Geen FT-86 maar GT 86 – Toyota’s nieuwe sportauto

Toyota’s nieuwe sportauto is af en wordt niet als FT-86 maar GT 86 onthuld. De 200 pk sterke achterwielaandrijver moet het merk weer sportief op de kaart zetten. Prijzen volgen begin 2012, rijden kan iets later.

Deze week onthult Toyota op de Tokyo Motor Show de opvolger van iconen als de AE-86, de Celica, MR2, Sports 800 – en in zekere zin ook van de 2000 GT en Supra. Het eerste dat aan de buitenkant opvalt, is dat de carrosserie van de GT 86 bijzonder compact is. De sportauto is nog geen 1,29 meter hoog en 4,24 meter lang.

De berijder van de achterwiel aangedreven GT 86 commandeert via zijn rechtervoet een hoogtoerige tweeliter D4-S boxermotor met 200 pk bij 7000 toeren, ontwikkeld samen met Subaru. De viercilinder is zowel direct- als indirect ingespoten en kent een hoge compressi van 12.5:1. Naar keuze is de GT 86 gekoppeld aan een zesbak of automaat. Ongeacht de transmissiekeuze belooft Toyota ook een laag verbruik. Cijfers zijn echter nog niet vastgesteld.

Het onderstel is gebouwd voor sportieve prestaties. Vóór maakt de GT 86 gebruik van MacPherson veerpoten en aan de achterzijde wordt een dubbele wishbone ophanging gemonteerd. ABS en ESP zijn aangepast aan sportief rijgedrag.

Achter het stuur, wordt de sportieve inborst van de auto onderstreept door een klein stuur, lage zit en lichtmetalen pedalen. Koolstofvezel interieurdelen, kuipstoelen, zwarte (lederen) bekleding met rode stiksels maken de GT 86 extra racy. Ook een reeks tuimelschakelaars moet de sportieve bestuurder een glimlach gaan bezorgen.

Prijzen en specificaties worden pas in de eerste helft van 2012 bekend gemaakt. De GT 86 staat naar verwachting medio volgend jaar in de showroom.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.