De CLK is uitgerust met een 6.3 liter V8 die een maximaal vermogen levert van maar liefst 354 kW/481 pk bij 6.800 omw./min en een koppel heeft van 630 Nm bij 5.000 omw./min. Dit vermogen is nodig om met hoge snelheid over het circuit te kunnen gaan zodat de tere motoren van de Formule 1 bolides niet oververhit kunnen raken en de banden niet afkoelen.
Om al het geweld in goede banen te kunnen leiden kan de ophanging van zowel voor als achter worden aangepast aan het circuit. De 19 inch AMG velgen met een afmeting van 235/35 voor en 265/30 achter die hier aan vast zitten zorgen ervoor dat het vermogen op de weg gehouden wordt. Aan de bredere spatborden is duidelijk te zien dat de spoorbreedtes vergroot zijn. Voor is de spoorbreedte toegenomen met 70 millimeter en achter met 60 millimeter. Om de CLK te kunnen stoppen zijn er andere remmen gemonteerd. Op de voorwielen zijn deze van een composietmateriaal vervaardigd en hebben een diameter van 390 millimeter. Op de achterwielen zijn stalen schijven geplaatst die 290 millimeter groot zijn. Rondom zijn deze remschijven zelfventilerend en geperforeerd. Omdat de remmen voor het zwaarder hebben dan achter is er voor gekozen om de composiet remmen te voorzien van extra koelsleuven.
Ook het gewicht van de AMG is afgenomen. Doordat de voor en achter spoiler, de spatborden en de deuren van een speciaal plastic gemaakt zijn, het zogeheten carbon fibre reinforced plastic wat ook gebruikt wordt in de Formule 1 en de DTM, is het uiteindelijke gewicht 150 kg minder dan de productieversie. Dit ondanks de grotere wielen, remmen en al de geïnstalleerde apparatuur. Het uiteindelijke gewicht van de auto is 1600 kg geworden. Samen met het speciaal ontwikkelde uitlaatsysteem en de AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC is het welhaast een volledige raceauto.
Naast de CLK AMG safety car levert Mercedes ook de C55 AMG medical car tijdens alle Formule 1 races.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review