Mercedes heeft de nieuwe M-Klasse gepresenteerd. De stoere Duitser is niet alleen compleet nieuw en ruimer (2010 liter bagageruitme!), maar dankzij nieuwe aandrijflijnen ook veel zuiniger. Dat klinkt misschien niet interessant, maar geeft Mercedes de kans te bewijzen dat een forse SUV ook een gunstig brandstofverbruik kan hebben.
De ML 250 BlueTEC 4MATIC is het beste voorbeeld van het huis; de 204 pk sterke viercilinder biturbodiesel – ook beschikbaar in de S-Klasse - verbruikt in combinatie met de zeventrapsautomaat en start/stop-techniek slechts 6.0l/100km. Het levert de ML 250 CDI een B-label op. Met de optionele 93 liter tank is dan een giga actieradius van 1.500 km mogelijk. Dankzij de SCR-katalysatortechniek met AdBlue voldoet de ML 250 BlueTEC 4MATIC nu al aan de Euro 6 emissienorm die in 2014 van kracht wordt.
Geen V8 voor Nederland
De andere dieselvariant ML 350 BlueTEC is een zescilinder met 258 pk en blijkt met een brandstofconsumptie van 6.8 liter ook nog vrij bescheiden en verbruikt zelfs twee liter minder dan zijn voorganger. Voor benzinerijders is er de nieuwe ML 350 die 306 pk levert; deze zespitter komt op 8.5l/100km en laat de Duitse SUV in 7.6 seconden naar honderd sprinten. De topsnelheid ligt op 235 km/u. De ML 500 met 4.6 liter biturbo V8 komt niet naar Europa. Ook de achterwielaangedreven ML 250 BlueTEC lijkt ons land niet aan te doen – daar zou geen markt voor zijn.
Het verlaagde brandstofverbruik heeft ook z’n positieve uitwerking op de prijs. Zo is de nieuwe M er vanaf 69.900 euro; voorheen moest er minimaal 77.600 euro worden neergeteld. De ML 350 benzine is zelfs 6400 euro goedkoper dan zijn voorganger en kost nu 74.900 euro.
Innovaties
Naast de nieuwe aandrijflijnen is de M-Klasse ook uitgerust met innovatie features. Nieuw voor de M-Klasse is selective damping waarbij de mate van demping automatisch wordt aangepast aan de wegomstandigheden. Het 4Matic vierwielaandrijvingsysteem is standaard en beschikt bij de zescilindervarianten over een speciaal offroad rijprogramma. Aanvullend is er een On&Offroad package beschikbaar met voorgeprogrammeerde functies zoals Automatic, Offroad 1 en 2, Winter, Sport en Trailer. Ook is er aan hardware zoals een tweetraps tussendifferentieel met reductiebak, een differentieelslot en een AIRMATIC-functionaliteit die een bodemspeling van 285 mm en een waaddiepte van 600 mm mogelijk maakt gedacht.
Das Haus heeft daarnaast Active Curve ontwikkeld. Het wordt geleverd in combinatie met Airmatic luchtvering of het offroad-pakket. Active Curve maakt gebruik van actieve torsiestabilisatoren die overhellen van de carrosserie tot een minimum beperken. De vertrouwde assistentiesystemen Attention Assist, dodehoekdetectie, Pre-Safe, rijstrookassistent en nachtzicht mogen op de nieuwe M-Klasse natuurlijk ook niet ontbreken. Elke nieuwe M-Klasse is standaard uitgevoerd met radio/cd, centraal TFT-scherm, USB, Bluetooth en AUX. Comand navigatie of het voordelige Becker Map Pilot systeem staan, evenals een CD-wisselaar op de optielijst.
Dealerdebuut en prijs
De nieuwe Mercedes-Benz M-klasse beleeft zijn officiële debuut op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) in september. Hij wordt in november bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers verwacht met een prijs vanaf 69.900 euro. Van 12 tot en met 15 juli vindt er een exclusieve sneak-preview plaats bij Mercedes-Benz Nederland, een afspraak maken kan alleen via de dealer.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review