Voor de S60, V60, V70 en S80 wordt het motorpalet dieselmotoren opnieuw ingedeeld. De bekende D2 blijft met 115 pk de instapper, maar de vijfcilinder D3 met 163 pk gaat dan als D4 door het leven. De vertrouwde D5 diesel blijft 215 pk leveren.
Los daarvan hebben de Zweden nog eens het brandstofverbruik onder de loep genomen. Gevolg is dat een aantal varianten nog zuiniger zijn geworden. Zo zakt de S80 met 'D4' naar 114 gram CO2 en scoort de S60 met die motoren dezelfde uitstoot als de DRIVe versie met D2 motor; ook 114 gram. In totaliteit valt te stellen dat alle handgeschakelde diesels voortaan 120 gram of minder uitstoten. Slechts de V70 D5 zit er met zes gram ietsje boven.
20% bijtelling!
Dankzij deze wijzigingen valt er voor leaserijders bijtelllingsvoordeel te behalen voor nieuwe modellen. De CO2-uitstoot van 114 gram is voor de S80 met D4 evenals de S60 met D2 en D4 laag genoeg om nog tot het einde van dit jaar in aanmerking te komen voor 20% bijtelling. Prijzen blijven ongewijzigd.
Veilige snufjes
Tegelijkertijd met de aankondiging van het herziene dieselpalet introduceren de Zweden voor de S60, XC60, V70, XC70 en S80 nieuwe assistentiesystemen. Road Sign Information, Active High Beam (een grootlichtassistent) en Tunnel Detection kunnen aan de lange lijst veilige snufjes worden toegevoegd. Die laatste herkent tunnels en schakelt de verlichting in. Maar hebben we daar al niet een lichtsensor voor?
Nieuw voor alle nieuwe Volvo's is de verlichte versnellingspook die we voor het eerst zagen in de nieuwe V40. Voor de V70 is een aangepaste grille met hoogglanszwarte accenten weggelegd.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review