Twee auto's, een identiek traject van zo'n 500 kilometer vanuit Nederland via België naar Frankrijk. De rit met de Zoe in november met temperaturen rond de 5 graden en de tweede recenter met de Tesla bij vriezend winterweer.
FastNed
De Renault Zoe met grote batterij heeft bij hogere temperaturen een actieradius van zo'n 300 kilometer. Bij lagere temperaturen blijft daar nog zo'n 230 tot 240 kilometer van over. Als er binnen redelijke afstanden snellaadpalen beschikbaar zijn, vormt dat een prima basis om ritten naar het buitenland te ondernemen. Dus vol goede moed op pad. De betreffende Zoe kan met maximaal 43 kW laden en dan is de batterij in zo'n 40 minuten tot 80 procent gevuld. In theorie althans. Ervaringen met FastNed leren dat gemiddeld tussen de 80 en 90 procent van deze 43 kW wordt gehaald. Niet slecht.
Allego
De route met de Zoe bevat diverse laadmogelijkheden. Eerst bij de afslag Manhay een stuk onder Luik waar een snellader beschikbaar is bij een Total tankstation. Zowel op de heen- als terugweg wordt daar geladen. Gemakkelijk te vinden met een ruime koffiehoek met direct zicht op de auto. Prima dus. Maar exploitant Allego weet niet meer dan de helft van het aantal beloofde kilowatts te leveren. En dat betekent dat laden tot 80 procent dus niet 40 minuten, maar een uur en 20 minuten duurt. De eerste onnodige vertraging is dan al opgelopen.
Gratis
Om zover mogelijk te komen, blijft de snelheid onder de 100 km/h. Dan ervaart de auto minder aërodynamische tegendruk en komt dus verder. Het rijden met de Zoe gaat net als in Nederland prettig stil, voldoende krachtig en comfortabel. De tweede stop is nabij Arlon tegen de Luxemburgse grens. Een snellader is daar niet beschikbaar. Wel een reeks 22 kW laders bij McDonalds en aan de overkant 11 kW laders bij Ikea. Die laatsten zijn tijdens openingsuren zelfs gratis. Omwille van de snelheid toch maar gekozen voor de 22 kW laders van BlueCorner. De Renault geeft op het dashboard aan dat het laden tot vol zo'n anderhalf uur gaat duren. Tja, daar stel je je dan maar op in. Even eten en een uitgebreide rondgang door de Ikea-vestiging geven voldoende afleiding. Bij terugkomst blijkt echter dat de auto maar tot 66 procent is geladen. Het laadproces is afgebroken door de auto. Later blijkt bij uitlezing door de dealer dat de laadstroom bij dit laadpunt zo instabiel is dat de boordelektronica de techniek beschermd. Later blijkt op de factuur dat het percentage van de 22 kilowatt dat daadwerkelijk wordt bereikt tussen de 25 en 80 procent ligt. De tweede onnodige vertraging is daar.
Vertraging
Vervolgens koers gezet naar de eerste Franse snellader en dat via een Renault-dealer in Nancy om er zeker van te zijn dat de snellader probleemloos wordt gebereikt. De laadpaal buiten doet het niet. Na uitleg aan de balie van de werkplaats laat de receptionist in kwestie ons gewoon een uur wachten. We willen alleen maar 10 minuten laden! Weer een uur vertraging.
Corri-door
Corri-door is een dochter van de Franse elektriciteitsmaatschappij EDF. Zij hebben een laadnetwerk van zo'n 200 punten in Frankrijk aangelegd met een maximale onderlinge afstand van 80 kilometer. Dat klinkt goed. Zelfs met elektrische auto's met een kleinere batterij is er dan goed te rijden. Maar het laden duurt lang op het grote tankstation nabij Toul. Later blijkt uit de factuur dat deze zogenaamde snellader in plaats van 43 kW slechts tussen de 9,35 en 24,7 kW levert (op dezelfde plek wordt zowel heen als terug geladen op verschillende dagen). Schandalig is bovendien dat Corri-door afrekent per tijdseenheid. Dus hoe slechter ze presteren, hoe meer geld het de klant kost. De PR-man legt uit dat ze dit doen om te voorkomen dat mensen hun elektrische auto te lang aan de laadpaal laten staan, ook al is de batterij vol. Begrijpelijk in steden of op bedrijventerreinen, maar niet langs de snelweg waar iedereen zo vlot mogelijk weer met een volle accu verder wil. Bij een capaciteit van 9,35 kW duurt het laden dus vier keer zo lang, 3 uur en 40 minuten in plaats van de ingecalculeerde 40 minuten! Per kW wordt in het slechtste geval 1,57 euro afgerekend, ruim zes keer zoveel als de stroom thuis.
Beperking
Alleen al deze ervaring geeft aan dat de beperking niet meer in de elektrische auto's zit, maar in het laadnetwerk. Op de zuilen van Corri-door staan alle automerken met hun logo vermeld. Ze mogen zich voor deze wanpresetatie terecht schamen. PR-man Emanuel Vaille raadt aan om contact op te nemen met de techniek. Sodetrel is daarvoor verantwoordelijk, ook een EDF-dochter. We besparen ons de moeite omdat zij zonder twijfel de schuld zullen toeschrijven aan de auto en dan zitten we in een cirkeltje waar niemand nog uitkomt.
12 uur
De Zoe doet uiteindelijk bijna 12 uur over een rit die met een brandstofgestookte auto 5 tot 5,5 uur in beslag neemt. Door incompetentie van de snelladers in België en Frankrijk zullen eigenaren van elektrische auto zich nog wel twee keer bedenken om met een dergelijke auto op vakantie te gaan. En daarmee wordt de bruikbaarheid van een elektrische auto op dit moment sterk beperkt zodra onze landsgrenzen worden gepasseerd. Let wel, in alle gevallen staat de Zoe helemaal alleen aan het laadstation zonder andere auto's die de capaciteit kunnen beperken.
Tesla
Later deze week onze bevindingen op hetzelfde trajact, maar dan met een Tesla Model X. Zijn de Tesla-laadpunten daadwerkelijk zo goed als het merk beloofd of zit er ook hier een flinke adder onder het gras?
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review