Opel Adam Rocks 1.0 Turbo - stoer en sterk

Gereden: Stoer en luchtig nazomeren met de nieuwe Opel Adam Rocks. Grootste verrassing: zijn 1.0 Turbo driecilinder!

Stoer de weg op kun je in allerlei soorten en maten. Een ruige stadsauto met stoffen dakje hadden we nog niet. Opel is met de komst van de Adam Rocks de eerste. En laat die nou ook met de nieuwe, langverwachte 1.0 Turbo voorzien zijn. In de omgeving van Riga gingen we luchtig nazomeren. Het werd dolle pret.

Opel pretendeert met de Adam Rocks een nieuw segment te hebben aangeboord. Feitelijk is daar niets aan gelogen want bijvoorbeeld een Volkswagen CrossUp of CrossPolo ziet er wel stoer uit, maar heeft geen stoffen dakje. De Adam Rocks heeft die luchtige luxe wel, waardoor het tot crossover bestempelde model zich extra kan onderscheiden. Zo komen niet alleen ‘stoerdoeners’ naar de showroom, maar ook cabrio-liefhebbers. 

Geen cabrio
Alhoewel, het dak van de Adam Rocks schuift niet zo ver open (elektrisch, in vijf tellen) als bij een DS3 Cabrio of Fiat 500C. Opel ziet dat als een voordeel, omdat het rijden met open dak nooit het zicht naar achteren zal beperken. We moeten de Duitsers gelijk geven, maar tegelijkertijd heeft de Adam Rocks daardoor een minder uitbundige cabriobeleving. Niet dat de Fransoos en Italiaan volwaardige cabrio’s zijn, maar toch.

Naast zijn stoffen dakje is de Adam Rocks stoerder op zijn poten gezet. Door de bodemvrijheid met 15 mm te verhogen naar 14 centimeter speling, moet de slechts 3.75 meter lange Adam iets heldhaftiger op het netvlies staan. Het verschil met de gewone Adam is niet navenant, maar omdat elke ‘Rocks’-variant met 17 of zelfs 18 inch wielen wordt geleverd, is de Adam in het verkeer niet te missen. Zeker als je het Lightning Pack met LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten bestelt. Dat staat ‘m erg goed. Het is slechts één van de interessante opties die Opels kleinste rijk is, want ook zaken als stuur- en stoelverwarming, parkeerassistent, dodehoekdetectie en een automatisch dimmende binnenspiegel zien we nog maar weinig in deze klasse.

1.0 Turbo is top
Kleine driecilinders zijn in de motorkapjes van de allerkleinsten al een tijdje de standaard. Sterker nog, veel merken bieden niet eens meer een viercilinder aan in hun A-segmenter. Opel schotelde Adam-kopers nog een vrij conventioneel gamma voor. Al bij de introductie van de gewone Adam viel te constateren dat de auto beter verdiende dan die wat lome 1.2 en 1.4-tjes. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de langverwachte 1.0 Turbo maakt alles goed.

Wat is dát een fijn motortje! Met 90 of 115 pk en 170 Nm zijn de specificaties al heel behoorlijk te noemen, maar het is vooral zijn gretige karakter en stille loop die voor een glimlach zorgt. Opel predikt dat de driecilinder de stilste in zijn klasse is en zelfs een aantal viercilinders de das om doet. Daar is geen woord aan gelogen, want horen doe je de eenliter – die wij reden in de 115 pk-configuratie - nauwelijks. Ook niet als we per ongeluk 5000 toeren blijken te rijden omdat de versnellingen korter zijn gespatieerd dan verwacht. Meestal worden lange overbrengingen toegepast als truc om het verbruik laag te krijgen. Zoals bij Mini, de nieuwe Aygo of een Ford met 1.0 EcoBoost. Niet bij Opel. Bij 120 km/u draait de 1.0 Turbo in de zesde versnelling 3000 toeren. Daardoor blijft de Adam Rocks ook fel op de snelweg. Helemaal onderin het toerenbereik geeft de driepitter ook riant thuis, zodat iedere rijstijl met actie kan worden beloond.

