Omdat auto’s steeds betere botsprotectie bieden en de technische ontwikkeling van veiligheidssystemen niet stil staat, concentreren steeds meer autofabrikanten zich op het omarmen van actieve veiligheidssystemen in nieuwe auto’s. Na de introductie van ESP, ABS en de remassistent zien we nu ook steeds meer de ‘automatische noodrem’ intrede doen. Fiat was er in oktober vorig jaar als eerste bij met City Brake Control op de Fiat Panda. Inmiddels is ook de Fiat 500L leverbaar met deze door EuroNCAP bekroonde veiligheidsaccessoire.
Werking
Hoe werkt het? Een laser bovenin de voorruit (boven de binnenspiegel) herkent obstakels – dus niet alleen auto’s, maar ook motorrijders en voetgangers – die zich voor de auto bevinden. Wanneer de auto dit ‘obstakel’ dreigt te gaan raken en de bestuurder remt zelf niet, dan voert City Brake Control een automatische noodstop uit. Voor deze noodstop communiceert het systeem met het ESP-systeem. Fiat speelt met City Brake Control in op de bestuurder die mogelijk is afgeleid door drukke verkeerssituaties in de file of in de stad, of – ook van deze tijd - zijn telefoon. City Brake Control werkt namelijk tot 30 km/u en laat 40% van alle ongelukjes in de stad nou bij een snelheid tot 30 km/u plaatsvinden.
De grens van 30 km/u is voor het systeem strikt. Als we in een Panda op een ‘opblaasauto’ inrijden met een gangetje van net iets meer dan dertig, dan remt City Brake Control alsnog, maar raakt de neus wel de fictieve auto op het testterrein. Door de remingreep wordt gelukkig wel mogelijke schade beperkt. Wanneer je zelf voor het obstakel op de rem trapt, treedt de noodrem van het systeem niet in werking maar helpt het wel de remactie zo snel en krachtig als mogelijk uit te voeren.
Heel betaalbaar
Een blik op de prijslijst leert dat het elektronische vangnet heel betaalbaar is. al hangt de beschikbaarheid wel af van de bestelde uitvoering. Bij een Fiat Panda is City Brake Control opgenomen in het Safety Pack met onder meer ESP, ASR en Hill Holder voor een (tijdelijk) bedrag van slechts 325 euro. Aangezien het eventueel moeten spuiten van een bumper al meer kost dan dit hele pakket, zouden wij het wel weten. En wie het nut van City Brake Control niet wil ervaren; het is eventueel uitschakelbaar. Op een Fiat Panda met Dualogic-transmissie is het Safety Pack zonder meerprijs beschikbaar. Houd er wel rekening mee dat het veiligheidspakket alleen op de minimaal 10.595 euro kostende Panda Edizione Cool of 1000 euro duurdere Panda Lounge te bestellen is.
Voor de Fiat 500L kost City Brake Control slechts 200 euro, vanaf uitrustingsniveau 'Easy' (19.995 euro) en alleen in combinatie met een regensensor (300 euro) en automatisch dimmende binnenspiegel (100 euro). Maar op een Fiat 500L Lounge zijn die laatste twee accessoires standaard en betaal je dus werkelijk 200 euro bij.
Populariteit
Fiat werkt overigens momenteel aan een tweede versie van City Brake Control, dat ook bij hogere snelheden in werking treedt. Dat het geen technische onmogelijkheid is bewijst Volvo, die hun ‘City Safety’ tot een snelheid van 50 km/u laten werken. Sinds de introductie van City Brake Control bij Fiat is een vergelijkbaar systeem ook verkrijgbaar op de Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii. Andere ‘kleintjes’ hebben dit systeem nog niet. Omdat Volkswagen zo'n systeem standaard levert op het tweede uitrustingsniveau, is het aandeel Up's met noodrem aanzienlijk (85%). Bij Seat en Skoda is het op nog luxere versies standaard en anders een losse optie. Daar is de 'score' nog hoger. Fiat laat weten dat de interesse in City Brake Control toeneemt en sinds kort uitlevert. De importeur beraadt zich nog op het verbinden van extra voordeel voor auto's met dit systeem, zoals het aanbieden van een extra voordelige autoverzekering. Dat maakt investeren in veiligheid zelfs kostenbesparend! Toch blijft zoiets lastig als de gebruiker het systeem kan uitschakelen. Maar waarom zou je?
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review