Leon X-Perience, de nieuwe topper van Seat

Gereden met Seat Leon X-Perience. Veel comfort in combinatie met įlle technische hoogstandjes.

Seat heeft er een nieuw topmodel bij, waarin alle technische hoogstandjes die ze in huis hebben worden gecombineerd met een overdaad aan luxe en comfort. Leon X-Perience is de naam. Hij debuteerde vorige week in Parijs en we hebben er al mee gereden.

Basis voor deze luxe Leon is de stationwagon ST, voorzien van permanente vierwielaandrijving, plus een aankleding als een heuse terreinwagen. Hij staat ook 27 millimeter hoger dan de standaardversie en die extra bodemvrijheid maakt dat hij in behoorlijk ruw terrein ook z’n mannetje staat. Toch is de overheersende indruk die van aangenaam comfort.

Submerk
X-Perience, zo meldde Seat, wordt voortaan ook gebruikt als naam voor een submerk waarin top-uitvoeringen van diverse Seat-modellen zullen worden ondergebracht. Dat worden niet per se auto’s met een off-road uitstraling, maar modellen die het etiket ‘premium’ verdienen. Een originele constructie: een merk dat je gerust mag beschouwen als de goedkopere - licht sportievere - tak van Volkswagen komt met een submerk voor prestigieuze uitvoeringen. Naar ons idee zal het buiten Spanje zelf niet al te veel indruk maken.

Dat doet de Leon X-Perience wél. Niet alleen ziet die er smakelijk uit, met zijn off-road aankleding, hij rijdt ook erg goed. De Leon deelt zijn basis met de VW Golf, dus dat zit wel snor en de permanente vierwielaandrijving, met een elektronisch gestuurde centrale Haldex-koppeling dirigeert de exact gedoseerde aandrijfkrachten naar de kuiste wielen, hetgeen niet alleen in terrein of op gladde ondergrond (wintersport!) zijn verdienste heeft, maar ook tijdens normaal rijden de stabiliteit enorm dient. Verregaand neutraal onder alle omstandigheden is dit een van de best sturende Golf-varianten.

Hulpmiddelen
De term X-Perience houdt ook in dat Seat werkelijk álle ter beschikking staande, al dan niet elektronische, hulpmiddelen heeft gemonteerd die het rijden gemakkelijker en vooral veiliger maken. Deze Leon heeft dus EDS (elektronische sperdifferentieels op beide assen) en XDS (dat het EDS verder verfijnt) en ESC stabiliteitsregeling aan boord, plus een multi-collision noodremsysteem dan na een ongeval ervoor zorgt dat de auto stil blijft staan. Ook rijbaancontrole, slaapwaarschuwing en automatische dimschakeling behoren tot het arsenaal, plus een zeer geavanceerd navigatie-annex-entertainmentsysteem. De standaard airco behoort eveneens tot kwalitatieve top. Om het comfort verder te dienen kan er uit verscheidene bekledingsstoffen worden gekozen, waaronder Alcantara en leer. De afwerking met oranje stiksels is frivool te noemen.

Praktisch
Maar deze stoere ST is ook erg praktisch, met zijn bagageruimte van 587 liter die door het neerklappen van de achterbank (gaat erg makkelijk) kan groeien tot een allesverslindende 1.480 liter. Aardige dakrails kunnen aanvullende transportsystemen torsen.

De Nederlandse importeur heeft besloten deze Leon uitsluitend met die permanente vierwielaandrijving te leveren en dat systeem niet op de andere uitvoeringen te verkopen. Prijstechnisch is dat misschien wat lastig, maar aangezien de prijzen pas in november bekend worden gemaakt, met het oog op de nog hangende belastingplannen voor 2015 en de komende jaren, kunnen we daar nog niets over zeggen. We kunnen ons voorstellen dat potentiële kopers verleid worden door de technisch verwante Skoda Octavia, die óók met 4WD leverbaar is, een nóg groter laadruim (tot 1.730 liter) heeft en bovendien in prettige bijtellingscategorieën kan vallen.

Vier motoren
De Leon X-Perience wordt, eind dit jaar of begin 2015) leverbaar met een keuze uit vier motoren. Drie diesels: een 1.6 van 110 pk en twee tweeliters met 150 of 184 pk, waarvan de laatste een zestraps DSG heeft. Die dubbelkoppelingsautomaat is ook standaard bij de 1,8 TSI turbo-benzinemotor van 180 pk.

Tijdens de persintroductie in de omgeving van Barcelona – thuiswedstrijd dus voor Seat – hebben we kennis kunnen maken met de 150-pk diesel en de TSI, waarbij het enorme verschil in geluidsvolume tussen de benzinemotor en dié diesel opviel. Het is ook niet de jongste uit de familie, maar met zijn 4,9 l/100 km wel even zuinig als die met 184 pk. De 1,6 TDI is een tikkeltje spaarzamer, op papier dan, met 4,7 l.

Een aardige pleister op de wonde van die relatieve herrie is het enorme koppel dat al die diesels al bij lage toerentallen hebben. Het ‘nieuwe rijden;’ kan hier naar hartenlust worden beoefend en zal zijn zegenende invloed op het verbruik hebben. Het maakt de Leon ook tot een perfecte trekauto, die twee ton aan de haak mag slaan, in welk geval de 4WD ook zeker zijn gunstige invloed op het rijgedrag zal bewijzen.

Neutraal

Zowel op het off-road-traject, als op de kronkelige weggetje in het ‘hinterland’ van Sitges én op de biljartlakens van de Autopistas, is het rijgedrag van de X-Perience, met beide geteste motoren, schier voorbeeldig. Door-en-door neutraal en met steeds een héél laat, maar wel kordaat ingrijpen van de elektronische engelbewaarders.

Je rijdt er gewoon erg lekker mee en verder zit je goed, met een aardig en functioneel interieur om te heen. Een fijne auto, waarvan de uiteindelijke aantrekkelijkheid toch wel door de prijs bepaald zal worden. Verder komt Seat volgend jaar met een échte SUV.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.