Wie vroeg opschakelt, een zuinige rijstijl op nahoudt en stop/start gebruikt, heeft aan de pomp niets te vrezen. Op papier is de Adam (Rocks) 1.0 Turbo ook best zuinig. De opgegeven 4.5 l/100km is keurig en zorgt ook voor een CO2-uitstoot vanaf 99 gram. Voor zakelijk rijders is de Adam Rocks te rijden met 20% bijtelling als de 90 pk versie wordt besteld. De 1.0 Turbo 115 pk scoort 5,1 liter en 25% bijtelling. 

Min: besturing
Nu de engineers van Opel echt de kneepjes van het vak hebben geleerd, is het tijd om de besturing van de Adam te gaan verbeteren. Zoals helaas bij veel Opels uit het gamma is het stuurgevoel stug en niet erg communicatief. Het drukt de pret dat het open rijden en de enthousiaste eenliter je geeft. Bovendien is het stuur in de Adam Rock ook niet de kleinste. De optionele 18 inch wielen zijn een lust voor het oog, maar maken de Adam ook spoorgevoelig. En omdat de wegen in de omgeving van Riga niet al te best zijn, valt dat des te meer op. We dachten bijna een lekke band te hebben. We hopen dat ze in Rüsselsheim nog wat huiswerk verrichten als er mogelijk een Adam Rocks S komt (met 150 pk).

Ondanks dat het fraaie lichtmetaal dus nadelig werkt voor de besturing, blijft het comfort in de Adam Rocks wél goed op peil. De techneuten laten weten dempers en veren vanwege de hogere bodemspeling opnieuw bekeken te hebben en we kunnen niet anders zeggen dat het rijcomfort en de rijeigenschappen puik voor elkaar zijn. Geen gestuiter op slechte wegen of juist overhellen in bochten. Prima!

Prijs en concurrentie
Door de Adam Rocks de status ‘premium fashion car’ te geven, laat Opel impliciet weten dat hun nieuwe aanwinst geen prijspakket hoeft te zijn. Dat is hij dan ook niet.  Met een vanafprijs van 17.995 (90 pk) zit hij mooi tussen het genoemde Cross-tweetal van Volkswagen in. Wie vooral op zoek is naar een cabrio-achtig stadsautootje is bij Toyota, Citroën, Peugeot, Renault of Kia veel voordeliger uit. De verkoopkansen voor die auto’s zijn dan ook wel groter. De Fiat 500C kruipt qua vanafprijs naar de Adam Rocks maar is kleiner en biedt minder vermogen en uitrusting. Tegelijkertijd houdt Opel afstand tot een andere hippe persoonlijkheid, de Mini. Al is het Britse icoon niet standaard uitgerust met 17 inch wielen, automatische airco, radio/cd met zeven speakers, cruise control en Bluetooth. Ten opzichte van de gewone Adam is de luchtige en stoere Rocks-versie 2600 euro duurder. Wie mooi wil zijn…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Opel Adam Rocks 1.0 Turbo - stoer en sterk
Rijprestaties en wegligging vind ik prima maar over smartphone integratie ben ik minder positief dan het artikel.

Ik vind dat er een te optimistisch beeld wordt geschetst van de BringGo navigatieapp. De navigatiestem hapert, er vallen woorden weg uit de instructie waardoor irritatie ontstaat, soms valt de verbinding met de Iphone 4 weg hetgeen tot gevaarlijke situaties kan leiden, omdat de Iphone ontgrendeld dient te worden tijdens het rijden. Ik ben voor de veiligheid overgeschakeld naar een Tomtom Go 6000 en heb hier geen spijt van.

Siri spraaksturing heb ik niet kunnen testen op mijn Iphone 4, dit is enkel beschikbaar vanaf Iphone 4S.

Als je de navigatieapp BringGo als verkoopargument gebruikt zorg er dan voor dat deze app perfect werkt, anders ben je uiteindelijk toch aangewezen op een portable Tomtom navigatie.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Rijgedrag, prestaties, wegligging

Minpunten

Bringgo app stemhaperingen, plaats achterin, duur