Einsteigen bitte! - Dit is de nieuwe Volkswagen Sharan

Koud voor de opening van de Autosalon van Genève is de nieuwe Volkswagen Sharan digitaal in vol ornaat te bezichtigen. Het segment van de full-size MPV leeft ook bij Volkswagen gewoon weer voort. Wederom zo ruimtelijk, maar ook zo efficiënt mogelijk. Daarom doen onder meer schuifdeuren, vierwielaandrijving en turbomotoren speciaal hun intrede.

Volkswagen heeft de huidige Sharan lang in leven gehouden, bijna vijftien jaar zelf. Na zijn introductie in 1995 heeft het ruimtemodel natuurlijk wel een facelift ondergaan, maar de basis bleef gelijk.

Om ook in 2010 nog voet aan wal met een full-size MPV te zetten moest er een geheel nieuwe generatie worden ontwikkeld. Volkswagen is - net als Ford, die onlangs de Galaxy heeft opgefrist - van mening dat met een efficiënt, maar gezinsvriendelijk concept, de Sharan er de komende tijd weer tegen moet kunnen. Het design van de Sharan is voorspelbaar; hoekig, maar ook modern. de in de grille uitvloeiende koplampen verzorgen de gezinsbus opnieuw een strak, helder familiegezicht. De koets is verder opgeleukt met chroomaccenten langs de raamlijn - die voor het 'dynamische' uiteindelijk iets oploopt. Achteraan blijft de Sharan in zijn functie, met een recht aflopende achterklep en strakke lichtunits.

Meer ruimte én schuifdeuren

Nieuw voor de Sharan is de gebruikmaking van schuifdeuren. Terwijl de Espace, Galaxy en de vorige generatie Sharan het gewoon met vijf deuren doen, kiest VW nu voor in- en uitstapvriendelijke schuifportieren. Niet direct zichtbaar, maar wel goed om te weten is de gegroeide afmetingen van de carrosserie, de Sharan krijgt er maar liefst 22 centimeter bij. Wellicht is deze keuze te verklaren met het oog op de nieuwe Touran, die ongetwijfeld ook iets zal groeien. Of heeft Volkswagen hiermee een opvolger voor de tot Routan omgedoopte Chrysler Voyager voor de Amerikaanse markt ? Hoe dan ook is de Sharan wederom full-size, met ruimte voor maximaal zeven inzittenden en 2300 liter bagage, ondanks de ten gunste van de stroomlijn iets gereduceerde hoogte van de carrosserie.

Het leefklimaat binnenin wordt opgewaardeerd met materiaalgebruik van 2010, compleet met de laatste generatie audio- en navigatiemogelijkheden. Het dashboard heeft een eigen design maar is herkenbaar en overzichtelijk ingericht. Handig is het nieuwe Easyfold-systeem, waarmee de derde zitrij eenvoudig kan worden weggeklapt. Zoals het een moderne VW betaamt staat de luxe en comfort van bi-xenon, actieve demperregeling, niveauregeling, een automatische parkeerassistent, elektrisch zonnedak op de optielijst.

TSI en TDI met start/stop

Onder de motorkap gaat Volkswagen voor TSI en TDI motoren, gekoppeld voor extra zuinigheid aan start/stop-techniek. Dat is immers het basisrecept om goede prestaties aan een gunstig brandstofverbruik te koppelen. Het dieselpalet bestaat uit de 2.0 TDI in 140 en 170 pk uitvoering, uiteraard voorzien van common rail techniek. De meest spaarzame variant verbruikt 5.4l/100km, een zeer nette score! Benzinerijders kunnen opteren voor de 1.4 TSI en 2.0 TSI met respectievelijk 150 en 200 pk. DSG is alleen beschikbaar op die laatste motorvariant. 4Motion vierwielaandrijving is mogelijk in combinatie met de 2.0 TDI 140 pk. Deze uitvoering komt volgend jaar op de markt.

Marktintroductie voor de zomer

Volkswagen verwacht de nieuwe Sharan in september bij de dealers. Prijzen en specifieke uitrustingsspecificaties worden in de aanloop van zijn marktintroductie vrijgegeven.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.