De auto had een (zeer) uitgebreide teasercampagne die hoge verwachtingen schepte. Die verwachtingen blijken terecht, want de nieuwe topversie van de Dodge Challenger is als de snelst accelererende productieauto ter wereld de koning van de dragstrip. En dat is ook meteen een klein probleem.
De snelste
Onder de kap is alles weinig bescheiden. Daar is een 6.2-liter HEMI Demon V8 te vinden, die met behulp van een krachtige compressor maar liefst 840 pk weet op te hoesten. Het koppel? Een dikke 1.040 Nm. Dit alles is genoeg om in 2,3 seconden de 60 mijl per uur te behalen, ofwel 96 km/h. Daarmee is de auto nipt sneller dan de Tesla Model S P100D, die tot nu de snelst accelererende productieauto was.
Kwartmijlrecord
Hoewel ons dat in Nederland misschien niet heel veel zegt, legt de Challenger SRT Demon de kwartmijl af in 9,65 seconden. Ook daarmee breekt de auto een record. De acceleratie gaat dan gepaard met een kracht van 1,8 g, waarbij de voorwielen loskomen van de grond. De Launch Control is wel nodig.
Sprinter
Alles aan de Dodge Challenger SRT Demon is ontwikkeld met dragstrips in gedachte. Alles is eraan gedaan om gewicht te besparen, er kan bijvoorbeeld niet eens een bijrijder mee. Bijzonder is dat de motor is voorzien van een koelingssysteem dat je als een airco voor de motor zou kunnen zien.
Klein probleem
En dat kleine probleem uit het begin van dit artikel? Afgezien van ‘praktisch gebruiksgemak’, heeft de National Hot Rod Association (NHRA) besloten dat de Challenger Demon vanwege zijn acceleratievermogen niet aan hun wedstrijden mee mag doen. Dat terwijl de NHRA zo’n beetje de FIA van de dragraces is. Officiële wedstrijden winnen wordt dus toch nog lastig.
Rijtraining
Dodge ziet zelf overigens ook wel in dat de acceleratie van de Demon niet bepaald alledaags is. Daarom krijgen alle kopers een training op een circuit aangeboden, zodat ze eerst kunnen oefenen voor ze alle pk’s inzetten op de openbare weg.
Gelimiteerd
Hoewel er geen absoluut limiet op het productieaantal van de Demon ligt, wil Dodge de auto toch enigszins exclusief houden. De auto wordt alleen in de VS en Canada verkocht, met respectievelijk maximaal 3.000 en 300 kopers per jaar. Later dit jaar gaat de productie van start.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review