Een wel heel sportieve plugin-hybride van Porsche – de 918 Spyder concept

Een supersnelle sportauto met een middenmotor en plugin-hybridetechniek, die sneller is dan de Carrera GT en zuiniger

Een supersnelle sportauto met een middenmotor en plugin-hybridetechniek, die sneller is dan de Carrera GT en zuiniger dan alle stadsauto’s. Dat is de verrassing die Porsche voor ons in petto heeft op de Autosalon van Genève, waar de 918 Spyder als studiemodel in de spotlights staat.

De Porsche 918 Spyder is een bijzondere auto. Aan de ene kant is het direct de meest zuinige Porsche ooit, met een gemiddeld verbruik van 3l/100km en een CO2-uitstoot waar stadsautootjes jaloers op zijn: 70g/km. Aan de andere kant presteert deze 918 Spyder als een echte supersportauto, met 320 km/u topsnelheid en een sprinttijd naar 100 in slechts 3.2 seconden. Op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring zet de Porsche 918 Spyder met 7 minuten en 30 seconden zelfs een betere tijd neer dan de Porsche Carrera GT!

De open tweezitter is om dit mogelijk te kunnen maken speciaal vervaardigd uit met koolstof versterkte kunststof en doelgericht toegepaste elementen van magnesium en aluminium. Daardoor legt de Spyder niet alleen een zeer gering gewicht van slechts 1.490 kilo in de schaal.

Voor de aandrijving zorgt een hoogtoerige V8-motor, een doorontwikkeling van de succesvolle 3,4-litermotor uit de RS Spyder-raceauto, die meer dan 500 pk levert en een maximumtoerental van 9.200 tpm aankan. Deze krachtbron is als middenmotor voor de achteras gemonteerd. Verder is deze conceptauto voorzien van elektromotoren op zowel de voor- als de achteras. Samen leveren deze nog eens 218 pk extra. Het riante koppel van de V8 wordt via een zeventrapstransmissie met dubbele koppeling naar de achteras doorgegeven. De voorste elektromotor bedient de voorwielen via een vaste overbrenging.

Via een keuzeschakelaar aan het stuur heeft de rijder keuze uit vier rijmodi: in de modus ‘E-Drive’ wordt de Porsche 918 Spyder puur elektrisch aangedreven met een actieradius van 25 km. In de ‘Hybride-modus’ worden de elektromotoren én de verbrandingsmotor ingezet. Ook in de ‘Sport Hybride-modus’ worden beide aandrijfsystemen benut, waarbij het systeem zich op prestaties focust. Het accent ligt daarbij op achterwielaandrijving. In de ‘Race Hybride-modus’ worden beide aandrijfsystemen puur op maximalisering van de prestaties en de rijdynamiek voor toepassing op circuits afgestemd, zodat het systeem op de grenzen van het mogelijke opereert. Wanneer voldoende acculading voorhanden is, kan via een heuse ‘push-to-pass’-knop extra aandrijfkracht worden gegenereerd, bijvoorbeeld voor inhaalacties of gewoon voor nog betere prestaties.

Voor de opslag van energie gebruikt Porsche een vloeistofgekoelde lithium-ion-accu, die achter de passagierscel is geplaatst. In een plug-inhybride kan deze accu via het vaste stroomnet worden opgeladen. De kinetische energie van het voertuig wordt tijdens het remmen ook in elektrische energie omgezet en in de accu opgeslagen. Die energie kan tijdens de acceleratie van het voertuig weer worden benut.

De 918 Spyder is een van de drie hybridemodellen van Porsche die op de Autosalon van Genève 2010 hun wereldpremière beleven. Want behalve de 918 Spyder presenteert Porsche ook de nieuwe Cayenne S Hybride – deze sportieve terreinauto is voorzien van parallelle hybrideaandrijving – en de 911 GT3 R Hybride – een raceauto die voorzien is van elektrische voorwielaandrijving en een vliegwielaccumulator.