Veel merken houden zich bezig met de elektrificatie van modellen. Audi zet er nu extra vaart achter en komt na de A3 e-tron met de Q7 e-tron, die begin 2016 in de showroom staat. Daar blijft het niet bij. De A6L e-tron staat voor China in de startblokken. En: binnen tien jaar is élke Audi geëlektrificeerd. Dat betekent niet dat Audi volledig inzet op elektrische aandrijving; afhankelijk van de markt, het model, en ontwikkelingskosten varieert het merk met mild hybride modellen tot volledig elektrische.
Voor de mild hybride modellen past Audi een nieuw 12V (2016) of 48V elektrisch systeem met extra accu (2017) toe, waarmee teruggewonnen energie kan worden opgeslagen. De generator dient tegelijkertijd als startmotor. Alleen al via deze weg kan Audi tot 0.7l/100km brandstof besparen. Techneuten werken ook al aan een systeem dat energie uit schokdempers absorbeert. Indien de markt of infrastructuur dat toelaat is ook waterstof een optie, bijvoorbeeld in de vorm van de A7 h-tron.
2017: (draadloos) snelladen
Het uitbrengen van (deels) elektrisch aangedreven modellen slaagt niet zonder laadfaciliteiten. Audi neemt zelf de stap om met partners tot een netwerk van snellaadstations te komen volgens de CCS-standaard. Daarmee kan de e-tron quattro in een half uur tot 80% worden opgeladen.
Voor plug-in hybrides staat in 2017 de introductie van contactloos laden – Audi wireless charging - op de agenda. Deze techniek werkt met inductie, goed voor 3.6 tot 11.1 kW laadcapaciteit.
2018: elektrische SUV
Op basis van de Audi e-tron quattro concept kunnen we in 2018 een volledig elektrische SUV verwachten. Het is de langverwachte ‘Tesla-killer’ met 95 kWh accupakket en quattro vierwielaandrijving. Of het productiemodel net als de 500 pk sterke concept car ook over drie elektromotoren beschikt, valt nog wel te bezien. De gecommuniceerde actieradius van 500 kilometer is wel zeer realistisch. De R8 e-tron komt tot 450 kilometer maar is nog sneller.
Alternatief: g-tron
Naast hybride- en e-tron modellen houdt Audi ook g-tron modellen in het vizier. Na de A3 g-tron krijgt ook de nieuwe A4-familie een g-tron variant. Deze A4 Avant g-tron komt begin 2017 op de markt en rijdt op benzine, aardgas of groengas met een 2.0 TFSI turbomotor die 170 pk te bieden heeft. De lichtgewicht aardgastanks houden de extra massa beperkt en dankzij 19 kg capaciteit bedraagt de actieradius een heel schappelijke 500 km.
e-turbo
Elektrificatie is niet alleen in het leven geroepen om auto’s zuiniger te maken. Audi neemt die ontwikkeling ook ter hand om sterkere motoren te bouwen. Door middel van een elektrische turbo kan uit bestaande motoren veel meer kracht geput worden. Zo zagen we vorig jaar al een RS5 TDI Competiton Concept met 435 pk/800 Nm(!) uit zijn 3.0 TDI. De elektrische turbo helpt de dieselmotor dermate sneller op stoom dat deze RS5 in de eerste seconden van de sprint sneller is dan een RS6 (met 560 pk). Naar verwachting is het eerste productiemodel met e-turbo de SQ7, die gepland staat voor 2017.
En wat te denken van de Audi TT clubsport turbo, die gebruik maakt van twee elektrische turbo’s. Wie in deze auto rijdt merkt dat het turbogat verleden tijd is. Zijn 2.5 TFSI kennen we uit de RS3, maar komt dankzij e-turbo techniek tot maar liefst 600 pk. En dat in combinatie met 1396 kg helpt de TT clubsport turbo in 3.6 seconden naar 100 km/u en een topsnelheid die zich ook kan meten met de R8: 310 km/u.