Met smartforum.nl op bezoek bij BRABUS

Eind vorige week werd door een aantal leden van smartforum.nl een 'BRABUSmeeting' in het Duitse Bottrop georganiseerd. Die dag stond een rondleiding bij BRABUS op het programma, waarin de smartliefhebbers een kijkje in de keuken konden nemen van de grootste tuningfirma ter wereld. Bij een blik in de showrooms met uitgedoste smartjes en Mercedessen bleef het niet. Ook de werkplaats en het ontwikkelingscentrum bleef niet achter gesloten deuren. Een enerverende dag!

Zoals gezegd is BRABUS de grootste tuningfirma ter wereld. Diverse smarts en Mercedes-modellen worden qua uiterlijk en techniek geheel naar hun smaak (en de wensen van de klant) in eigen stijl uitgedost. En sinds een aantal jaar worden Chrysler, Jeep en Dodge als Startech onder handen genomen. Alweer ruim 30 jaar is BRABUS een begrip, inmiddels in meer dan 100 landen. Wat begon als persoonlijke interesse mondde uit in een groot concern met vele klanten. Bij de vestiging in Bottrop wordt vooral gewerkt aan nieuwe modellen of exemplaren voor klanten met individuele wensen, terwijl in het Franse Hambach de grootschalige productie plaatsvindt van bijvoorbeeld de Smart Fortwo BRABUS.

smart BRABUS

Smart heeft altijd al BRABUS-uitvoeringen in haar modelgamma gehad. De fortwo, en niet meer in productie zijnde forfour en roadster zijn in BRABUS-uitvoering als topmodel gepositioneerd. Met keuze uit een BRABUS-pakket met optische verfraaiingen, alleen chiptuning, of een échte, die tegenwoordig ook nog als Xclusive variant te bestellen is, zijn de mogelijkheden te over. Geen wonder dat veel smartliefhebbers graag hun tweezitter verder opleuken en graag een blik achter de schermen willen zien.

Al vroeg in de ochtend opende als eerste de BRABUS showroom met smarts haar deuren. Tussen de ‘gangbare’ BRABUSfortwo’s bevinden zich daar ook exclusieve pronkstukken als een racy-forfour SBR en een handgeschakelde roadster, oorspronkelijk bedoeld voor de Aziatische markt. Last but not least stond ook de Roadster bi-turbo opgesteld. Een vuurrood staaltje techniek, waarbij twee 700cc driecilinders aan elkaar gekoppeld vakkundig in het motorcomparitment werden gelepeld. Hoewel TopGear een van de gelukkige was om ermee te rijden, is dat een uitzondering. De auto heeft namelijk geen toelating voor op de weg. Hij heeft puur als image-maker gediend en de ontwikkeling ervan bleek goedkoper dan een uitgebreid marketingcampagne voor Smart zelf. Kijk, dat willen we horen! Bijzonder is de BRABUS Ultimate 112, die al eerder op Autovandaag verscheen. Achterin de showroom stond een glanzend-wit exemplaar letterlijk in de spotlights. Het knalrode interieur was ook zeker niet te missen, maar over smaak valt niet te twisten...

De rondleiding ging verder in de werkplaats. Het bleek voor velen een openbaring eerste klas. Tientallen fortwo’s stonden – al dan niet totaal gestript en met losse onderdelen – te wachten op hun nieuwe eigenaar. Sommige exemplaren hebben nog niet eens veel weg van het eindresultaat en lijken meer op een carrosserie-karkas. Voor de smartforumleden een gelegenheid bij uitstek om de fortwo binnenstebuiten gekeerd te aanschouwen. Let wel, hier worden alleen exemplaren gebouwd van klanten met individuele wensen, of exclusieve modellen als de zojuist genoemde Ultimate 112. Wanneer je een ‘gewone’ BRABUS besteld rolt hij 'gewoon' tussen zijn minder bedeelde broeders van de band.

Vervolgens stonden de test- en rollenbanken op het programma. Ten tijde van ons bezoek werd er gewerkt aan een V8, uiteraard niet voor een Smart bedoeld. De ruimte eromheen kan naar wens gekoeld worden tot ruim onder het vriespunt, of juist omgetoverd worden in een sauna. De ontwikkeling gaat immers niet over rozen; kwaliteit en duurzaamheid staat voorop! Niet zo gek dat deze testbanken een investering van miljoenen euro's vergen.

