(Bijna) alle details van de nieuwe Saab 9-4X

Volgende maand presenteert Saab in Los Angeles de nieuwe 9-4X. Voor de Zweden reden genoeg om alle details en

Volgende maand presenteert Saab in Los Angeles de nieuwe 9-4X. Voor de Zweden reden genoeg om alle details en informatie omtrent deze Scandinavische midi-SUV uit de doeken te doen. Met de nieuwste Saab-genen, twee turbobenzinemotoren en standaard vierwielaandrijving belooft het merk medio 2011 weer een echte Zweed rijker te zijn.

De nieuwe 9-4X broeit al even op ons netvlies. Al meer dan een jaar geleden sijpelden beelden van het eindresultaat op het internet. Toch moeten we tot volgende maand wachten om de 9-4X officieel uit de doeken te zien gaan.

Saab genen

Het is al duidelijk dat de 9-4X echte Saab genen meekrijgt. Zijn gestroomlijnde neus, zwarte buitenspiegels en typisch gecamoufleerde A-stijlen doen er geen misverstand over bestaan familie te zijn van de onlangs geïntroduceerde 9-5. Nog zo’n kenmerkend designdetail van Saab is de achterruit met wraparound effect, voorzien van stevige C-stijlen. Ook de achterverlichting van de 9-4X is geïnspireerd op de 9-5 Sedan. Een kenmerkende lichtbalk in ijsblok-vorm, vormt zich rondom de achterlichten op het kofferdeksel. De achterbumper is afgewerkt met een zwart, krasvrij materiaal. Bij beide motorversies zijn de uitlaatpijpen geïntegreerd in de achterbumper. Afhankelijk van de uitvoering zijn 18 of 20 inch wielen standaard. De sportieve Aero krijgt naast het grootste lichtmetaal ook een donkere grille en geborstelde aluminium strips over de zijkant van de auto.

Cockpit

Zoals het een Saab betaamt is het interieur ingericht met een cockpit-look. De tunnel, middenconsole en het instrumentenpaneel is om de bestuurder heen gebogen en ten dele ingericht met een zwarte, grijze of beige kleurstelling. Voor een optimale zitpositie biedt Saab elektrische pedaalverstelling in de optielijst. Ventilatieroosters hebben joy-stick bediening en om de motor te starten moet er een knop tussen de stoelen worden ingedrukt. Naar keuze wordt de afwerking van het dashboard gecompleteerd met hout of koolstofvezel. De drie belangrijkste klokken zijn ondergebracht in een soort van met chroom afgezette ‘buizen’. Naar keuze kan in de middelste klok een snelheidsmeter worden geprojecteerd die er uitziet als een hoogtemeter van een vliegtuig. Traditiegetrouw schakelt het paneel op verzoek over tot een Night Panel, waarbij alle meters behalve die van de snelheid op ‘zwart’ gaan.

Naast vijf zitplaatsen en 485 liter bagageruimte biedt de 9-4X extra flexibiliteit met behulp van de neerklapbare achterbank. Ook de rugleuning laat zich desnoods verstellen. Een extra zitrij is niet leverbaar, maar wel biedt Saab U-vormige rails voor de inrichting van de laadvloer om bagage goed beschermd (en veilig) vast te zetten. Bij de meest luxueuze uitvoering Aero is bovendien een elektrisch te openen en sluiten achterklep inbegrepen.

Standaarduitrusting

De uitgebreide standaarduitrusting van de 9-4X omvat onder meer 18 inch lichtmetalen wielen, bi-xenon adaptive koplampen, mistlampen, elektrische raambediening voor en achter, elektrische spiegelverstelling en cruise control. Ook automatische airco, keyless starten, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een elektrische handrem, Saab Infotainment met CD/AUX en USB is op elk exemplaar voorhanden. Als Aero is de 9-4X helemaal compleet met 20 inch turbine velgen, stuurwielbediening van de automaat, een adaptief onderstel DriveSense met snelheidsafhankelijke besturing, parkeerhulp rondom, geperforeerd lederen stoelen, Bose Audio met 10 speakers en verstelbare pedalen. Veilige snufjes zoals een regensensor, een achteruitrijcamera en zelfdimmende binnen- en buitenspiegels mogen niet ontbreken op het topmodel.

Twee turbobenzines

Onder de motorkap is er de keuze tussen twee compacte, dwarsgeplaatste V6 motoren, een atmosferische en een turboversie. Dit zijn beide benzinemotoren, een diesel ligt niet in de planning. De 3.0 V6i (265 pk/302 Nm) is voorzien van een directe injectie en variabele kleppentiming. Daarmee accelereert de toch alweer twee ton zware 9-4X in negen seconden naar 100. Als topsnelheid noemt Saab 210km/u. De 2.8 V6 turbo (300pk) is voorzien van een directe injectie met een twin-scroll turbo en is alleen verkrijgbaar als Aero. Met 400 Nm tussen 2000-5000 toeren heeft de topmotorisering meer dan vlotte prestaties in zich; het sprintje naar honderd duurt dan slechts iets meer dan acht tellen en op top loopt de Turbo nog harde; 230 km/u. Beide motoren hebben een automatische, adaptieve zesversnellingsbak. Saab’s variabele XWD met elektronisch slipdifferentieel (eLSD) is standaard op alle versies. Cijfers voor het brandstofverbruik zijn nog niet bekend.

In Noord-Amerika, start de verkoop van de 9-4X in mei 2011. In de loop van 2011 wordt de 9-4X in Europa en andere continenten te koop aangeboden. De prijszetting wordt kort voor de marktintroductie bekendgemaakt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.