NCAP-score Chevrolet en Kia onder de maat

In West-Europa zijn we gewend dat de meeste nieuwe auto's de maximale score van 5 sterren halen bij de EuroNCAP-botsproeven. Dat het in Latijns Amerika heel anders is, bewijzen de bedroevende resultaten van de Kia Rio sedan en de Chevrolet Onix.

Dat een auto geen sterren kreeg, dat kwam in de geschiedenis van onze EuroNCAP nooit voor. Maar deze klassering krijgt de best verkopende auto op de Braziliaanse markt, de Chevrolet Onix. Tijdens een eerdere test in 2014 wist deze auto nog 3 sterren te behalen, maar door een basisvariant te onderwerpen aan de nieuwste crashtestnormen komt er een geheel andere score uit.

Spontaan open

Vooral bij de zijdelingse protectie laat de Chevrolet het schandalig afweten. De structuur raakt danig vervormd en geeft een te hoge impact op borsthoogte van volwassenen voorin. Voor de bescherming van kinderen op de achterbank kwam de auto er nog met 3 sterren vanaf, maar het rechter achterportier ging spontaan open. Verder ontbreekt de uitrusting een driepuntsgordel op de middenpositie en Isofix bevestigingspunten. Voorin zitten slechts twee airbags.

Basisversie

Dat de Onix niet alleen staat in deze slechte score bewijst Kia met de Rio Sedan. De bescherming voor de kinderen komt op een schamele 1 ster uit. In de basisversie ook hier geen airbags en ook geen ABS. Over de prestaties van de gordels is LatinNCAP ook niet bepaald blij.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.