BRABUS-Benz

Na de nodige smart-verwennerij stond nu de Mercedes-tak op het programma. De aftrap vond plaats op het buitenterrein, waar diverse modellen van klanten stonden opgesteld. Naast een exclusieve en tevens onbetaalbare BRABUS Bullit Black - oneerbiedig gezegd een C-klasse met 730 pk - varieerde het aanbod van zwarte G-klasses tot een blauwgekleurde S. In de showroom konden we ons vergapen aan glimmend-zwarte Mercedes-bolides, waarbij ‘toevallig’ de SLR even gestart verplaatst moest worden. Wat een geluid! Denk overigens niet dat BRABUS bij Mercedessen alleen V8 gebulder aanbiedt. Een E300 Bluetec diesel werd eveneens aangeboden, voor een prijs waar we in Nederland alleen van kunnen dromen. Schoon, snel en relatief zuinig gaat blijkbaar prima samen! In de hoek stond een politie-uitvoering van de fortwo Ultimate 112 opgesteld, die tot meer in staat lijkt dan dat hij daadwerkelijk kan, natuurlijk. Een aantal BRABUS-adepten namen nog enkele acessoires mee. Je Smart Roadster is bijvoorbeeld immers niet af zonder....BRABUS kentekenplaathouder. Dit is zeker niet kinderachtig bedoeld. Het zijn liefhebbers die stuk voor stuk hun eigen Smart perfectioneren.

In de brandschone werkplaats stonden diverse modellen op de brug, te wachten op modificaties naar aanleiding van individuele klantwensen. In een aparte sectie voor entertainment – want daar zijn ze sinds 1982 al in thuis - stond nog een knalgele BRABUS Bugatti EB110 opgesteld. Met enige trots wist onze ‘gastheer’ nog te melden dat BRABUS verder gaat dan de huistuner van Mercedes; AMG. Zo zijn de mogelijkheden voor interieurmaterialen en lakkleuren in principe oneindig. Feitelijk is alles mogelijk, van de kleur van een handtas tot de tint van een meubelstuk. Dat heeft zo wel zijn prijs...

Engineering en Development

Vervolgens konden we een blik werpen bij de engineering. Ook in dit geval wordt hier gewerkt aan ‘speciale verzoeken’, vakkundig, met de hand en met uiterste precisie. Een eenmaal ontwikkeld blok rolt vervolgens in Hambach van de band. Ter plaatse was een medewerker druk doende een V6 diesel voor een Mercedes bedrijfsauto te modificeren.

Opeens waren alle blikken gericht op een BRABUS Maybach die naar binnen werd gereden. De bestuurder bleek de CEO van BRABUS, Bodo Buschmann, die graag een woord tot ons wilde richten. Een rij Nederlandse smartjes op het parkeerterrein was hem immers niet ontgaan... In een aantal minuten lichtte hij onder andere de oorsprong van BRABUS toe en luchtte hij zijn overigens positieve mening over smart. Daarop volgde een toezegging om bij Research en Development te neuzen. Foto’s maken waren helaas niet toegestaan, maar een medewerker vertelde en liet zien hoe BRABUS-onderdelen van een digitaal idee via een studiemodel naar een eindproduct worden ontwikkeld. Het is bijzonder om te zien wat er bij komt kijken om iets als een mistlamp(behuizing) voor een BRABUS fortwo te ontwikkelen. Er mogen natuurlijk geen andere onderdelen in de knel komen en ook de bevestiging moet precies op zijn plaats vallen. De ontwikkelingskosten zijn niet gering. Zojuist genoemd voorbeeld laat alleen al 35.000 euro aan kosten noteren.

Het bezoek nadert zijn eind en na een gemeende wens dat Oranje mag winnen – wat helaas niet is gebleken - werd er koers gezet naar een restaurant met Duitse 'Bratwurst' en andere lekkernijen. Daarna ging via de Autobahn iedereen weer huiswaarts, al dan niet met een enthousiaste vaart.

Meer informatie over BRABUS kun je vinden op www.brabus.de. Smartrijders en andere geïnteresseerden kunnen tevens een kijkje nemen op www.smartforum.nl.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.