100 jaar mobiliteit: de driepuntsgordel [innovatie]

Als er een innovatie is die de verkeersveiligheid gigantisch heeft verbeterd, dan is de driepunts veiligheidsgordel dat wel. Volvo-ingenieur Nils Bohlin vond hem uit in 1959.

1959

De driepuntsgordel met V-vorm wordt gezien als de belangrijkste veiligheidsvoorziening in de geschiedenis van de auto. Nils Bohlin van Volvo (1920-2002) vond hem in 1959 uit waardoor er sinds de jaren zestig meer dan een miljoen levens en nog veel meer gewonden in het verkeer zijn gered. Zijn innovatie gaf het lichaam veel meer bescherming dan alleen de heupgordel, die drie jaar eerder door Ford zijn debuut beleefde. Volvo vroeg in het belang van de verkeersveiligheid een ‘open patent’ op zijn driepuntsgordel aan, zodat ook andere autoproducenten vrij gebruik zouden kunnen maken van de Volvo-vinding. 

Gordelairbag 

Toch had Volvo de primeur in 1959 om de driepuntsgordel als eerste autofabrikant te gaan leveren. In dat jaar werden de Volvo Amazon en PV 544 er voor het eerst mee uitgerust op de Scandinavische markten. Vanaf 1967 werd de veiligheidsinnovatie ook achterin gemonteerd. Anno 2016 is de veiligheidsgordel opnieuw in ontwikkeling; verschillende merken zoals Ford (Mondeo) en Mercedes (S-Klasse) passen gordelairbags toe op de achterbank zodat inzittenden nog beter beschermd zijn.