Rijplezier
Bij het ontwikkelen van i-Cockpit staat rijplezier centraal. Geen wonder dat die cockpit in exotische studiemodellen als de Exalt, Quartz en later de Fractal terug te zien was. Een klein stuur voor de sportieve beleving, het instrumentarium zoveel mogelijk op ooghoogte en een praktisch aanraakscherm voor bediening van vele (comfort)functies raken de kern van het interieurconcept. Voor de 3008 evolueert Peugeot de i-Cockpit zodat je niet alleen nog beter achter het stuur zit, maar nog meer functies naar eigen hand kan zetten. Verfijning, daar draait het om.
Ergonomie
Een blik op de nieuwe i-Cockpit – waarvan wij vrijwel zeker weten dat deze in de nieuwe 3008 te zien is – leert dat Peugeot niet volledig afscheid neemt van knoppen. Zes pianotoetsen geven toegang tot functies als navigatie, klimaat, het hoofdmenu, telefonie, instellingen en meer. Een deel van deze functies is ook met een vingerbeweging – vergelijkbaar met het gebruik van tablets – op te vragen. De nieuwe basistoetsen moeten de huidige i-Cockpit modellen (208, 2008, 308) missen en wij vinden het een ergonomische en dus veilige toevoeging aan het concept.
Digitaal instrumentarium
Luxe, veiligheid en comfort gaan bij de i-Cockpit filosofie hand in hand. De nieuwe i-Cockpit beschikt daarom standaard over een compleet digitaal instrumentarium, waarbij Peugeot nadrukkelijk meldt dat deze innovatie op elke nieuwe Peugeot voorzien van i-Cockpit terugkeert. Dus ook op het instapmodel. Stoelmassage op beide voorstoelen is optioneel, evenals adaptieve cruise control. Het nieuwe TFT-scherm is via het stuur te personaliseren in de vorm van vijf thema’s, zodat je desgwenst heel veel of juist heel weinig informative voorgeschoteld krijgt.
Die informatie varieert van gegevens over verbruik, snelheid en toerental, maar ook een deel van de 3D-navigatie (nu met Live TomTom verkeersinformatie) keert terug op het scherm. Het maakt het installeren van een head-up display overbodig. Het grootste automerk van Frankrijk is bijzonder trots op het resultaat, want er is jaren aan gewerkt door 68(!) mensen (en designers) uit eigen huis. Om te zorgen dat het instrumentarium nu echt voor iedereen en altijd zichtbaar is – ongeacht de zitpositie – is het stuur zowel aan de bovenzijde als onderzijde iets afgeplat.
Drie profielen
Ook handig, het nieuwe i-Cockpit infotainment systeem werkt met naar wens met spraakbesturing, waarmee je ook via spraak berichten kunt laten voorlezen en versturen. Op die manier is ook Apple CarPlay en Android Auto te realiseren. De smartphone sluit je aan via een kabel en is op te laden via inductie. Het systeem kan daarnaast maximaal drie profielen opslaan. Zo heeft iedere regelmatige bestuurder van de toekomstige modellen zijn eigen instellingen en sfeer binnen handbereik. De sfeer wordt versterkt door de interieurthema’s ‘Boost’ en ‘Relax’. Daar hoort ook een eigen geur bij.
In onderstaande video zie je de i-Cockpit volledig in beeld.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review