In detail - Mitsubishi ASX

Mitsubishi gaat met de tijd mee en presenteert het type auto van nu: de compacte crossover. De Japanners geven hun

Mitsubishi gaat met de tijd mee en presenteert het type auto van nu: de compacte crossover. De Japanners geven hun eigen spruit de naam ASX en wordt als iets kleiner, maar ook sportiever broertje onder de Outlander gepositioneerd. Hij komt nog voor de zomer op de markt met een zeer moderne 150 pk 1.8 dieselmotor en een benzineversie, ook met tweewielaandrijving.

De nieuwe Mitsubishi ASX vertegenwoordigt de productieversie van het Concept-cX prototype zoals dat in september 2007 op de Frankfurt Motor Show stond. Het model groeide echter wel twintig centimeter tot 4.30 meter en werd ook iets hoger, om uiteindelijk niet al te compact te zijn. Dat wordt nog eens verduidelijkt door de wielbasis van 2.67 meter – identiek aan de Outlander! Voorzien van de stoere Jet Fighter-grille en toelopende koplampen heeft de nieuwe telg direct een sterk en krachtig, maar ook duidelijk familiegezicht. De designers hebben de ASX als compacte crossover verder vooral vlot en expressief laten lijken. Aan de achterzijde van de ASX ging het er vooral om het silhouet van de auto lager en breder te maken, zonder dat er door de korte overhang sprake zou zijn van een te gedrongen postuur.

Panaromadak met LED

In het interieur biedt de ASX met zijn riante wielbasis plaats aan maximaal vijf personen. Ze kijken uit op een donker, overzichtelijk dashboard, waarbij Mitsubishi extra heeft ingezet op het gebruik van goede afwerkingsmaterialen. Net als in de Outlander resulteerde dat bijvoorbeeld in een zachte omranding van het typisch gekokerde instrumentarium. Zilverkleurige- en chroomaccenten frissen de boel een beetje sportief op. Door de verstelbare achterbankleuningen verschilt de bagageruimte tussen de 416 liter (rechtop positie) en de 393 liter (schuine positie). Verder biedt de ASX een skiluik, bekerhouders, deelbare achterbankleuning, opvouwbare achterbank en een bagagevak in de bodem. Op de optielijst staat een sfeerverhogend panoramadak met LED-verlichting in het ruitframe.

Als nieuwste telg van MMC’s ‘Project Global’ met de mid-size platform als basis, zal de Mitsubishi ASX naar eigen zeggen niet onderdoen voor de Lancer als het gaat om rijeigenschappen. Hierbij profiteert de nieuweling ook van elektrische stuurbekrachtiging. Hij heeft nagenoeg dezelfde bestuurderspositie als de Outlander maar biedt als eerste Mitsubishi ook een stuur dat zowel in hoogte als diepte verstelbaar is. Zoals het een crossover betaamt is vierwielaandrijving voorhanden. Andere comfortabele- en veiligheidsvoorzieningen van de ASX zijn onder meer xenon koplampen, ESP, hill start assist, ABS, en 7 airbags.

Nieuwe 1.8 diesel

Onder de kap debuteert een nieuwe MIVEC dieselmotor met een inhoud van 1.8 liter – de moderne zestienkleps oliestoker met variabele kleptiming(!) komt later dit jaar ook in de Lancer. Het blok levert een heel gezonde 150 pk en 300 Nm, en wordt gekoppeld aan een zesbak. Hierbij komt deze zo zuinig mogelijk voor de dag dankzij het pakket ClearTec-maatregelen, waaronder een start/stop-systeem, regeneratie van remenergie, roetfilter en banden met een lage rolweerstand. Ook zijn LED-achterlichten standaard gemonteerd. Dit alles resulteert in 145 g/km CO2 uitstoot en iets meer dan vijf liter dieselolie. De 4x4-versie spuwt vijf gram extra de lucht in. Toch sprinten beide versies binnen 10 tellen naar honderd en ligt een top van 200 km/u binnen handbereik. Later volgt nog een 116 pk versie van deze diesel.

...of 1.6 benzine

Klanten die voor een ASX met benzinemotor opteren worden op hun wenken bediend met een nieuwe 1.6 liter DOHC 16v MIVEC-motor (icm 2WD). Eveneens een ontwikkeling uit eigen huis, met de 1,5 liter benzinemotor uit de Colt als basis. In de ASX komt de 115 pk sterke 1.6-motor ook beschikbaar met het milieuvriendelijk ClearTec-pakket. Hij wordt leverbaar met naar keuze een handgeschakelde vijfversnellingsbak en komt op gemiddeld 135g/km CO2, wat ongeveer overeenkomt met 5.7l/100km. Nog even de cijfers: topsnelheid 183km/u, 0-100 in 11.4 seconden.

Standaarduitrusting

Het ASX-basismodel is standaard uitgerust met een radio/cd/MP3-speler, AUX-in functie, vier luidsprekers, en handbediende airconditioning. In de andere ASX-uitvoeringen zijn onder meer beschikbaar: automatische airconditioning, regen- en lichtsensors, cruise control, een multifunctioneel stuurwiel, een achteruitrijdcamera, Bluetooth en USB-aansluitingen, extra getint ‘privacy’-glas, xenon koplampen, een keyless operation systeem, stop/startknop, leren bekleding, HDD-navigatie en een audioserver of hoogwaardige Rockford Fosgate Premium audiosystemen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.