is, waarbij dynamische kwaliteiten op een laag pitje liggen. Waar de nieuwe generatie Peugeots (208, 308) zich lichtvoetig laten manouvreren en toch comfortabel zijn, is de 508 alleen dat laatste. Op de bochtige kustroute van Mallorca die hij voor zijn kiezen kreeg voelt de 508 zich dan minder in zijn element. Wellicht dat de GT-uitvoering van de 508 met zijn gewijzigde voorwielophanging het iets beter doet, maar die hebben we niet kunnen testen. Op de snelweg ontpopt de Fransoos zich als een heerlijke kilometervreter, waarbij de benzinemotor meer op de achtergrond blijft dan de dieselvariant.
In de vernieuwde 508 doen nieuwe of geëvolueerde motorversies intrede, met lagere verbruikscijfers ten gevolge. Kern van de zaak zijn de nieuwe e-THP 165 en 2.0 BlueHDI. Die eerste volgt de 155 pk sterke maar twee liter(!) dorstiger voorganger op en is gekoppeld aan een zesbak of nieuwe zestrapsautomaat. Met die laatste is de 508 met dank aan stop/start-techniek praktisch even zuinig als de handgeschakelde variant, dat is dus helemaal van deze tijd. Aan de basis staat trouwens de 1.6 VTI 120 pk die samenwerkt met een gerobotiseerde handbak '2tronic'. Wie een handgeschakelde 508 op benzine wenst rijdt dus altijd in de nieuwe turbomotor. Meer keuze is er niet. Ook de 205 pk sterke 1.6 THP uit de nieuwe 308 GT gaat aan de 508 voorbij. Bij de Fransen (en de klant) ligt de prioriteit uiteindelijk bij de diesels.
20% bijtelling BlueHDI
De 2.0 BlueHDI kennen we inmiddels uit de 308, 5008 en 3008. Het is een nieuw ontwikkelde motor die ook al voldoet aan de Euro6-norm en nog beter in staat is om een laag verbruik te combineren met veel vermogen. Sterker nog, ze scoren een lager verbruik dan de vertrouwde 1.6 e-HDI die onverminderd aan de basis staat (en die vreemd genoeg pas later wordt opgevolgd door de BlueHDI 120). Peugeot heeft voor de 508 twee varianten op het menu gezet; eentje met 150 pk (handbak of automaat) en eentje met 180 pk (automaat). De handgeschakelde versie met 150 pk kan rekenen op 20% bijtelling en de meest krachtige versie vervangt bij ons de 2.2 HDI 200 pk. Na onze eerdere ervaring in de 5008 kunnen we niets anders zeggen dan dat de 508 voortreffelijk bedeeld is met de BlueHDI’s. De koppelrijke diesel is soepel en heeft veel krachtsreserve, daar waar de e-THP 165 pas vanaf 3000 toeren krachtig voelt. Maar – zoals ook al is opgevallen in de 308 – dringt het motorgeluid van de diesel zich iets meer op.
Geen Hybrid4
De diesels doen in verbruik zo goed hun werk dat de Hybrid4 diesel (508 berline) qua prijs en bijtelling niet meer interessant is voor het jaar 2015. Reden voor Peugeot om de dieselhybride nu al uit zwaaien voor Nederland. Troost je met de gedachte dat de BlueHDI's aan kracht geen gebrek hebben, 120 kilo lichter zijn en bovendien als zakelijke Blue Lease uitvoering goed geprijsd zijn. Peugeot levert de 508 met e-HDi 115 vanaf 31.290 en de tweeliters starten bij 32.930 euro. In combinatie met 20% bijtelling (netto bijtelling vanaf 231 euro) valt de schade ten opzichte van de Hybrid4 dus reuze mee. Tenzij je een automaat wenst, want dan valt de 508 toch in de 25% bijtelling.
Alhoewel, de vertrouwde 1.6 e-HDI met 115 pk blijkt leverbaar met die 'robotbak'. (Netto bijtelling vanaf 219 euro). Daarnaast blijft de RXH dieselhybride met vierwielaandrijving onverminderd beschikbaar voor 46.990 euro (met 20% bijtelling). Netto bijtelling? Vanaf 329 euro. In november is het ook mogelijk die stoere stationwagon met de BlueHDI 180 diesel te bestellen. Die heeft ook een automaat en verblijdt met maximaal 140 liter meer bagageruimte vanwege het ontbreken van een accupakket.
Benzine
Toch liever een 508 op benzine? Dan hebben de Fransen 30.560 euro in gedachten voor de 1.6 e-THP 165. In het non-Blue Lease leveringsprogramma is die motorisatie er ook met het uitrustingsniveau Premiére, een introductie-uitvoering met 17 inch wielen, navigatie, panoramadak, privacy glass, parkeerhulp en LED-mistlampen a raison de 33.290 euro.
Schrijf een review