De Peugeot 108 is in afmetingen gegroeid. De auto is iets breder en langer, en ook de wielbasis groeit mee, net als de spoorbreedte trouwens. Ten opzichte van de 107 is de nieuweling wel iets lager. Met die grotere afmetingen komt Peugeot vooral ook de 'nieuwe kopers' in het A-segment tegemoet. Voornaamste reden dat het A-segment tegenwoordig zo 'booming' is, is het feit dat veel kopers die voorheen shopten in het B-segment, nu zaken doen in het A-segment. Ze willen vervolgens niet graag inleveren in comfort en gebruiksgemak. Was een 107 misschien nog een auto voor 'erbij', de 108 zou best wel eens de enige auto kunnen zijn in het gezin.
LED-dagrijverlichting
Als het gaat om expressief design heeft Peugeot zich in het verleden nog wel eens vergist met een wat mij betreft over the top vormgeving, zoals de grote muil van de 407. Niet heel vreemd dat de fabrikant daar vrij snel afscheid van heeft genomen. De 108 sluit wat dat betreft prima aan op de nieuwste modellen van de Fransen en is ook iets minder uitbundig vormgegeven dan de overige twee exemplaren van de drieling. We zien een keurig neusje met bescheiden grille, voorzien van een chroomomranding en Peugeot-inscirptie, en natuurlijk de leeuw op de motorkap. De koplampen zijn als het ware in het koetswerk opgenomen en LED-dagrijverlichting onderin de bumper wordt standaard meegeleverd. Aan de achterzijde heeft Peugeot op een doordachte wijze de klauwen van de leeuw verwerkt in de lichtunits. Zoals gebruikelijk is de achterklep volledig uit glas opgetrokken en draagt het dakspoilertje bij aan een gunstige cw-waarde. Een leuke auto om te zien, die 108.
Echte stoelen
Peugeot heeft duidelijk ingezet op meer comfort en gebruiksgemak. Dat blijkt al na de eerste meters. De langere wielbasis en de afstemming van het onderstel zorgen er onder meer voor dat ook langere afstanden geen straf zijn voor de inzittenden. Je stapt niet meer gebroken uit. Dat heeft trouwens ook te maken met het nieuwe meubilair, ontwikkeld door PSA. De stoelen voorin zijn voortaan 'echte' stoelen, geven je lichaam redelijke houvast en zijn bovendien prima verstelbaar. Een hele verbetering ten opzichte van de 'tuinstoeltjes' in de 107. Zelfs lederen bekleding én stoelverwarming behoort voortaan tot de mogelijkheden. Achterin is het misschien wel wat behelpen, maar twee volwassenen houden het wel even uit. En door de grotere afmetingen ziet Peugeot het bagagevolume ook groeien naar 196 liter en met de bank neergeklapt (in twee gelijke delen) tot 868 liter.
Aanfluiting
Bijzondere vermelding verdient het dashboard en dan met name het nieuwe info- en entertainmentsysteem met 7-inch aanraakscherm prominent in het dashboard. Het zogeheten Mirror Screen is echt een aanfluiting, excusez le mot. Het systeem koppelt je smarpthone met de auto, waarbij je in feite via het scherm in de auto de besturing van je telefoon overneemt. Een mooie techniek, ware het niet dat het systeem alleen werkt met een Samsung- of HTC-toestel, die vervolgens ook nog een modificatie dient te ondergaan. Een toestel nieuw uit de doos herkent het boordsysteem namelijk niet. De ongekende mogelijkheden die Peugeot ons belooft, zien wij echter niet. En zijn er ook (nog) niet. Als je je smartphone al gekoppeld krijgt, zou je in principe navigatie en (internet)radio kunnen luisteren via je smartphone. Probleem is echter dat beide functies niet gezamenlijk werken. Het is het een óf het ander. Passeer je vervolgens de grens, dan word je geconfronteerd met hoge roamingkosten om de navigatie te voeden. Toyota biedt voor de nieuwe Aygo daarom een additionele navigatiemodule aan, maar zowel Citroën (C1) als Peugeot zien daar vooralsnog vanaf.
Korte overhangen
Afgezien van het enigszins 'haperende' info- en entertainmentsysteem, steekt de Peugeot 108 voortreffelijk in elkaar. De auto smoelt lekker en rijdt ook als een auto uit een hogere klasse. Vering en demping zijn lekker vergevingsgezind. De elektrische besturing is misschien wat aan de lichte kant, maar past wel bij het karakter van de 108, die dankzij zijn korte overhangen en kleine draaicirkel nog altijd uiterst wendbaar is in de stad.
De 1.0 liter benzinemotor met 68 pk biedt voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. Eenmaal geproefd aan de 1.2 liter met 82 pk ga je deze marginaal sterkere driecilinder toch meer waarderen. Hij biedt merkbaar meer pit, lijkt ook een iets 'sportievere' sound te produceren en is bovenal nog altijd zuinig met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. Zoals gezegd laten de driepitters tijdens accelereren van zich horen, maar eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid keurig naar de achtergrond. Ook weer een hele verbetering ten opzichte van de 107, die nogal luidruchtig is op snelheid.
Profvoetballer
Wie de 108 toch vooral ook als verlengstuk van zichzelf ziet, kan zijn/haar 108 volledig op smaak brengen. Ingrediënten te over. Zo is er keuze uit een groot aantal uitvoeringen, sfeerinrichtingen en kleuren. Ben je helemaal van de glitters, ga dan voor de Diamond-uitvoering. Of toevallig profvoetballer? Dan is de Tattoo-versie op je lijf geschreven. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de tattoos op in- en exterieur wel erg 'ongelukkig' zijn aangebracht. Het zijn letterlijk plakplaatjes.
De zonaanbidders kunnen we van harte de Top!-versie aanbevelen met canvas vouwdakje of zeg maar gerust dak. De zomerse versie heeft het grootste open dak van de drieling met afmetingen van 76 centimeter lang bij 80 centimeter breed. Het 'gat' doet voor je gevoel geen afbreuk aan de stijfheid van de carrosserie een geeft een ruimtelijk gevoel. Dankzij het spoilertje dat uitklapt blijft de haardos ook keurig op orde, totdat je de portierramen opent. Dan waait het wel lekker door.
Prijzen
De prijslijst van de Peugeot 108 begint bij 9.690 euro voor de driedeurs 1.0 Access. De Allure-versie heeft het 'bijzondere' info- en entertainmentsysteem aan boord en start vanaf 12.540 euro. De 5-deurs versie is 350 euro duurder. De 1.2 is uitsluitend in combinatie met het Allure-uitrustingniveau leverbaar en daardoor behoorlijk aan de prijs: vanaf 13.940 euro. Automatisch schakelen kan met de Active 1.0 VTi ETG5. Deze versie is leverbaar als 5-deurs vanaf 12.490 euro. De Top!-versie met roldakje tot slot begint bij 11.740 euro als driedeurs 1.0 Active. Ook hier geldt een meerprijs van 350 euro voor de 5-deurs. Ondanks het minst uitbundige karakter van de drieling zou de Peugeot 108 misschien wel eens de beste papieren hebben voor ons conservatieve landje. Wat dat betreft is het wellicht meer een sluwe vos dan een getemde leeuw.
Schrijf een review