Peugeot 208 Hybrid Air 2L: rijden op lucht

Op de Autosalon van Parijs presenteert Peugeot deze 208 Hybrid Air 2L, een doorontwikkeling van het studiemodel 208 Hybrid FE dat we vorig jaar op de IAA in Frankfurt tegen het lijf liepen.

De 208 Hybrid Air 2L heeft een hybride-aandrijflijn, maar anders dan we ‘gewend’ zijn van een hybride wordt de benzinemotor niet gecombineerd met een elektromotor en accupakket, maar met een luchttank en een hydraulische pomp. Tijdens het rijden wordt lucht gepompt (dankzij de energie van motor, banden en hitte van de remmen) in een cilinder. Die ‘opgekropte’ lucht wordt gebruikt om een hydraulische pomp aan te drijven die de wielen laten draaien.

Er zijn drie rijmodi: uitsluitend op de benzinemotor, uitsluitend op lucht of een combinatie. Als op lucht wordt gereden, is de CO2-uitstoot nihil. Volgens Peugeot verbruikt de 208 Hybrid Air 2L slechts 2,9 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 69 g/km. Het studiemodel is opgebouwd uit lichtgewicht composiet materialen, zodat het leeggewicht slechts 860 kilogram bedraagt, 100 kilogram lichter dan een reguliere 208.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.