Ontwikkeling
Met de nieuwe MX-5 gaat Mazda terug naar de basis van de roadster, een lichte, compacte auto met een softtop. De nieuwe MX-5 ND staat daarmee dichter bij de allereerste MX-5, de NA, dan de modellen van de afgelopen jaren. "De grootste focus was 'fun'', waarbij de bestuurder centraal staat, niet de auto." De auto moest volgens de topman een vergelijkbaar gewicht krijgen als de eerste MX-5, zo'n 950 kg, maar toch alle voorzieningen van nu hebben. “De ontwikkeling van deze MX-5 heeft acht jaar geduurd. Normaal duurt de ontwikkeling ongeveer vijf jaar.” De oorzaak van de vertraging was de economische crisis. Toch heeft de vertraging volgens Yamamoto ook veel voordelen met zich mee gebracht. “Als hij in vijf jaar gemaakt zou zijn, had hij niet geprofiteerd van Kodo design en de SkyActiv motoren.” Volgens Yamamoto blijft het echter wel bij de SkyActiv 1,5 liter en 2,0 liter.
Hardtop en rolbeugels
De MX-5 ND komt niet met een elektrisch dak, zoals zijn voorganger, de NC, wel had. Wel komt er in de toekomst een hardtop voor beschikbaar. Enthousiast loopt Yamamoto naar de auto. Hij wijst op twee verwijderbare panelen net voor de achterklep. “Daar zit de bevestiging van de hardtop onder.” Ook is er volgens Yamamoto meteen rekening gehouden met het feit dat mensen willen gaan racen met de auto. “Bij de ontwikkeling is meteen nagedacht over rolkooien en rollbars. Kort nadat de auto op de markt komt, wordt er ook een FIA gecertificeerde rolkooi uitgebracht.”
Aanpassen
De MX-5 is een enorm populaire auto onder tuners. Ook daar is meteen bij de ontwikkeling rekening mee gehouden. “We brengen binnenkort al meerdere Mazdaspeed accessoires, zoals een aluminium veerpootbrug.” De accessoires die verkrijgbaar zijn, verschillen weliswaar per regio, maar passen wel op alle modellen volgens de topman.
Geheimen
“We hebben veel naar fans geluisterd bij de ontwikkeling. De auto zit vol kleine geheimen voor mensen die hem aan willen passen. Ik ga het nu nog niet verklappen. Kopers moeten het zelf uit gaan vinden.” De topman lacht. “Vooruit, ik zal toch een paar kleine geheimen vertellen.” Yamamoto wijst op de A-stijl. “Deze is standaard hoogglans zwart, maar is uitneembaar. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen design erop maken, of een A-stijl in een andere kleur kopen.” Dan wijst hij op de voorschermen. “De Amerikaanse versie heeft daar markeerverlichting, maar de Europese versie heeft daar panelen zitten. Die panelen kunnen er gewoon af en dan kunnen ook Europeanen er lichten achter monteren, als ze dat willen.”
Vervolgens trekt Yamamoto de deur open. “Dit paneel”, terwijl hij klopt op het bovenste deurpaneel, “dit paneel kan er ook uit. Het wordt leverbaar in verschillende kleuren en materialen en we gaan ze ook aanbieden als speciaal cadeau.” Als laatste pakt de topman de bekerhouders eruit en tikt hij ook op de windvanger. “Zoals je ziet zijn deze ook verwijderbaar en te vervangen door eigen exemplaren. De manier waarop de bekerhouders werken, is dat je ze ook aan je bureau kunt gebruiken. Niet alleen handig in de auto, maar ook erbuiten.”
Basisversie?
Voor de liefhebbers van een totaal gestripte basisversie, heeft de topman slecht nieuws. "Nee, daar hebben we wel veel discussie over gehad, maar uiteindelijk hebben we besloten dat iedere versie airco en elektrische ramen moest krijgen."
Speciale editie
"Je kunt wel uitkijken naar een bijzondere versie." Daarmee hint Yamamoto naar een auto als de 10th, 20th en 25th Anniversary-modellen, die er van de vorige generaties zijn gemaakt. "Die versies zijn leuk om over na te denken. Het is niet alleen voor de klant, we willen dat zelf ook." We vragen Yamamoto of hij inmiddels al in de auto rijdt. "Nee, ik heb besloten te wachten. Eerst mogen de eerste klanten gaan rijden. Zelf ga ik pas in de herfst in de nieuwe MX-5 rijden." Yamamoto glimlacht. "Ik kijk er nu al naar uit."
Benieuwd hoe de nieuwe MX-5 rijdt? Lees dan onze eerste test hier.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review